Polska Izba Firm Szkoleniowych

Głos i jego znaczenie

Jak cię słyszą, tak cię piszą… Tak powinno brzmieć to przysłowie. Bo w głosie zawiera się cała nasza osoba. Po barwie, wysokości ale przede wszystkim sposobie używania głosu, możemy wiele dowiedzieć się o naszym rozmówcy. Osoby nerwowe, chaotyczne, będą chaotycznie mówić, ich linia melodyczna będzie poszarpana, z przypadkowymi akcentami. I odwrotnie, ludzie powolni, wolno mówią, ich głosy są spokojne, często monotonne, z długimi pauzami.

Barwa dana jest nam genetycznie poprzez budowę krtani i znajdujących się w niej fałdów głosowych. Choć nie możemy jej zmienić, możemy nadać jej charakteru. To tak jak z samochodem, poprzez wymianę niektórych części, nadajemy mu np. sportowego charakteru. Niby ten sam samochód, a jednak inny.

Z racji wysokiego skomplikowania procesu powstawania głosu, współpracy trzech układów: oddechowego, fonacyjnego i na końcu artykulacyjnego a do tego jeszcze naszej psychiki i ogólnej fizjologii, zajęcie się tylko tym wąskim wycinkiem nie jest możliwe. Powtarzam to jak mantrę, nie można pracować czy doskonalić tylko jednej części naszego ciała czy jednego obszaru umiejętności. Głos jest tego przykładem, bo powstaje w głowie, buduje się z oddechu za pomocą mięśni, nabiera formy dzięki krtani a treści poprzez artykulację czyli narządy jamy ustnej.

Dobry i pięknie brzmiący przyda się każdemu. Mówca zyska grono wiernych słuchaczy, aktor – widzów, a każdy człowiek – wyraz własnej osoby, takiej jaką jest, jaką chce być postrzegany. Często te dwie sfery są od siebie odległe, nie jesteśmy postrzegani tak, jakbyśmy chcieli. Pomimo inwestycji w modną odzież, szkolenia i warsztaty. Wszystko o czym do tej pory mówiliśmy, sprowadza i podporządkowuje się głosowi, nasza postawa, gesty, zachowania… Diabeł bowiem tkwi w szczegółach, czyli właśnie w głosie. W niego najlepiej się ubierać, nim zaprezentować. I korzystać z przyjemności komunikowania się ze światem.

 

Fragment książki „Rozmowy o rozmowach czyli miej głos i nie wahaj się go użyć”

Trener Human Skills Katarzyna Bąkowicz, Marcin Kozłowski

 

Katarzyna Bąkowicz w firmie Human Skills prowadzi szkolenia z zakresu autoprezentacji i wystąpień publicznych oraz emisji głosu.

Dowiedź się więcej na szkoleniu: EMISJA GŁOSU W BIZNESIE

Recommended Posts
Kontakt

Możesz wysłać nam wiadomość i odpowiemy na nią jak najszybciej.

Pytania, wątpliwości? Chętnie Ci pomożemy!

Naciśnij ENTER aby wysłać

Chcesz otrzymywać powiadomienia o rabatach na szkolenia, nowych produktach i usługach?

Zapisz się do newslettera!

Dbamy o Twoją prywatność