Mental Health – zadbaj o zdrowie psychiczne Twoich pracowników

mental health szkolenie

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji. Pojęcia użyte w tej definicji mają szerokie znaczenia. Ich rozumienie jest subiektywne, uwarunkowane kulturowo i środowiskowo.

Zaburzenia zdrowia psychicznego nie oznaczają jedynie braku chorób fizycznych (ciała), ale również:

  • obniżenie poczucia własnej wartości,
  • obniżenie zdolności do własnego rozwoju,
  • obniżenie odpowiedzialności za swoje życie (decyzje, trudności, sukcesy),
  • spadek zaangażowania w życie społeczne, pracę, związek i nie tylko.

Na co wskazują wyniki badań nad zdrowiem psychicznym?

  • Według brytyjskiej organizacji Mental Health Foundation w raporcie z 2016 roku – 1 na 6 dorosłych co tydzień mierzy się z problemem zdrowia psychicznego.
  • Według opinii Kancelarii Senatu w Unii Europejskiej z 2019 roku – każdego roku u 164,8 milionów mieszkańców UE stwierdza się zaburzenia zdrowia psychicznego.
  • Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w  2019 roku wskazała, że około 264 milionów ludzi na świecie cierpi z powodu depresji. 

Jakie są elementy składowe zdrowia psychicznego:

Zadbanie o higienę zdrowia psychicznego i własny dobrostan psychologiczny zabezpiecza przed wypaleniem zawodowym i przeciążeniem w pracy.

  1. Dobra kondycja zdrowotna.
  2. Poczucie komfortu psychicznego.
  3. Utrzymanie prawidłowych relacji interpersonalnych. 

Te trzy składowe wpływają holistycznie na całokształt działań każdego z nas mając wpływ na:

  1. Rozwój osobisty.
  2. Samorealizację.
  3. Kontakty interpersonalne.

Co warto stosować aby zachować równowagę i zdrowie psychiczne?

Kluczowe jest unikanie rozpamiętywania trosk i trudnych momentów życiowych, obwiniania się o porażki czy usilnego koncentrowania się na problemach i trudnościach.

  1. Aktywność fizyczna każdego dnia.
  2. Ekspozycja na światło dzienne – spacery na świeżym powietrzu w ciągu dnia.
  3. Sen od 7 do 9 godzin, w tym ważne jest pójście spać przed północą.
  4. Prawidłowa dieta – zdrowe jedzenie, nieprzejadanie się i niegłodzenie się itp.
  5. Skupienie na tu i teraz – patrzenie z nadzieją w przyszłość, nierozpamiętywanie przeszłości.
  6. Stawianie sobie realnych celów/marzeń i skupienie się na ich realizacji.
  7. Pozytywne myślenie.
  8. Interakcje z innymi ludźmi. 
  9. Otaczanie się wartościowymi ludźmi.
  10. Hobby – sprawianie sobie przyjemności. 
  11. Zwiększanie świadomości swoich potrzeb np. poprzez lekturę książek czy też udział w szkoleniach.
  12. Korzystanie z sesji z psychologiem.

Kiedy trzeba zasięgnąć wsparcia specjalisty?

Osoba cierpiąca z powodu zaburzeń psychicznych to bardzo często osobowość unikająca.

Gdy pojawiają się poniższe problemy i utrzymują się przez dłuższy czas:

  1. Problemy ze snem – nie możesz zasnąć, budzisz się w nocy, śpisz mniej niż 7 godzin:
  2. Zaburzenia apetytu – nic nie jesz lub miewasz napady głodu, częściej sięgasz po niezdrowe produkty;
  3. Wachanie nastroju – poczucie niepokoju, rozdrażnienie, nagły śmiech czy płacz bez ważnego powodu;
  4. Utrata równowagi emocjonalnej;
  5. Miewasz niekontrolowane ataki agresji – złościsz się bez powodu, łatwo Cię sprowokować, miewasz potrzebę rzucenia czymś, popchnięcia czy też zranienia innej osoby;
  6. Chroniczny smutek -nic Cię nie cieszy, myślisz tylko o smutnych sprawach, wszystko widzisz w ciemnych barwach;
  7. Problemy z koncentracją – nie możesz skupić się na jednej rzeczy, zapominasz o różnych rzeczach, nie możesz się nauczyć tego co chcesz/musisz; 
  8. Spadek efektywności zawodowej i nie tylko;
  9. Poczucie bezsilności – cokolwiek byś zrobił to czujesz, że i tak nie ma to sensu i nie polepszy Twojej sytuacji;
  10. Obojętność – w stosunku do siebie, do innych ludzi, do zwierząt, do przepisów prawa, do regulaminów, do poleceń służbowych;
  11. Brak pasji – nic Cię nie cieszy, nic nie sprawia Ci przyjemności, nic Cię nie interesuje, wycofujesz się z różnych aktywności; 
  12. Trudności z podejmowaniem decyzji i wykonywaniem codziennych obowiązków;
  13. Utrudnione relacje interpersonalne;
  14. Fobie społeczne – niechęć do wyjścia z domu, niechęć do powrotu do pracy w biurze, niechęć do rozmów z innymi, w obawie przed odrąceniem – odrącanie innych ludzi; 
  15. Zaburzenia lękowe – odczuwasz lęk przed potencjalnym zagrożeniem takie jak np. zaburzenia obsesyjno – kompulsywne;
  16. Cierpisz z powodu PTSD – zespół stresu pourazowego będący  zaburzeniem psychicznym mogącym wystąpić u osób, które doświadczyły lub były świadkiem zdarzenia traumatycznego, a wydarzenie to wywołało u nich silne uczucie strachu i bezradności;

Gdzie można skorzystać z pomocy specjalisty?

  • W poradni zdrowia psychicznego.
  • Centrum Zdrowia Psychicznego w Twojej okolicy (link).
  • Telefony wsparcia (link).
  • Human Skills, gdzie możesz skorzystać z konsultacji i szkoleń 

Co możemy dla Ciebie przygotować?

  • Konsultacje indywidualne.
  • Pakiet sesji psychologicznych.
  • Szkolenie grupowe dla Twojego zespołu.
  • Wykłady z dietetykiem (link).
  • Warsztaty proekologiczne (link).
  • Wykłady/ćwiczenia z joginką.
  • Wykłady/zajęcia z masażystą.

Zespół Ekspertów: