Work Life Balance to równowaga między życiem zawodowym i osobistym

23 czerwca, 2020

Work Life Balance (WLB) to równowaga między życiem zawodowym i osobistym. Pojęcie dobrze znane większości z nas. W jakim jednak stopniu w codziennym życiu wdrażamy jej zasady? Czy faktycznie żyjemy w równowadze? Łagodną oznaką braku równowagi życiowej są nasze przemyślenia typu „chciałbym mieć więcej czasu na…..”, niezależnie od tego czy pojawią się one w pracy czy poza nią.

  • Przed szkoleniem z zakresu Work Life Balance zapoznaj się poproszę z poniższą treścią a następnie: odpowiedz tylko jednym słowem na jedno krótkie pytanie znajdujące się na końcu tekstu.

Bądź uważny:

  1. Nadmiar pracy może mieć fatalne skutki dla każdego człowieka.
  2. Następuje spadek wydajności, zmniejszenie zaangażowania i kreatywności, niechęć do zmian i brak entuzjazmu.
  3. Mimo zwiększonego czasu przeznaczonego na pracę, efektywność maleje.
  4. Zwiększa się ilość zachorowań związanych z chorobami psychosomatycznymi i zaburzeniami nerwicowymi.
  5. Zwiększa się ilość problemów rodzinnych.
  6. Występuje zaburzenie w priorytetach, wartościach i celach w życiu.

Czym nie jest Work Life Balance:

  1. Work Life Balance to nie są zasady wprowadzające restrykcje w Twoim życiu.
  2. Wszelkie zakazy dotyczące Twojego życia nie mają nic wspólnego z zasadami równowagi między życiem zawodowym a osobistym.

Jeżeli chcesz zwiększyć poziom Work Life Balance w Twoim życiu:

  1. Zacznij od pracy nad Twoimi przekonaniami – tam są Twoje wzorce działania, potrzeby i wartości.
  2. Ustal co dla Ciebie jest równowagą a co już nie jest.
  3. Czy poza pracą masz coś jeszcze swojego?
  4. Wczuj się w swoje ciało. Kiedy o nie ostatnio zadbałeś?
  5. Jak ocenisz swoje relacje z bliskimi? Czy masz czas na nie?
  6. Czy z przyjemnością wracasz do domu i potrafisz zająć się czymś innym niż pracą?
  7. Omów to z bliskimi – możesz być zbyt subiektywny.

Propozycja kilku zadań z obszaru Work Life Balance:

  1. Przemyśl czego potrzebujesz dla siebie aby wprowadzić więcej równowagi w Twoim życiu.
  2. Znajdź czas na ćwiczenia fizyczne.
  3. Zadbaj o to by mieć zarezerwowany czas na relaks aby dążyć do równowagi między Twoimi zadaniami.
  4. Pomyśl o czym możesz porozmawiać z pracodawcą aby zwiększyć poziom Work Life Balance w Twoim życiu.
  5. Zweryfikuj jak możesz usprawnić swoją efektywność zawodową i osobistą np. co jest Twoim złodziejem czasu, co możesz zrobić inaczej itp.
  6. Porozmawiaj z bliskimi jak się czujesz i co się u Ciebie dzieje.

Twoim najważniejszym zadaniem jest zacząć od jednej małej rzeczy – a nie od wszystkich od razu, bo to Cię przytłoczy i doprowadzi Cię tylko do zniechęcenia.

Zasada pierwszego, małego kroku naprawdę działa.

Przed szkoleniem związanym z tematem Work Life Balance zastanów się nad jednym aspektem życia pozazawodowego, na który masz za mało czasu. Zgodnie z zasadą „im mniej, tym lepiej” odpowiedz tylko jednym słowem: zapisz to słowo lub zapamiętaj.

Tu znajdziesz kolejny wpis dotyczący tematu Work Life Balance: Wiedza

Jak dołączyć do wydarzenia organizowanego on-line: Jak dołączyć do wydarzenia (instrukcja dla uczestnika)

Pozdrawiam, Iwona Firmanty

Coach ICC/Trener/Psycholog/Socjolog

iwonafirmanty@humanskills.pl

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również:

Blog

Jak współpracować z trudnym szefem?

Szef to też człowiek. est to możliwe, jeżeli będziemy działali świadomie i strategicznie. Nie możemy sobie pozwolić na branie za bardzo do siebie tego co on/ona robi bądź mówi. Warto zastanowić się co chcemy zrobić w tej sytuacji. Warto działać.

Czytaj więcej