Work Life Balance - równowaga między życiem zawodowym i osobistym



Work Life Balance (WLB) to równowaga między życiem zawodowym i osobistym. Jeżeli masz niewykorzystane dni urlopowe jeszcze z poprzedniego roku to warto abyś się zastanowił o czym to może świadczyć. W Japonii mamy zjawisko Karoshi, czyli śmierci z przepracowania, które pochłania ponad 30 tyś osób. rocznie.   Work Life Balance. Kluczowe informacje:
  1. Nadmiar pracy może mieć fatalne skutki dla każdego człowieka.
  2. Następuje spadek wydajności, zmniejszenie zaangażowania i kreatywności, niechęć do zmian i brak entuzjazmu.
  3. Mimo zwiększonego czasu przeznaczonego na pracę efektywność maleje.
  4. Zwiększa się ilość zachorowań związanych z chorobami psychosomatycznymi i zaburzeniami nerwicowymi.
  5. Zwiększa się ilość problemów rodzinnych pracowników, rozwodów czy rozpadów związków.
  6. Występuje zaburzenie w priorytetach, wartościach i celach w życiu.
  Work Life Balance. Najczęstsze działania ze strony pracodawcy:
  1. Możliwość pracy w domu tzw. home office (zwiększenie zaburzenia harmonii między pracą a domem).
  2. Elastyczny czas pracy skupiający się na wynikach (czyli zwiększenie inwestycji energetycznej).
  3. Niepełne wymiary godzin (wprowadzające jeszcze większy haos w głowie potrzebującego).
  4. Udogodnienia dla rodziców małych dzieci (jeszcze dzieci idą do pracy).
  5. Restrykcje i zaostrzenia wobec godzin nadliczbowych (czyli zwiększenie intensywności pracy w ograniczonym czasie).
  6. Zapewnianie opieki nad dziećmi, zorganizowane przez pracodawców (praca miesza się z domem).
  7. Dodatkowe szkolenia (oczekiwanie zwrotu z inwestycji ze szkolenia).
  8. Dodatkowe dni wolne (przy założeniu, że nie będą wtedy pracować).
  Jeżeli nie chcesz za szybko trafić do psychologa to zastanów się nad swoimi celami w życiu. Work Life Balance. Co należy zrobić:
  1. Zacznij od głowy – tam są Twoje wzorce działania, potrzeby i wartości.
  2. Ustal co dla Ciebie jest równowagą a kiedy już nie.
  3. Omów to z bliskimi – możesz być zbyt subiektywny.
  4. Wczuj się w swoje ciało. Kiedy o nie ostatnio zadbałeś?
  5. Wczuj się w swoje myśli. Czy jest tam jeszcze miejsce dla Ciebie?
  6. Czy poza pracą masz coś jeszcze swojego?
  7. Jak ocenisz swoje relacje z bliskimi? Czy masz czas na nie?
  8. Czy z przyjemnością wracasz do domu i potrafisz zająć się czymś innym niż pracą?
  9. Twoim zdaniem jest mówić o tym, co przeżywasz swoim bliskim.
  10. Twoim zadaniem jest upuszczać trochę ciśnienia.
  11. Twoim zadaniem jest spokojnie wyjaśniać Twoi bliskim co się z Tobą dzieje.
  12. Twoim zdaniem jest wyjaśniać Twoim bliskim, że czasami chcesz popracować w domu bo…(podajesz powód).
  13. Twoim zdaniem jest rozmawiać z bliskimi o nich- słuchaj ich i usłysz co mówią.
  14. Twoim zdaniem jest zadbać o siebie bo masz jedno życie.
  15. Twoim zdaniem jest zweryfikować swoje wartości w imię powiedzenia „jak sobie pościelisz tak się wyśpisz”.
  Czy nie jest Work Life Balance:
  1. Żadna restrykcja nie jest zdrowa.
  2. To nie jest tak, że masz pracować tylko tyle i tyle godzin.
  3. To nie jest tak, że w domu nie masz rozmawiać o pracy.
  4. To nie jest tak, że w pracy temat Twojego domu ma być tematem tabu.
  5. To nie jest tak, że możesz pracować tylko w dni i godziny robocze.
  6. To nie jest tak, że nie możesz czasami zabrać pracy do domu.
  7. To nie jest tak, że masz stawiać nieelastyczne granice.
 

Dowiedź się jak zarządzać swoim życiem by mieć czas dla siebie. Może to brzmi prosto ale większość naszych Klientów to osoby, które zatrzymały się dopiero wtedy gdy straciły zdrowie i rodzinę.

Pozdrawiam, Iwona Firmanty

Coach/Trener/Psycholog

iwonafirmanty@humanskills.pl

Szybki kontakt