Jak współpracować z szefem?

Jak współpracować z trudnym szefem

Współpraca z „trudnym” szefem jest możliwa jeżeli będziemy działali świadomie i strategicznie. Nie możemy sobie pozwolić na „branie za bardzo do siebie” tego co on/ona robi lub mówi. Warto zastanowić się co chcemy zrobić w tej sytuacji. Warto działać. Nie wolno biernie poddać się temu co się dzieje. Poniżej zamieszam kilka sugestii, które warto brać pod uwagę współpracując ze swoim szefem. Każdy przypadek należy traktować indywidualnie dlatego poniższe propozycje są uniwersalne.

W pracy:

  1. Myśl o sobie jak o partnerze biznesowym. Oddziel swój prywatny punkt widzenia od zawodowego. Nie musisz się zgadzać ze wszystkim tym co mówi Twój szef. Prywatnie możesz myśleć zupełnie odwrotnie niż on. Życzę Ci szefa, który będzie wręcz zachęcał swoich współpracowników, aby oficjalnie mieli swoje zdanie. Warto jednak pamiętać o sposobie przekazywania swojej opinii. Przedstawiaj argumenty przemawiającej za Twoją koncepcją. Miej co najmniej 3 fakty, na bazie których zbudujesz silne fundamenty Twojej wypowiedzi.
  2. Skupiaj się na interesie Twojego rozmówcy. Jeżeli masz do przedstawienia pewną sprawę to zawsze zastanów się jak możesz rozpocząć rozmowę, aby Twój rozmówca również uznał ją za ważną.
  3. Bądź pewny tego, co umiesz i co sobą reprezentujesz.
  4. Znaj swoje mocne kompetencje.
  5. Świadomie buduj swoją markę w organizacji. To do Ciebie zależy jak będziesz postrzegany.
  6. Skoncentruj się na pracy – efektywnie realizuj swoje zadania i pamiętaj o swoich sukcesach.
  7. Poznaj swój typ osobowości. Im będziesz bardziej świadomy siebie i tego jakie może być otoczenie, tym łatwiej Ci będzie budować zdrowe relacje interpersonalne.
  8. Zanim zaczniesz demonizować swojego szefa, zastanów się co się może kryć za jego zachowaniem. Zazwyczaj ludzie nie działają jednoznacznie w sposób intencjonalnie szkodliwy.
  9. Na spotkania z szefem zawsze bierz notatnik. Spisuj jego wytyczne i oczekiwania. Gdy będziesz regularnie notował to co on mówi, to łatwiej będzie Ci się przestawić na jego język i jego tok myślenia. Zadbasz też w ten sposób o swoje poczucie bezpieczeństwa, dając sobie szansę na weryfikację tego, czy dobrze rozumiesz sposób myślenia swojego szefa.
  10. Bądź elastyczny i przygotowany na różne możliwości rozwiązania tego samego problemu. Nie zawsze sposób, który Ty byś wybrał będzie równie właściwy dla Twojego szefa.
  11. Pamiętaj, że emocje i nastroje innych osób to ich emocje i ich nastroje. Nie musisz się w nie angażować, brać odpowiedzialności za atmosferę pracy w zespole czy też rozładowywać napięcie. Ty jesteś odpowiedzialny za swoje emocje i masz możliwość wyboru właściwego Twoim zdaniem zachowania.
  12. Jeżeli szef będzie Ciebie krytykował, to skup się na tym, jakie zachowania ze swojej strony chcesz zmienić/skorygować. Nie bierz personalnie do siebie tego co słyszysz. To jest tylko i aż praca – miejsce w którym jesteś dobrowolnie i zarabiasz na swoje rachunki oraz przyjemności. Pamiętaj jednak, że nikt nie ma prawa atakować Cię personalnie i stosować w stosunku do Ciebie przemocy psychicznej.
  13. Nie daj się wciągnąć w rozgrywki innych pracowników i nie plotkuj na temat szefa za jego plecami. Najlepiej nie plotkuj na temat kogokolwiek.
  14. Pamiętaj, że dana firma kupuje Twój czas i Twoje kompetencje. Przynoś zwrot z inwestycji, ale też oczekuj zdrowej współpracy i komunikuj pewnie swoje potrzeby.
  15. Przyjmuj krytykę Twoich zachowań a nie Twojej osoby. Jeżeli przekroczy granice, to określ ją i podkreśl, że jesteś zadowolony z pracy w danej firmie, ale prosisz o respektowanie granic między odnoszeniem się do zadań a do opisu Twojej osoby.

Pod koniec dnia pracy:

  1. Spisz wszystkie zadania do wykonania na następny dzień.
  2. Buduj w sobie poczucie kontroli i bezpieczeństwa.
  3. Uporządkuj swoje miejsce pracy. Niech Twoje biurko będzie wizytówką Twojego profesjonalizmu.
  4. Pamiętaj, że praca to praca, a nie dom. Schowaj wszystkie swoje przedmioty osobiste. One mogą za dużo mówić na Twój temat – system wartości, styl życia. Im więcej ktoś wie o Tobie, tym łatwiej jest mu doprecyzować kody dostępu w komunikacji do Ciebie. Życzę Ci w otoczeniu ludzi, którzy mają pozytywne intencje w stosunku do Ciebie, ale nie wszyscy mogą tacy być.
  5. Wychodząc z pracy nie przenoś spraw zawodowych do domu.

Po pracy:

  1. Naładuj się pozytywną energią. Zacznij robić to co lubisz – dla siebie samego. Dopiero potem zadbaj o potrzeby Twojego bliskiego otoczenia.
  2. Jeżeli w pracy jest bardzo źle i ma to wpływ na Twoje samopoczucie oraz życie osobiste to szykuj swój plan B. Przygotuj się do zmiany pracy. Określ dostępne zasoby i możliwości. Zastanów się kto Ci może pomóc. Przemyśl, czy nie warto wybrać się do doradcy zawodowego czy też coacha kariery.
  3. Sprawdź czy Twój szef to osoba od której chcesz się czegoś nauczyć, co dobrego wnosi, co Ci ułatwia pracę z tą konkretną osobą, a co utrudnia? Te informacje pomogą Ci zdecydować czy sposób pracy Twojego szefa Ci odpowiada, czy też w przyszłości będziesz szukał współpracowników o zupełnie innym typie osobowości, stylu pracy czy temperamencie.
  4. Zastanów się nad swoją dalszą ścieżką kariery. Być może dzięki współpracy z tym szefem zmienisz swoje życie zawodowe.

  Więcej informacji o tym jak radzić sobie z trudnym szefem pozyskasz na szkoleniach: Lista szkoleń

Zapraszamy Cię do bezpośredniego kontaktu. Z chęcią wesprzemy Cię we współpracy z Twoim szefem podczas prowadzonych przez nas szkoleń oraz indywidualnych sesji coachingowych.

Pozdrawiam serdecznie,

Iwona Firmanty

Trener biznesu, Psycholog, Socjolog, Coach ICC

iwonafirmanty@humanskills.pl

Dodaj komentarz

9 − siedem =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Iwona Firmanty

Dyrektorka Zarządzająca firmy szkoleniowej Human Skills/ Trenerka biznesu/ Psycholożka/ Socjolożka/Coach ICC Doświadczenie zawodowe: Założyłam firmę Human Skills. wyróżnioną jako firma szkoleniowa 2019r. przez Gazetę Finansową. Posiadam wieloletnie doświadczenie korporacyjne, które zdobywałam w działach Human Resources, sprzedaży i obsługi klienta. Od kilkunastu lat prowadzę szkolenia i projekty rozwojowe dla biznesu. Posiadam wieloletnie doświadczenie korporacyjne, które zdobywałam w działach Human Resources, sprzedaży i obsługi klienta. Od ponad kilkunastu lat prowadzę szkolenia i projekty oceny kompetencji dla biznesu. Realizuję sesje coachingowe głównie dla kadry menedżerskiej.

Przeczytaj również:

pierwszy dzień w pracy
Iwona Firmanty

Pierwszy dzień w pracy

Poznaj porady HR-owca, który wprowadzał pracowników do pracy w korporacji. Poczuj się pewnie, tak, aby Twój pierwszy dzień w pracy był udany.

Czytaj więcej