Polska Izba Firm Szkoleniowych

Komunikacja sposobem na sukces

Dla każdego pojęcie „sukces” oznacza coś zupełnie innego. Jeden chce zdobywać pieniądze, inny ułożyć sobie życie osobiste, jeszcze inny – podróżować po świecie i nawiązywać nowe znajomości. Bez wątpienia każdy potrzebuje komunikacji.

Przede wszystkim odpowiedz sobie, czego tak naprawdę chcesz. Szczerze. Nie czego chcą najbliżsi, ale co wypływa z głębi serca, z twoich potrzeb. Nawet jeśli to tylko marzenie, warto je wyrazić i dowiedzieć się, skąd się wzięło. Co daje bycie taką osobą, co można zyskać będąc właśnie nią. To pierwszy, najtrudniejszy ale i najważniejszy krok – świadomość. Mając ją, możemy dowolnie kształtować własną postawę wobec świata. A o to przecież chodzi w komunikacji.

Najzdrowszą manipulacją jest manipulacja wobec samego siebie. Paradoksalnie, daje lepsze efekty niż próby wpływania na świat, który będąc w nieustannym ruchu, szybko o nas zapomni. Dopiero mając siłę wewnętrzną wynikającą ze stabilnego wizerunku, jesteśmy w stanie wpływać na ludzi dookoła. Jeśli wizerunek jest spójny i zgodny z naszym wnętrzem, wtedy może działać. Inaczej zbudujemy wydmuszkę bez treści, która szybciej wszystko zepsuje, niż doprowadzi nas do sukcesu. Niepoukładane i chaotyczne wnętrze będzie widać na zewnątrz, nawet mimo znajomości technik, bowiem te działają tylko wtedy, kiedy mają czym zarządzać, czyli mają treść. Brzmi to trochę filozoficznie, jednak jest absolutną prawdą i podstawą.

To trochę tak jak z zupą. Jesteś bardzo głodny. Chcesz zjeść zupę. Masz do wyboru: poświęcić trochę czasu i ugotować zdrowy, smaczny i wartościowy posiłek albo otworzyć torebkę z napisem instant, zalać wrzątkiem i zupa gotowa. Ta ugotowana, da Ci smak i siłę poprzez swoje wartości odżywcze. Będziesz czuł się lepiej, myślał sprawniej, zadbasz o swoje zdrowie. Po zupce z proszku szybko zrobisz się głodny, nie było w niej niż poza laboratoryjnymi wynalazkami mniej lub bardziej zdolnych chemików. Może nawet rozboleć Cię brzuch. Ale to tylko Twoja decyzja.

Tak jak z komunikacją, masz wybór: chcesz szybko, tu i teraz – kup podręcznik, przeczytaj i stosuj w życiu; chcesz zbudować wizerunek o stabilnych i trwałych posadach, którego nie zburzy stres i labirynt życia – popracuj nad sobą a efekty, choć przyjdą po jakimś czasie, będą zaskakująco pozytywne i przede wszystkim trwałe.

Czego potrzeba, żeby osiągnąć sukces? Na przykład, chcesz być menadżerem, a nie radzisz sobie z ludźmi, nie słuchają Cię, nie wzbudzasz zaufania i nie potrafisz być dla nich autorytetem. Zatem potrzebujesz umiejętności komunikacyjnych na poziomie treści: co przekazać oraz formy: jak  przekazać, żeby treść była odebrana w oczekiwany sposób i przyniosła zakładane efekty. I teraz wchodzimy na drugi etap. Co masz w sobie takiego, co pozwoliłoby Ci być dobrym menadżerem, jakie posiadasz zasoby, co jest Twoją mocną, a co słabą stroną.

Taki proces dobrze jest przechodzić ze specjalistą. On szybciej zauważy nasze zachowania, komunikaty czy gesty, świadczące o zdolnościach w danym kierunku, których sami możemy nie dostrzec. Profesjonalista zawsze też powie, że nie będziesz śpiewakiem operowym mając tylko jedną oktawę… Warto być w tym procesie szczerym. I ze sobą i, jeśli taka jest, z osobą, która pomaga.

Często nie widzimy swoich atutów. Jesteśmy przyzwyczajeni do zestawu cech, mamy je od zawsze, nieświadomie z nich czasem korzystamy, ale nie doceniamy możliwie dużej roli, jaką mogą odegrać w naszym życiu. A mocne strony ma każdy bez wyjątku i każdy może je rozwinąć. Stanie się to jednak dopiero wtedy, kiedy będziemy je znać. Można być świetnymi merytorycznie w swojej branży, ale mieć problemy z przekazywaniem tej wiedzy. Zatem pierwszy kierunek będzie brzmiał: praca nad formą. Należy jednak dążyć do tego, żeby wizja samego siebie była spójna i przede wszystkim prawdziwa.

 

Fragment książki „Rozmowy o rozmowach czyli miej głos i nie wahaj się go użyć”

Trener Human Skills Katarzyna Bąkowicz, Marcin Kozłowski

Katarzyna Bąkowicz w firmie Human Skills prowadzi szkolenia z zakresu autoprezentacji i wystąpień publicznych oraz emisji głosu.

Dowiedź się więcej na szkoleniu: EMISJA GŁOSU W BIZNESIE

Recommended Posts
Kontakt

Możesz wysłać nam wiadomość i odpowiemy na nią jak najszybciej.

Pytania, wątpliwości? Chętnie Ci pomożemy!

Naciśnij ENTER aby wysłać

Chcesz otrzymywać powiadomienia o rabatach na szkolenia, nowych produktach i usługach?

Zapisz się do newslettera!

Dbamy o Twoją prywatność