Business Lunch – Jak zachować się przy stole?

Business Lunch

Business lunch (biznesowe spotkanie w restauracji z klientem, szefem, zespołem pracowników to jedna z okazji, w której możemy poznać się nawzajem. Pamiętajmy, że zachowanie przy stole bardzo dużo mówi o człowieku. W luźnej atmosferze większość osób pozwala sobie na swobodniejsze zachowanie, niż w gabinecie, czy sali konferencyjnej. Najczęściej, jest to korzystne dla budowania relacji i tworzenia więzi, z drugiej strony pomaga dostrzec, z kim tak naprawdę mamy do czynienia. Mam tu na myśli sposób traktowania kelnera, wypowiadanie się na temat dań podawanych w restauracji czy zachowanie przy stole.

Przede wszystkim, zastanówmy się jakie cele przyświecają naszemu spotkaniu. Na pewno jest to doskonała okoliczność, aby lepiej poznać klienta, współpracownika oraz dać poznać siebie. Dlatego warto pokazać się z jak najlepszej strony i okazać dobre maniery. Możemy też mieć cel biznesowy. Spotykamy się, aby załatwić sprawę, omówić interesy, przybliżyć się do podpisania kontraktu, czy uczcić podpisanie umowy. Oczywiście restauracja, jako miejsce spotkania, nie została wybrana przypadkowo. Idziemy tam by coś zjeść, jednak pamiętajmy, aby nie skupiać się głównie na jedzeniu! Spotykamy się z innymi osobami i to im powinniśmy poświęcać najwięcej uwagi.

Dobre zasady zachowania przy stole podczas business lunchu

Pierwszą rzeczą, o której powinniśmy pamiętać, to położenie serwety na kolanach. Dużym błędem jest pozostawienie jej na stole. Jak korzystać? Delikatnie dotykając ust. Kiedy? Gdy czujemy taką potrzebę oraz zawsze przed i po napiciu się. Przed złożeniem zamówienia u kelnera warto zorientować się, co będą zamawiać pozostałe osoby. Niezręczne są sytuacje, gdy jeden z gości je podane danie, a druga osoba w tym czasie na nią patrzy. Dlatego warto, po wcześniejszych ustaleniach, zamawiać podobne typy potraw, by zostały zaserwowane w tym samym czasie. W sytuacji, gdy każdy z uczestników spotkania ma ochotę tylko na jedno danie, ale z różnych kategorii np. jedna osoba zamawia sałatkę, druga zupę, a trzecia danie mięsne, poprośmy kelnera by podał nasze zamówienia jednocześnie.

Kolejna ważna zasada podczas business lunchu dotyczy gestykulowania. W czasie rozmowy, naturalne jest wykonywanie gestów dłońmi. Pamiętajmy jednak, by nie wykonywać ich sztućcami. Widelec i nóż odłóżmy na talerz (uwaga, by nie tworzyć mostów, opierając sztuciec o brzeg talerza i obrus) i wtedy swobodnie i bezpiecznie dla współtowarzyszy możemy gestykulować. A jak jeść i jednocześnie rozmawiać? Metoda jest bardzo prosta. Wkładajmy do ust niewielkie kęsy. Ten zabieg uchroni nas od pospiesznego przeżuwania, by móc odpowiedzieć na pytanie (na mówienie z pełną buzią spuszczam zasłonę milczenia). A jakie tematy możemy poruszać i kiedy? Warto czas wspólnego spożywania posiłku wykorzystać na poznanie się, na zbudowanie dobrych relacji oraz na przygotowanie gruntu do rozmów o meritum spotkania. Pamiętajmy też, że wszyscy goście powinni uczestniczyć w rozmowie. Dużym błędem przeciwko etykiecie stołu jest rozmawianie szeptem, lub w parach.

Przy stole pamiętajmy też o postawie – siedzimy prosto, nie opieramy łokci o stół. Jakże często widzimy osoby wręcz zaparte łokciem o blat stołu. To duże faux-pas. W ten sposób można zrobić bardzo złe wrażenie na kliencie. Podczas biznesowego spotkania przy stole, przestrzegam też przed trudnymi potrawami – jeśli nie jesteśmy pewni, jak zjeść daną potrawę, lub wiemy, że mamy z nią trudność, po prostu nie zamawiajmy jej. Do potraw najczęściej sprawiających trudność należą rosół z makaronem – najprawdopodobniej makaron będzie spadał z łyżki, rozchlapując rosół oraz spaghetti – etykieta nakazuje jeść je wyłącznie widelcem, jeśli nie mamy wprawy, lepiej zamówmy inne danie.

Najczęstsze błędy przy stole, czyli jakich zachowań należy unikać:

  • telefon komórkowy, kluczyki od samochodu na stole
  • mosty ze sztućców (sztućce oparte o talerz i stół)
  • pozostawienie serwety na stole
  • używanie wykałaczek przy stole
  • poprawianie makijażu, włosów przy stole
  • oblizywanie łyżeczki od kawy/herbaty
  • łokcie na stole
  • wycieranie serwetą sztućców
  • wycieranie rąk/ust o brzeg obrusa
  • gestykulowanie ze sztućcami w dłoniach
  • mówienie z pełnymi ustami

Pozdrawiam,

Dorota Szcześniak-Kosiorek

 Trener etykiety biznesu, profesjonalnego wizerunku, biznesowej komunikacji oraz autoprezentacji.

Więcej na temat etykiety oraz savoir-vivre w biznesie, dowiesz się na szkoleniu w Warszawie: ETYKIETA I SAVOIR-VIVRE

Dodaj komentarz

dziewięć − 7 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Dorota Szcześniak-Kosiorek

Trenerka profesjonalnego wizerunku, etykiety biznesu, komunikacji i autoprezentacji z wieloletnim doświadczeniem. Doradczyni wizerunku osobistego, kolorystka. Właścicielka trzech marek na rynku szkoleniowym. Szczęśliwa żona i spełniona mama. Na co dzień pomaga menedżerom, sprzedawcom, konsultantom, prawnikom, sekretarkom, urzędnikom, inżynierom, przedsiębiorcom zwiększać zawodową skuteczność i budować wiarygodność w oczach klientów. Uczy komunikacji przez wizerunek oraz budowania marki osobistej w oczach klientów i pracodawców.

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej