Polska Izba Firm Szkoleniowych

Zarządzanie emocjami

czyli jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

Zarządzanie emocjami to wieloaspektowy temat, który często poruszamy na naszych szkoleniach z zakresu rozwoju inteligencji emocjonalnej. Jak zarządzać emocjami? – to pytanie często zadawane przez naszych Uczestników.

Przedstawiamy poniżej kilka wybranych, ważnych aspektów, o których warto pamiętać.

  1. Aby zarządzać emocjami, najpierw zacznij je nazywać. Wyrzuć je z siebie, nie kumuluj ich. Im większą będziesz miał świadomość tego, co się z Tobą dzieje, co czujesz, tym szybciej będziesz w stanie nabrać poczucia kontroli nad sytuacją.
  2. Bądź strategiczny w wyrażaniu emocji. Sposób, odbiorców, miejsce ujawniania emocji wybieraj odpowiednio do sytuacji.
  3. Dziel się tym, co pobudza Twoje emocje. Obiektywność innych osób może ukazać Ci sprawę z innej perspektywy. Emocje to dobry sygnał.
  4. Nie bój się „słabości” – pokaż, że czujesz. Nie ma złych emocji, są one naturalne dla każdego człowieka. Nie traktuj emocji, bądź ich pokazywania jako „słabości”. Każdy z nas może borykać się z problemami, czy trudnościami, w tym emocjonalnymi – trzeba mieć w sobie dużo odwagi by pokazać innym, że jest się człowiekiem.
  5. Odłóż problem na potem. Wyślij go na chwilę na „wakacje”, lub włóż do „lodówki”. Odłóż na chwilę sprawę, by opadły emocje będące silnym nośnikiem energii, którą możesz sprowokować sobie kolejne trudności. Odłożenie tematu ciut na później pozwoli nabrać „poduszki powietrznej” do tematu. Pamiętaj jednak, by do niego wrócić – nie pozostawiaj go nierozwiązanego.
  6. Regularnie czyść emocje. Tak jak w Twoim domu zbierają się śmieci w kuchni, tak samo nasza psychika i ciało zbiera codzienne frustracje – jeżeli je gromadzisz, to psychika może się „psuć”.
  7. Przekieruj energię. Jeżeli jesteś zły, lub szargają Tobą inne emocje, których nie chcesz w sobie gromadzić, to przekieruj swoją energię na coś innego. Potraktuj silne emocje jako dopalacz do ćwiczeń fizycznych, sprzątania itp.
  8. Daj komuś dobrą energię. Pomagaj innym – uśmiech tej drugiej osoby, słowo wdzięczności może doładować Twój wewnętrzny akumulator.
  9. Pamiętaj o równowadze. Miej kontrolę nad tym, ile inwestujesz, a ile otrzymujesz.
  10. Niepowodzenie to też lekcja. Zastanów się czego się nauczyłeś dzięki trudnej dla Ciebie sytuacji i co mógłbyś zrobić następnym razem, jeżeli przydarzyłoby Ci się coś podobnego. Nie masz wpływu na to, co było – nie zmienisz przeszłości, ale masz wpływ na to, czego się dzięki temu nauczyłeś – wnieś to w przyszłość. Warto spisywać sobie takie przemyślenia w małym notesiku. W życiu dzieje się za dużo i warto abyś taki notatnik nosił przy sobie i przeglądał np. czekając w jakiejś kolejce, jadąc gdzieś itp. Pomożesz Twojemu mózgowi pamiętać o tych lekcjach.
  11. Zastanów się nad sobą. Zrób sobie analizę SWOT. Nabierz świadomości swoich mocnych i słabych stron, poznaj swoje możliwości i ograniczenia. Weryfikuj siebie i pracuj nad swoimi „obszarami do rozwoju”.
  12. Buduj sieć wsparcia. Inni ludzie to inne poglądy, inne życiorysy, inna energia, mogą pomóc Tobie poszerzyć perspektywę. Co więcej, warto mieć wokół siebie osoby, które zapewnią Ci wsparcie, choćby samym wysłuchaniem Cię – pomoże Ci to w czyszczeniu swoich emocji.
  13. Zarządzaj swoim czasem na odpoczynek. Musisz mieć czas na spoczynek, czas dla siebie i tylko siebie. Rób coś dla siebie. Ładuj swoją energię. Zastanów się kiedy czujesz się dobrze, jak się relaksujesz. Wpisz sobie w kalendarz konkretnie kiedy, gdzie, jak masz zablokowany dla siebie czas na ładowanie akumulatorów.
  14. Szukaj rozwiązań. Czasami warto zainwestować w spotkanie z coachem/psychologiem, aby podczas np. 2 godzin/2 spotkań przerobić Twoją konkretną sytuację i otrzymać pomoc w budowaniu strategii życiowej. Jeżeli nie masz takiej możliwości, to szukaj rozwiązań w książkach. Rób cokolwiek, ale nie czekaj aż coś samo się zmieni.

Jeżeli chcesz wiedzieć jak zarządzać emocjami, to zapraszamy do udziału w naszych szkoleniach oraz coachingach z zakresu „Zarządzanie emocjami”.

Szkolenia otwarte realizowane w Warszawie:

Zachęcam do kontaktu,

Iwona Firmanty

psycholog i trener rozwoju osobistego

Recommended Posts
Kontakt

Możesz wysłać nam wiadomość i odpowiemy na nią jak najszybciej.

Pytania, wątpliwości? Chętnie Ci pomożemy!

Naciśnij ENTER aby wysłać

Chcesz otrzymywać powiadomienia o rabatach na szkolenia, nowych produktach i usługach?

Zapisz się do newslettera!

Dbamy o Twoją prywatność