ZARZĄDZANIE WIELOPOKOLENIOWOŚCIĄ W FIRMIE

Świadomie zarządzaj komunikacją i zespołami wielopokoleniowymi czy też międzykulturowymi.


Największym wyzwaniem komunikacji i zarządczości międzypokoleniowej jest radzenie sobie ze zróżnicowanymi nawykami kulturowymi, różnymi technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy, ceremoniałem oraz metodami radzenia sobie ze stresem w różnych pokoleniach. Już w tym momencie typowymi przykładowymi kwestiami, z którymi  boryka się wiele firm są np. wrażenie braku szacunku i niedocenienia odczuwane przez część starszych pracowników, którzy stają się bardziej podatni na depresję i wypalenie zawodowe z jednej strony i poczucie bycia prześladowanym, mobbingowanym, które jest odczuwane przez młodszych pracowników z drugiej. Na te i inne zagrożenia związane z przerwaną komunikacją międzypokoleniową odpowiada nasze szkolenie. Skierowane jest ono do pracowników i kadry managerskiej firm, w których pracują zespoły zróżnicowane pokoleniowo i przygotowuje do współpracy i zarządzania w wielopokoleniowym zespole, a także do prowadzenia efektywnej komunikacji nieuzależnionej od pokolenia, do którego należmy. Firmy, które już teraz dostosują się do nowej rzeczywistości, wyprzedzą pozostałe w zarządzaniu, efektywności i budowaniu atmosfery zachęcającej do ubiegania się o stanowisko w ich strukturach.

Cele szkolenia:

Osoby, które ukończą kurs będą w stanie:

  • rozumieć jak komunikują się poszczególne pokolenia,
  • udzielać informacji zwrotnej przedstawicielom poszczególnych pokoleń tak, aby miała ona wartość informacyjną, zrozumiałą dla każdego z pokoleń, a jednocześnie nie była oceną,
  • zrozumieć specyfikę komunikacji międzypokoleniowej i jej wymogi (czas, miejsce, warunki, okoliczności, typ komunikacji),
  • tworzyć teksty i komunikaty uwzględniające pokoleniowe normy komunikacyjne,
  • rozpoznawać werbalne i niewerbalne nośniki treści wynikające z różnic pokoleniowych,
  • wybierać odpowiednie dla pokolenia strategie komunikacyjne,
  • zrozumieć przyczyny i skutki barier międzypokoleniowych w komunikacji,
  • rozwiązywać konflikty komunikacyjne o podłożu pokoleniowym,
  • radzić sobie w sytuacjach kryzysowych wynikających ze zróżnicowania pokoleniowego,
  • pracować w środowisku wielopokoleniowym,
  • radzić sobie ze stresem w sposób dopasowany do wymagań każdego pokolenia,
  • automotywować się i motywować współpracowników i podwładnych zgodnie z wymogami pokoleniowymi,
  • zarządzać kulturowo złożonym zespołem.

Uczestnicy nabędą wiedzę o:

  • zróżnicowaniu pokoleniowym i świadomości międzypokoleniowej,
  • tożsamości pokoleniowej i jej wpływie na komunikację, zarządzanie stresem i motywacją oraz zarządzanie zespołem, zadaniami i priorytetami,
  • cechach charakterystycznych dla danego pokolenia: przyzwoleniu na niepożądane zjawiska w miejscu pracy, podejściu do work&life balance, sposobach komunikowania, sposobach radzenia sobie ze stresem, metodach współpracy i kooperacji, podejściach do zapamiętywania i gromadzenia danych, metodach motywowania i zarządzania oraz stereotypizacji, której podlega dane pokolenie i jej skutków dla wydajności w pracy,
  • komunikacji międzypokoleniowej, czyli o tym jak rozmawiać z przedstawicielem innego pokolenia? W tej części zatem mowa jest o:
    • kompetencjach międzypokoleniowych,
    • przeszkodach w komunikacji międzypokoleniowej,
    • komunikacji międzypokoleniowej w praktyce, czyli o:
      • komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
      • komunikacji interpersonalnej i instytucjonalnej,
      • umiejętnościach przydatnych w komunikacji wielopokoleniowej,
      • informowaniu w komunikacji międzypokoleniowej,
      • grzeczności językowej i językowych manifestacjach władzy,
  • zasadach pracy w środowisku zróżnicowanym pokoleniowo:
    • zasadach współpracy wielopokoleniowej – wskazówki praktyczne.
    • czterech makrospołecznych wariantach relacji międzygrupowych: wyłączeniu, segregacji, tyglu pokoleniowym i wielorakości, które można zauważyć w relacjach międzypokoleniowych,
    • radzeniu sobie z problemami w wielopokoleniowej firmie – zmniejszanie uprzedzeń i budowanie więzi grupowej:
    • modelach zmiany w efekcie oddziaływania na stereotypy,
    • przygotowaniu środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego.  

Uczestnicy nabędą umiejętności:

  • aktywnej komunikacji międzypokoleniowej,
  • informowania i stosowania pozytywnego wzmocnienia zgodnie z normami kulturowymi wszystkich pokoleń uczestniczących w komunikacji,
  • rozwiązywania konfliktów międzypokoleniowych,
  • uwzględnienia zasad kulturowych poszczególnych pokoleń w procesach negocjacyjnych i mediacyjnych,
  • motywowania dopasowanego do pokolenia,
  • radzenia sobie ze stresem stosownie do przynależności pokoleniowej,
  • zarządzania wielopokoleniowym zespołem.

Uczestnicy pogłębią kompetencje związane z:

  • kompetencjami miękkimi (ogólnymi),
  • kompetencjami międzypokoleniowymi,
  • komunikacją międzypokoleniową,
  • negocjowaniem w środowisku zróżnicowanym pokoleniowo,
  • informowaniem i motywowaniem w środowisku zróżnicowanym pokoleniowo,
  • zarządzaniem społecznościami wielopokoleniowymi.

Program szkolenia:

DZIEŃ I

Omówienie kontraktu, celów szkolenia i potrzeb uczestników.

MODUŁ I. Nawyki, czy kultury? Wprowadzenie do świadomości pokoleniowej.

  • Czym jest nawyk, kultura, tożsamość kulturowa, pokolenie?
  • Jakie pokolenia występują na polskim rynku pracy?
    • Jakie zjawiska kształtowały kolejne pokolenia?
    • Jak uczono uczenia się i nabywania wiedzy w poszczególnych pokoleniach?
    • Jaki jest pokoleniowy etos pracy?
    • Różny work&life balance?
    • Życiowe priorytety różnych pokoleń.
    • Kultura każdego z pokoleń (dystans władzy, unikanie niepewności, żeńskość/męskość, zarobki, wykształcenie, orientacja długo/krótkookresowa, tolerancja dla odmienności, religijność, patriotyzm, cyfryzacja),
    • Strategie radzenia sobie z problemami i ze stresem, reakcje na naciski i stres w każdym z pokoleń,
    • Metody współpracy i pracy w grupie każdego z pokoleń,
  • Warsztat: Co nas w zasadzie różni? Co nas łączy?
  • Omówienie wyników warsztatu.
  • Czynniki wpływające na świadomość kulturową i jak ją wypracować?
    • Świadomość wewnątrzpokoleniowego zróżnicowania kulturowego,
    • Świadomość istnienia i wpływu na własne i czyjeś oceny, zachowania i działania odruchowe:
      • profilu zniekształceń etnocentrycznych,
      • pokoleniowych filtrów zniekształceń poznawczych,
      • podatności na stereotypizację i uprzedzenia (stereotypy, uprzedzenia, ślepota kulturowa, autostereotypy, etnocentryzm, bańki informacyjne, zmiany edukacyjne, medializacja codzienności, powszechność nieadekwatnych do rzeczywistości informacji w przestrzeni medialnej, upokoleniowienie mediów i whistleblowerów),
  • Warsztat: Moje stereotypy i autostereotypy.
  • Omówienie wyników warsztatu.

MODUŁ II. Komunikacja międzypokoleniowa i ponadpokoleniowa.

  • Droga od świadomości do komunikacji i kompetencji międzypokoleniowej – dlaczego tak trudno wyjść poza ograniczenia własnego pokolenia?
  • Błędy atrybucyjne i przeszkody w komunikacji międzypokoleniowej – błędne założenia, nawyki komunikacyjne, asertywność i niepewność w komunikacji.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna w praktyce – jak efektywnie przekazywać zadania, informacje, feedback?
    • Komunikacja werbalna:
      • Jak tworzyć teksty i komunikaty dla wszystkich pokoleń?
      • Kontekst komunikacji, a pokolenie rozmówcy,
      • Kulturowe nawyki poszczególnych pokoleń, a efektywność komunikacji,
      • Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla poszczególnych pokoleń,
      • Poziomy procesu komunikowania,
      • Jak mówić, żeby nas słuchano?
      • Jak słuchać, żeby usłyszeć?
      • Jakiego języka używać w motywowaniu?
      • Komunikacja interpersonalna i instytucjonalna w firmie,
      • Umiejętności przydatne w komunikacji międzypokoleniowej,
      • Językowe manifestacje dominacji i władzy w różnych pokoleniach.
  • Warsztat: Skuteczne informowanie.
  • Omówienie wyników warsztatu.
  • Warsztat: „Słucham Cię całą sobą/całym sobą”.
  • Omówienie wyników warsztatu.

Podsumowanie pierwszego dnia szkolenia wraz omówieniem najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.

DZIEŃ II

  • Komunikacja niewerbalna każdego pokolenia:
    • Kinezjetyka: mowa ciała, mimika, gestykulacja, ruchy ciała, spojrzenie,
    • Parajęzyk: ton, barwa, wysokość, natężenie głosu,
    • Samoprezentacja: wygląd fizyczny człowieka,
    • Dotyk, proksemika: dystans interpersonalny, relacje przestrzenne między ludźmi,
    • Chronemika: czas jako sygnał komunikacyjny, pokoleniowe filozofie czasu i czasu pracy,
    • Elementy otocznia: temperatura, oświetlenie wpływające na zachowania ludzi,  
    • Płeć, wiek i status społeczny w komunikacji międzypokoleniowej.
  • Warsztat: Zawodowe kalambury, czyli ćwiczymy unikanie nieporozumień niewerbalnych.
  • Omówienie wyników warsztatu.

MODUŁ III. Praca w środowisku wielopokoleniowym.

  • Cztery warianty relacji międzygrupowych w środowiskach wielopokoleniowych: wyłączenie, segregacja, tygiel (melting-pot), aktywna wielopokoleniowość.
  • Radzenie sobie z problemami – zmniejszanie uprzedzeń i budowanie więzi grupowej,
  • Sześć warunków, przy spełnieniu których kontakt istotnie zmniejsza uprzedzenia między grupami, pozwalając zbudować nowe jakościowo grupy mieszane pokoleniowo,
  • Modele zmiany w efekcie oddziaływania na stereotypy: buchalteryjny (stopniowy), konwersyjny (radykalny), subtypizacja (ukształtowanie się uszczegółowiających kategorii),
  • Radzenie sobie z problemami w środowisku wielopokoleniowym,
  • Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania międzypokoleniowego,
  • Zasady współpracy międzypokoleniowej – wskazówki praktyczne.

MODUŁ IV. Podsumowanie.

  • Warsztaty międzypokoleniowe.
  • Omówienie wyników warsztatów.
  • Plan rozwoju zawodowego w kontekście komunikacji i zarządzania międzypokoleniowego.

Metody szkoleniowe stosowane w czasie szkolenia

W czasie szkolenia trenerka sięga po zróżnicowany wachlarz metod szkoleniowych: wykład, pokaz, pogadanka, opis, w oparciu o materiały szkoleniowe, w oparciu o sprzęt audio-wizualny, zadanie projektowe, ćwiczenia, scenki symulacyjne, studium przypadku – sytuacja wielopokoleniowa w firmie, sąsiedztwie, szkole, na uczelni itd., klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, mikronauczanie, gry dydaktyczne.

TRENER

Zainteresowało Cię to szkolenie – Skontaktuj się z nami

METODY SZKOLENIA

Activity Based Learning

Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)

Ćwiczenia

Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.

Feedback

Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.

Pełna Aktywizacja

Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.

Dyskusja

Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.

Skontaktuj się z naszym działem szkoleń zamkniętych

ZARZĄDZANIE WIELOPOKOLENIOWOŚCIĄ W FIRMIE