Asertywność. Jak ją dobrze zrozumieć i dążyć do budowania świadomości?

19 lutego, 2020

Jak rozumieć asertywność?

Każdy z nas rodzi się asertywny. Od samego początku natura dała nam potencjał do wyrażania naszych potrzeb. To dzięki sile Twojej komunikacji, Twoi opiekunowie rozumieli, że czegoś potrzebujesz. Każdy z nas głośniej lub ciszej prosił o jedzenie, przytulenie itp.

Jesteś asertywny. Masz ten potencjał w sobie.

To co przeżyłeś w swoim życiu oraz jaką posiadasz osobowość, ma wpływ na Twój dziesiejszy poziom asertywności.

Asertywność to nic innego jak komunikowanie właśnych potrzeb z poczuciem, że masz do nich prawo.

  • Osoba asertywna myśli o sobie, że jest ok. Otoczenie też tak postrzega, więc nie krępuje się prosić o to, czego potrzebuje. 
  • Osoba asertywna skupia się na tym, czego potrzebuje oraz analizuje w jaki sposób może to osiągnąć.
  • Osoba asertywna nie rości sobie praw.
  • Osoba asertywna nie zabiera komuś.
  • Osoba asertywna nie czeka, aż ktoś sie domyśli.
  • Osoba asertywna nie ma pretensji do świata, że coś mu ktoś zabrał.
  • Osoba asertywna nie manipuluje.
  • Osoba asertywna komunikuje swoje potrzeby z szacunkiem do siebie i do otoczenia.
  • Oosba asertywna wyznacza granice. jeśli coś się jej nie podoba.
  • Osoba asertywna uczy się na własnych błędach. Może dwa razy przeżyć niemiłą dla siebie sytuację, ale z pewnoścą za trzecim razem będzie wstanie przewidzieć co należy zrobić.

Wszystko co kiedyś, czy też dziś przeżywasz, może mieć wpływ na Twój poziom asertywności.

Bez względu na to, co przeżyłeś,  podczas szkoleń, sesji coachinowych, sesji z psychologiem czy też nawet lektury różnych książek i opracowań, możesz każdego dnia zwiększać swój poziom asertywności.

To nad czym warto się zastanowić, troszcząc się o swój poziom asertywności to:

  • Kiedy możesz nieświadomie zachowywać się agresywnie, biernoagresywnie, ulegle, manipulacyjnie czy też asertywnie.
  • Jaki jest Twój wewnętrzny monolog? Czy wieszysz w siebie, czy też Twoje myśli pomniejszą codzinnie Twoją pewność siebie?
  • Czy wyrażasz swoje potrzeby?
  • Jakie masz opinie i przekonania?
  • Czy wyrażasz swoje negatywne odczucia i dbasz o to by ich w sobie nie blokować?
  • Czy dbasz o pozytywną energię w Twoim otoczeniu?
  • Jak reagujesz na krytykę i atak?
  • Jak przyjmujesz oceny?
  • Czy bronisz swoich praw?

Warto robić sobie taki cotygodniowy przegląd i zatrzymać sie na chwilę.

Więcej informacji na temat asertywności dowiesz się na szkoleniu:  SZKOLENIE ASERTYWNOŚĆ W BIZNESIE jak właściwe rozumieć asertywność, bierność, agresywność oraz realizować swoje potrzeby radząc sobie z manipulacjami otoczenia

Autor wpisu: Iwona Firmanty

Trener, Coach, Socjolog, Psycholog

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: