Ocena i Feedback 360

Czym jest Ocena 360?
- Ankieta 360 stopni jest jednym z najlepszych i najbardziej dostępnych sposobów ewaluacji kompetencji i wspomagania rozwoju pracowników.
- Największą zaletą tego badania jest wielokierunkowość oceny; pracownik ocenia sam siebie oraz dostaje informacje zwrotne od różnych grup pracowników/respondentów, z którymi pozostaje w relacjach służbowych. W efekcie uzyskuje kompleksowy obraz swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
- Raport z ankiety dostarcza pracownikowi wiedzy o tym, jak postrzegany przez innych oraz jest doskonałym punktem wyjścia do planowania działań rozwojowych.
- Informacje zwrotne na temat wybranej osoby zbierane są od różnych grup respondentów, z którymi ta osoba współpracuje.
Cele badania
- Zebranie opinii różnych grup pracowników na temat pracy menedżerów i specjalistów.
- Feedback dla uczestników o postrzeganiu ich zachowania w firmie na bazie zebranych opinii w zakresie kompetencji, wskazanie mocnych stron oraz obszarów do rozwoju.
- Opracowanie i wdrożenie planu rozwoju kompetencji.
Jakie są możliwe grupy udzielające informacji do oceny 360?
- Wybrana osoba – samoocena.
- Przełożony/przełożeni.
- Współpracownicy.
- Podwładni.
- Klienci zewnętrzni – jeśli wskazane jest zebranie informacji od interesariuszy zewnętrznych.
Zadaniem respondentów jest wybranie poziomu skali najlepiej opisującego zachowania osoby, której udzielają informacji zwrotnej. Zachowania dotyczą kompetencji wynikających z profilu kompetencyjnego i przypisanych im poziomów.
Raporty zbiorcze oraz indywidualne
Wynikiem ankiety 360 stopni jest raport zbiorczy dla decydentów oraz raporty indywidualne dla uczestników.
Raport zbiorczy jest podstawowym dokumentem, który zawiera podsumowanie badania potrzeb szkoleniowych i rozwojowych. W skład raportu zbiorczego wchodzą:
- Zestawienie średnich ocen kompetencji dla każdego uczestnika.
- Dane dotyczące frekwencji respondentów.
- Możliwość sortowania uczestników pod względem poziomu kompetencji i tym samym utworzenie imiennych list uczestników szkoleń i coachingów dla rozwoju poszczególnych kompetencji.
- Wnioski i rekomendacje konsultanta dotyczące programów rozwojowych.
Raport indywidualny jest przekazywany uczestnikowi podlegającemu ocenie kompetencji, jego przełożonemu oraz upoważnionej osobie z działu HR. Raport indywidualny zawiera:
- Średnie wyniki dla każdej kompetencji z podziałem na grupy respondentów w odniesieniu do samooceny.
- Identyfikacja mocnych stron i obszarów do rozwoju.
- Znane mocne strony.
- Nieświadome mocne strony.
- Znane obszary do rozwoju.
- Nieświadome obszary do rozwoju.
- Lista zachowań z najwyższą średnią.
- Lista zachowań najniższą średnią.
- Średnie wyniki dla każdego zachowania z podziałem na grupy respondentów.
- Dodatkowe komentarze respondentów.
- Plan rozwoju.
Raport zawiera wiele ilustracji graficznych ułatwiających interpretację wyników.
Raporty będą sporządzone w wersji elektronicznej w formacie pdf i wysłane do wyznaczonych osób, zgodnie z ustaleniami.
Co powinno być przeprowadzone po badaniu 360?
- Zakończeniem badania 360 stopni powinny być indywidualne sesje rozwojowe z każdą osobą, dla której zostały zebrane informacje zwrotne.
- W czasie sesji są wyjaśniane i omawiane wyniki ankiety oraz powstaje plan działań rozwojowych.
- Sesja trwa 60 min.
Jak wygląda przykładowy projekt oceny 360?
MODUŁ I: PRACE PRZYGOTOWAWCZE.
- Proponujemy rozpocząć od sesji (ok. 2 godzin) Zleceniodawcy z naszym konsultantem, której rezultatem będą opisy pożądanych kompetencji wraz z zachowaniami właściwymi dla określonego poziomu kompetencji. Możemy zaoferować nasz standardowy zestaw kompetencji – do wyboru.
- Konsultanci na podstawie uzgodnionych profili kompetencyjnych przygotują kwestionariusze ankiety.
- Klient przygotuje listy osób objętych oceną oraz respondentów.
- Human Skills przygotuje i uzgadnia harmonogram całego procesu.
MODUŁ II: KOMUNIKACJA PRZED ANKIETĄ 360 STOPNI.
- Przygotujemy i przeprowadzimy webinar (ok. 30 minut) dla badanych osób oraz respondentów z poniższą agendą:
- Czym jest ankieta 360 stopni? Co badamy i jakie są z tego korzyści dla ocenianych managerów i całej organizacji?
- Jaka jest rola poszczególnych grup respondentów?
- Jak zapewniamy rzetelność i wiarygodność badania oraz poufność w zakresie indywidualnych odpowiedzi?
- Jaki jest harmonogram projektu?
- Pytania uczestników.
- Po spotkaniach wysyłamy pisemne materiały informacyjne, zawierające szczegółowe instrukcje oraz link do nagranego webinaru (dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć „live”).
MODUŁ III: PRZEPROWADZENIE ANKIETY 360 STOPNI.
- Wysyłamy linki do ankiety wraz z instrukcjami.
- Monitorujemy frekwencję i wysyłamy przypomnienia.
- Przygotujemy indywidualne raporty i wysyłamy je do właściwych adresatów.
MODUŁ IV: INDYWIDUALNE SESJE INFORMACJI ZWROTNYCH.
- Konsultant przeprowadza indywidualne sesje poświęcone omówieniu wyników i zdefiniowaniu indywidualnych planów rozwojowych.
MODUŁ V: PODSUMOWANIE PROJEKTU.
- Spotkanie konsultanta z przełożonym badanych uczestników – omówienie raportów i podsumowanie całego procesu.
Co zawiera wycena projektu Oceny 360?
- Prace przygotowawcze.
- Komunikacja przed ankietą 360 stopni.
- Przeprowadzenie ankiety 360 stopni i przygotowanie raportów.
- Indywidualne sesje informacji zwrotnych
1-godzinne spotkania w Warszawie lub online. - Podsumowanie projektu.
Projekty rozwoju kompetencji

Korzyści z projektu

Fragmenty przykładowego raportu
Zapraszamy do obejrzenia godzinnego webinarium związanego z badaniem Ocena 360:
Klienci, którzy wzięli udział w Ocenie 360:
Networks!, Państwowe Zakłady Lotnicze, CBRE Group, Inc., Betafence Sp z o. o., Powszechny Zakład Ubezpieczeń, Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.