Budowanie zaangażowania pracowników – wskazówki dla menedżerów

19 lutego, 2020

Jeśli udało Ci się dotrzećdo tego miejsca to znaczy, że prawdopodobnie jesteś zaangażowanym menedżerem, który chciałby zbudować podobne zaangażowanie wśród pracowników w swoim zespole. Poniżej znajdziesz ważne wskazówki, które możesz zastosować od zaraz. 

Wskazówki dla menedżerów:

  1. W dużej mierze, tylko Ty jesteś odpowiedzialny za zaangażowanie i motywację Twojego zespołu do pracy.
  2. Dbaj o swój autorytet. Twoje zachowania w firmie mają wpływ na zaangażowanie i motywację pracowników.
  3. Inwestuj w rozwój swoich kompetencji interpersonalnych, szczególnie w zakresie rozwoju inteligencji emocjonalnej.
  4. Traktuj pracowników jak swoich klientów. Pomyśl o niektórych trudnych sytuacjach -czy tak samo byś się zachował w stosunku do Twoich ważnych klientów?
  5. Jeśli wymagasz od pracowników określonych zachowań, to staraj się je promować a nie wymuszać.
  6. Nie myśl, że pracownicy mają takie same potrzeby i oczekiwania odnośnie do pracy jak Ty.
  7. Mów jasno, czego oczekujesz od pracowników.
  8. Dbaj o komunikację z pracownikami opartą na szacunku i uznaniu jego kompetencji.
  9. Weryfikuj czy Ty jako menedżer masz wystarczające kompetencje w obszarze komunikacji – to Ty główną „tubą informacyjną” w zespole.
  10. Sprawdź czy w firmie są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają zarządowi szybką i angażującą komunikację na wszystkich szczeblach organizacji.
  11. Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięć do tych reszty zespołu. Jasno wyjaśniaj zasady i reaguj na wszelkie przejawy błędnych ocen.
  12. Bądź przygotowany na dyplomatyczne odpieranie zarzutów o niesprawiedliwym traktowaniu różnych pracowników.
  13. Utrzymuj jasne „reguły gry” bez wyjątków.
  14. Każdy pracownik potrzebuje bodźców motywacyjnych – bądź uważny, aby nie było ich za mało i za dużo.
  15. Skupiaj się na weryfikowaniu osobistych motywatorów danego pracownika (już na etapie rekrutacji).
  16. Podczas kontaktów z pracownikiem, analizuj czy nie zmieniają się jego motywy postępowania.
  17. Zastanów się jakie formy nagrody mogą autentycznie cieszyć Twoich pracowników. Nie skupiaj się tylko na dobrach materialnych.
  18. Chwal – krótko i konkretnie.
  19. Interesuj się sytuacją życiową swoich pracowników.
  20. Pomyśl, co może dawać satysfakcję Twoim pracownikom.
  21. Oddziel osobiste sympatie i antypatie w rzetelnej ocenie pracy zespołu.
  22. Bądź uważny na nieformalnych (naturalnych) liderów w Twoich zespołach. Interesuj się tym, jaki mogą mieć wpływ na zaangażowanie reszty zespołu.
  23. Przygotuj scenariusze postępowania w trudnych i konfliktowych sytuacjach w Twoim zespole.
  24. Korzystaj z okazji i pytaj pracowników czy są zadowoleni z pracy. Nie miej obaw, że możesz usłyszeć, że nie.  Wysłuchaj pracownika i wskaż, co jest możliwe do zmiany a co nie.
  25. Naucz się odczytywać objawy „wypalenia zawodowego”.
  26. Bądź uważny na takie sygnały o chęci do zmiany pracy jak: brak satysfakcji z wykonywanych zadań,  narastająca frustracja i zmęczenie.
  27. Angażuj pracownika w życie firmy, dbaj o jego emocjonalne przywiązanie do organizacji.
  28. Skupiaj się na wyrażaniu/ identyfikacji pracownika z celami i wartościami firmy na różnych jej poziomach.
  29. Dbaj o chęć kontynuowania pracy dla organizacji (konkurencyjność).
  30. Włączaj pracowników w sprawy firmy; mających wpływ np. na ich stanowisko pracy lub płacę.
  31. Zachęcaj pracowników do wywierania wpływu na decyzje i sprawy związane z ich środowiskiem pracy.)
  32. Weryfikuj czy Twój pracownik zna odpowiedź na te pytania:
  • Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?
  • Jak to, co robi, wpływa na sukces całej firmy?
  • Jakie są firmowe/działowe cele biznesowe?
  • Na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja?
  • Jakie są nowe wyzwania i szanse dla firmy?
  • Co zagraża firmie?
  • W czym firma przewyższa konkurencję?

Jako menedżer jesteśnajbliżej swojego zespołu i to Ty jesteś odpowiedzialny za budowanie zaangażowania w zespole. Co jeszcze możesz zrobić?

  1. Ludzie lubią być potrzebni. Potrzebują poczucia znaczenia dla zespołu i firmy.
  2. Podczas spotkań z pracownikami, odłóż komputer itp. – skup się spotkaniu.
  3. Nie skracaj i nie odwołuj spotkań z Twoimi pracownikami – to jest Twój klient (wewnętrzny). Kupujesz jego czas i jego kompetencje – daj o to, by chciał Ci je dalej sprzedawać.
  4. Daj pracownikom poczucie, że ich obecność w firmie jest ważna.
  5. Buduj poczucie ich zobowiązania, lojalność i wierność wobec organizacji.
  6. Dąż do sytuacji, w której pracownicy wykonują Twoje polecenia z poczucia lojalności.
  7. Zbieraj opinię od pracowników i udzielaj im informacji zwrotnej o rezultatach wykonywanych przez nich zadań.
  8. Nie zapominaj o potrzebie bezpieczeństwa pracownika – musi istnieć margines na błędy i niepowodzenia. To na co bądź uważny, to na to, czy pracownik wyciąga wnioski z takich lekcji. Ty też masz prawo się mylić. To do czego nie masz prawa, to popełniać wciąż te same błędy, oczekując innych efektów.
  9. Doceniaj wyniki, ale również i starania. Każdy przejaw chęci doceń a nie krytykuj, że za mało.
  10. Wspieraj osobistą odpowiedzialność pracownika za jego wyniki.
  11. Uważaj na „oszczędności” w zakresie wynagrodzeń, aby móc utrzymać wysoko kompetentnych pracowników.
  12. Weryfikuj plany rozwojowe Twoich pracowników.
  13. Dbaj o dumę pracownika z faktu przynależności do Twojej organizacji.
  14. Weryfikuj, jak jesteś postrzegany jako pracodawca. Zastanów się co chcesz/możesz zmienić. Omów to z zarządem.

Poniższe pytania ułatwią Ci rozmowę z zarządem na temat zaangażowania wśród pracowników:

  • Czy chcemy, aby pracownicy byli zaangażowani?
  • Co rozumiemy pod podjęciem zaangażowania?
  • Jak chcemy budować angażujące środowisko pracy?
  • Jak będziemy mierzyć zaangażowanie?
  • Jak dostosujemy praktyki zarządcze do potrzeb pracowników?
  • Jak przeniesiemy kwestię zaangażowania pracowników do z pracowników działu HR do głównej strategii biznesowej firmy oraz codziennej rutyny?

Jeśli chcesz nauczyć się jak budować zaangażowanie pracowników, zapraszamy do udziału w szkoleniach dla kadry menedżerskiej:

Przygotowała: Iwona Firmanty

Trener biznesu, coach, psycholog, socjolog 

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: