Metodologia Extended DISC w komunikacji

19 lutego, 2020

Metodologia Extended DISC pomaga w codziennej komunikacji z ludźmi, pokazuje możliwe kierunki rozwoju i zachęca do modyfikowania  własnych zachowań.

Nie ma dobrych ani złych ludzi – są po prostu różni. 

Każdy z nas ma możliwość stać się lepszą wersją siebie, pokreślić swoje mocne strony oraz rozwinąć te ciut słabsze.

Analiza Extended DISC nie jest narzędziem czysto psychologicznym. W dużej mierze służy do zwiększania efektywności w tysiącach organizacji na całym świecie.

Analiza Extended DISC daje dużo informacji na temat ludzi.

Pomaga w zarządzaniu ludźmi, w dobrze pracowników, w planowaniu karier, określaniu potrzeb szkoleniowych, doskonaleniu pracy zespołu.

Analiza Extended DISC nie odnosi się do badania osobowości tylko preferencji zachowań. Geneza tej typologii to teoria Carla G.Junga z 1920 roku, opisana w książce „Typy psychologiczne”. Podzielił on typy na dwie przeciwstawne osie Percepcji i Intuicji a Myślenia i Uczucia. To był początek podziału na cztery główne style.  

William Moulton Marston w książce „Emocje normalnych ludzi” z 1927 roku zdefiniował czterowymiarową mapę zachowań.

Prace nad system analizy Extended DISC trwały od 1991r i w 1997 r. został wprowadzony na rynek międzynarodowy. System Extended DISC nie ogranicza możliwości rozwoju danej osoby. Opisuje jej naturalny sposób reakcji w różnych sytuacjach.  Ma na celu dostarczenie praktycznego planu działania, który pozwoli na poprawę działania indywidualnej osoby, zespołu czy organizacji. Ten system można porównać do mapy drogowej. Osobowość z punktu widzenia zachowania, może być podzielona na różne płaszczyzny. Można ją rozdzielić na uwarunkowania kulturowe, nieświadome zachowania, filtry zachowania (postawy, wartości, umiejętności, wiedza, doświadczenie, oczekiwania, stan psychiczny i fizyczny) oraz świadome zachowania.

Model Extended DISC opiera się na czterech skalach wzajemnych przeciwności.

  • D– Dominance to kombinacja dwóch przeciwności Intuicji i Myślenia
  • I – Ifluence to kombinacja dwóch przeciwności Intuicji i Uczucia
  • S – Submission to kombinacja dwóch przeciwności Percepcji i Uczucia
  • C – Compilance to kombinacja dwóch przeciwności Percepcji i Myślenia

William Moulton Marston przyporządkował również kolory:

  • D– Czerwony
  • I – Żółty
  • S – Zielony
  • C – Niebieski

Dowiedź się więcej o tym narzędziu na naszym szkoleniu: Komunikacja interpersonalna i budowanie relacji biznesowych. Typologia Kolorów Osobowości E.Hartmana oraz DISC. Poznaj swój kolor osobowości, styl postrzegania, styl działania by zwiększyć swoją efektywność zawodową. Buduj świadomie relacje interpersonalne.

Wpisy na blogu:

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: