Jak się przygotować do oceny okresowej?

19 lutego, 2020

Rozmowy oceniające w firmie

Poniżej znajdziesz zestaw praktycznych rad, które są wynikiem mojej codziennej pracy z Klientami. Jestem psychologiem, socjologiem, trenerem i coachem. Założyłam firmę szkoleniową i z każdym rokiem mam coraz większe grono zaufanych Klientów, którzy sprawdzili w praktyce moje kompetencje. Prowadzę szkolenia dla szefów i ich pracowników. Pomagam Klientom przeciwdziałać frustracji wynikającej z tego, że nie dbają w sposób świadomy o swoje interesy. Pomagam szefom nie tracić cennych pracowników, których w porę nie docenili. Parę lat temu sama pracowałam w dziale HR pewnej korporacji. Gdybym miała wówczas taką wiedzę, którą chcę podzielić się z Tobą w poniższych sugestiach, z pewnością moja świadomość możliwości rozmowy okresowej byłaby znacznie większa. Zachęcam Cię do lektury poniższych sugestii.

Pamiętaj: Twoje nieprzygotowanie będzie przygotowaniem sobie porażki. Ocena okresowa to dobra okazja do zweryfikowania aktualnych możliwości w Twojej firmie. Jest to moment, w którym warto przedstawić szefowi swoje sukcesy, wyciągnięte wnioski z niepowodzeń, czy niedociągnięć oraz Twoje potrzeby. Jeżeli nie powiesz szefowi czego potrzebujesz, to raczej mało prawdopodobne, że sam to zauważy i doceni Cię podwyżką, czy zmianą stanowiska. Powiedzenie o swoich sukcesach, potrzebach, czy spostrzeżeniach leży w Twoim własnym interesie. Szef, ze względu na ogrom spraw na głowie, może tego nie dociekać. Oczywiście życzę Ci świadomego i uważnego szefa, który sam się domyśli, ale to raczej rzadkość. Nieprzygotowanie się do takiej rozmowy jest przygotowaniem sobie porażki, bądź, w lepszym przypadku, samo-utrudnieniem w Twoim rozwoju zawodowym.

Czym jest rozmowa oceniająca?

1. Celem rozmowy oceniającej jest weryfikacja realizacji Twoich celów i zadań. 2. Bywa, że rozmowa jest przez szefa postrzegana wyłącznie jako wypełnienie formularza oceny i oddanie go do działu HR. 3. Zadbaj o to by Twój czas z szefem był dla obu stron owocny. 4. W firmach, w których w świadomy sposób zarządza się potencjałem kadrowym, rozmowa oceniająca jest możliwością określenia Ciebie jako talent.

Co zrobić aby być ocenionym jako talent?

1. Bądź świadomy tego jakich kompetencji i cech osobowości na danym stanowisku potrzebuje Twoja firma. 2. Pamiętaj, że świadomie sprzedajesz swój czas i swoje kompetencje danej organizacji. 3. Szybko i efektywnie realizuj swoje zadania. 4. Nie bój się zadawania trudnych pytań. 5. Wykazuj się inicjatywą. Proponuj nowej rozwiązania. 6. Bądź własnym przedstawicielem handlowym tj. podkreślaj swoje sukcesy, promuj się. 7. Weryfikuj jak firma chce rozwijać Twoje kompetencje.

Jak się przygotować na rozmowę oceniającą?

 1. Czas spotkania będzie ograniczony, więc dobrze go wykorzystaj. 2. Nastaw się na sukces. 3. Przypomnij sobie kryteria oceny Twoich celów biznesowych. 4. Podsumuj stopień wykonania zadań i osiągnięć wyznaczonych w czasie poprzedniej oceny okresowej. 5. Nie bądź dla siebie zbyt surowy. Fundamentem działania dobrych negocjatorów jest ocenianie siebie wyżej, niż tak naprawę osobiście możesz myśleć. Rozmówca bierze pod uwagę to, co mówisz na swój temat, zatem mów o sobie dobrze. 6. Twojego szefa interesuje przede wszystkim zwrot z inwestycji, jaką było zatrudnienie Twojej osoby, więc kluczowym zadaniem podczas spotkania jest to, by bardzo wyraźnie dać do zrozumienia, jakie konkretnie oszczędności, działania, zabezpieczenia, zmiany itp. zostały wdrożone poprzez Twoją pracę i jej efekty. 7. Aby wzbudzić wrażenie osoby dobrze przygotowanej do rozmowy, staraj się opowiadać o swoich zrealizowanych celach metodą STAR: a) SITUATION – jaka była sytuacja, cel, zadanie b) TASK – co było do zrobienia (omówić zgodnie z hierarchią ważności), c) ACTION – jak przebiegało wykonanie zadania, co sprzyjało, co blokowało i jakie działania wobec tych blokad zostały podjęte), d) RESULT – jaki jest/był rezultat dla firmy (pozytywny), jaki dla zespołu i jaki dla Ciebie (nigdy nie zapominaj o tej kolejności, bo firma przede wszystkim chce realizować cele własne, a Ty masz zadbać o to, by firma realizowała Twoje). 8. Stwórz listę spraw, których nie udało Ci zrealizować w taki sposób jak byś tego chciał(a). 9. Zastanów się jakie sprawy mogą szczególnie przykuć uwagę przełożonego, uwzględniając potencjalne zastrzeżenia, jakie może mieć wobec Ciebie i Twoich działań. Przygotuj sobie przekonujące argumenty na obronę stanowiska, uzasadnienie itp. 10. Zastanów się dobrze nad niepowodzeniami, niedociągnięciami, które miały miejsce – jakie wnioski możesz z tego wyciągnąć, jakie działania następnym razem powinny zostać wykonane, aby sytuacja się nie powtórzyła. Pamiętaj, że masz prawo popełnić błąd (o ile to było wynikiem Twoich działań), ale nie masz prawa nie wyciągnąć z tego wniosków. 11. Pamiętaj, że każdą swoją porażkę można potraktować jako dobre szkolenie, lekcję – przy założeniu, że wyciągasz wnioski i wdrażasz zmianę w działaniach, strategii itp, nie powtarzając tych samych błędów. 12. Stwórz kilka propozycji celów, do których chciałbyś dążyć, najlepiej metodą SMART (Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely). 13. Przekaż przełożonemu swoje oczekiwania względem firmy. Przygotuj swoją BATNE, czyli: a) Jakie masz oczekiwania (w wersji idealnej) – na początku rozmowy możesz trochę wygórować swoje oczekiwania, co pokaże, że jesteś pewny tego, co umiesz i co sobą reprezentujesz. Zbyt “”grzeczni””, “”potulni”” pracownicy bywają pomijani w awansach. b) Jakie masz oczekiwania (w wersji realistycznej)– tu dajesz informacje o Twoich prawdziwych celach (inna umowa, podwyżka, budżet na studia, budżet na szkolenia, nowy sprzęt, planowany urlop). c) Jakie masz oczekiwania na pocieszenie – tak, abyś nie wyszedł ze spotkania z pustymi rękoma. 14. Wybierz odpowiedni strój podkreślający Twoje poważne podejście do sprawy (nawet jeżeli Twój szef ubierze się na luzie – to jego przywilej z racji stanowiska). 15. Omów spostrzeżenia dotyczące firmy, pracy, szans rozwojowych oraz zagrożeń. Przygotuj się pod kątem obserwacji konkurencji Twojej firmy i zasugeruj podobne działania u Twojego pracodawcy. 16. Daj się poznać jako osoba zorientowana na cel firmy i branżę, w jakiej pracujesz. 17. Uwaga: możesz zostać przez przełożonego poproszony o feedback jak Ci się z nim pracuje. Przygotuj się na udzielenie feedbacku metodą kanapki (plus/obszar do rozwoju/plus).

Co zabrać ze sobą na rozmowę oceniającą?

1. F ormularz oceny celów biznesowych. 2. Rozpisane wszelkie Twoje dotychczasowe sukcesy ustawione zgodnie z listą priorytetów – miej je wydrukowane zarówno w wersji dla siebie, jak i w wersji dla szefa . 3. Owa lista powinna zawierać informacje finansowe pod kątem zysków i oszczędności dla organizacji.

Jak się zachować podczas rozmowy oceniającej?

1. Pamiętaj, że podczas rozmowy skupiamy się na początku oraz na podsumowaniu spotkania. 5. Rozmowę rozpoczyna gospodarz, czyli Twój przełożony. 6. Dobrze widziane jest wymienienie kilku niezobowiązujących rozgrzewaczy języka, czyli tzw. small talk (określenie zgodnie z kodeksem savoir vivre). 7. Nigdy nie wyrażaj się negatywnie o firmie, innych współpracownikach, lub podwykonawcach. 8. Pamiętaj by podczas rozmowy przede wszystkim skupiać się na używaniu pozytywnych skojarzeń, zysków dla firmy z racji tego, że jesteś w zespole firmy. 9. Dosyć trudno jest znaleźć szybko pracownika, który spełnia wszystkie wymagania firmy, wdrożyć go na nowe stanowisko. Znacznie łatwiej, ekonomiczniej i szybciej jest zadbać o interes pracownika, który też sam umie o to prosić, a nie czeka, aż ktoś się nim zainteresuje. 10. Podczas rozmowy pamiętaj, aby każde działania określić w czasie i precyzyjnie nadawać przewidywany termin wykonania oraz o terminy pytać przełożonego. 11. Na wyraźne zakończenie przez przełożonego spotkania oczywiście podziękuj za uwagę i przekaż pozytywną wizję dalszej współpracy. 12. Po przemyśleniu spotkania, zapisz sobie wszystkie własne dobre rady, aby pamiętać o nich następnym razem.

Pamiętaj: powyższe sugestie należy dopasować do własnej sytuacji zawodowej. Są one jedynie zbiorem obserwacji i źródłem motywacji dla pracownika oraz pracodawcy. Jeżeli chcesz przetestować w praktyce rozmowę oceniającą to zapraszam na sesję job coachingową, lub konsultację HR.

Więcej informacji: Coaching kariery w Human Skills

Pozdrawiam, Iwona Firmanty

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: