Ocena i Feedback 360
Czym jest Ocena 360?
- Ankieta 360 stopni jest jednym z najlepszych i najbardziej dostępnych sposobów ewaluacji kompetencji i wspomagania rozwoju pracowników.
- Największą zaletą tego badania jest wielokierunkowość oceny; pracownik ocenia sam siebie oraz dostaje informacje zwrotne od różnych grup pracowników/respondentów, z którymi pozostaje w relacjach służbowych. W efekcie uzyskuje kompleksowy obraz swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
- Raport z ankiety dostarcza pracownikowi wiedzy o tym, jak postrzegany przez innych oraz jest doskonałym punktem wyjścia do planowania działań rozwojowych.
- Informacje zwrotne na temat wybranej osoby zbierane są od różnych grup respondentów, z którymi ta osoba współpracuje.
Jakie są możliwe grupy udzielające informacji do oceny 360?
- Wybrana osoba – samoocena.
- Przełożony/przełożeni.
- Współpracownicy.
- Podwładni.
- Klienci zewnętrzni – jeśli wskazane jest zebranie informacji od interesariuszy zewnętrznych.
Zadaniem respondentów jest wybranie poziomu skali najlepiej opisującego zachowania osoby, której udzielają informacji zwrotnej. Zachowania dotyczą kompetencji wynikających z profilu kompetencyjnego i przypisanych im poziomów.
Co jest wynikiem ankiety 360?
Ankietę przeprowadzamy on-line.
Wynikiem ankiety 360 stopni jest indywidualny raport.
W skład raportu wchodzą:
- Średnie wyniki dla każdej kompetencji z podziałem na grupy respondentów w odniesieniu do samooceny.
- Identyfikacja mocnych stron i obszarów do rozwoju:
- Znane mocne strony,
- Nieświadome mocne strony,
- Znane obszary do rozwoju,
- Nieświadome obszary do rozwoju.
- Lista zachowań z najwyższą średnią.
- Lista zachowań najniższą średnią.
- Średnie wyniki dla każdego zachowania z podziałem na grupy respondentów.
- Dodatkowe komentarze respondentów.
- Plan rozwoju.
Raport jest sporządzony w wersji elektronicznej w formacie pdf i wysłany do wyznaczonych osób, zgodnie z ustaleniami.
Co powinno być przeprowadzone po badaniu 360?
- Zakończeniem badania 360 stopni powinny być indywidualne sesje rozwojowe z każdą osobą, dla której zostały zebrane informacje zwrotne.
- W czasie sesji są wyjaśniane i omawiane wyniki ankiety oraz powstaje plan działań rozwojowych.
- Sesja trwa 60 min.
Jak wygląda przykładowy projekt oceny 360?
MODUŁ I: PRACE PRZYGOTOWAWCZE.
- Proponujemy rozpocząć od sesji (ok. 2 godzin) Zleceniodawcy z naszym konsultantem, której rezultatem będą opisy pożądanych kompetencji wraz z zachowaniami właściwymi dla określonego poziomu kompetencji. Możemy zaoferować nasz standardowy zestaw kompetencji – do wyboru.
- Konsultanci na podstawie uzgodnionych profili kompetencyjnych przygotują kwestionariusze ankiety.
- Klient przygotuje listy osób objętych oceną oraz respondentów.
- Human Skills przygotuje i uzgadnia harmonogram całego procesu.
MODUŁ II: KOMUNIKACJA PRZED ANKIETĄ 360 STOPNI.
- Przygotujemy i przeprowadzimy webinar (ok. 30 minut) dla badanych osób oraz respondentów z poniższą agendą:
- Czym jest ankieta 360 stopni? Co badamy i jakie są z tego korzyści dla ocenianych managerów i całej organizacji?
- Jaka jest rola poszczególnych grup respondentów?
- Jak zapewniamy rzetelność i wiarygodność badania oraz poufność w zakresie indywidualnych odpowiedzi?
- Jaki jest harmonogram projektu?
- Pytania uczestników.
- Po spotkaniach wysyłamy pisemne materiały informacyjne, zawierające szczegółowe instrukcje oraz link do nagranego webinaru (dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć „live”).
MODUŁ III: PRZEPROWADZENIE ANKIETY 360 STOPNI.
- Wysyłamy linki do ankiety wraz z instrukcjami.
- Monitorujemy frekwencję i wysyłamy przypomnienia.
- Przygotujemy indywidualne raporty i wysyłamy je do właściwych adresatów.
MODUŁ IV: INDYWIDUALNE SESJE INFORMACJI ZWROTNYCH.
- Konsultant przeprowadza indywidualne sesje poświęcone omówieniu wyników i zdefiniowaniu indywidualnych planów rozwojowych.
MODUŁ V: PODSUMOWANIE PROJEKTU.
- Spotkanie konsultanta z przełożonym badanych uczestników – omówienie raportów i podsumowanie całego procesu.
Co zawiera wycena projektu Oceny 360?
- Prace przygotowawcze.
- Komunikacja przed ankietą 360 stopni.
- Przeprowadzenie ankiety 360 stopni i przygotowanie raportów.
- Indywidualne sesje informacji zwrotnych
1-godzinne spotkania w Warszawie lub online. - Podsumowanie projektu.
Zapraszamy do obejrzenia godzinnego webinarium związanego z badaniem Ocena 360:
Klienci, którzy wzięli udział w Ocenie 360:
Networks!, Państwowe Zakłady Lotnicze, CBRE Group, Inc., Betafence Sp z o. o., Powszechny Zakład Ubezpieczeń, Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.