Profesjonalny wizerunek – jak dobrze wypaść?

Profesjonalny wizerunek asystentki

Profesjonalny wizerunek asystentki

Pierwsze wrażenie w biznesie jest kluczowe – to wiedzą już niemal wszyscy. Liczne badania pokazują, że w blisko 90% za sukces transakcji biznesowych odpowiada dobre pierwsze wrażenie… a pierwsze wrażenie wywiera się tylko raz. Te kilkanaście sekund może wpłynąć na ocenę naszej osoby. Jednak konsekwencje tej chwili mogą zaważyć na wielu dalszych relacjach. Każdego, kto odwiedza firmę, wita recepcjonistka i asystentka, a ich wygląd i zachowanie to jeden z ważniejszych aspektów kreowania wizerunku firmy.

Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka? Większość z nas od razu powie, że po ubraniu. Tak, ubiór to ważny element, który rzuca się w oczy, ale zaraz za nim widzimy ruch ciała, mimikę, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, zachowania – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zawiera się w savoir vivre. Na podstawie komunikatów werbalnych i niewerbalnych, wyrabiamy sobie bowiem opinię na temat drugiej osoby. Nie zawsze ocena drugiej osoby podyktowana jest racjonalnymi argumentami.

Jednym z pierwszych wrażeń, które odnoszą osoby wchodzące do biura firmy, jest wygląd i zachowanie personelu. Oprócz wystroju recepcji i biura, to także asystentka tworzą to słynne „pierwsze wrażenie”. Ważna jest nie tylko jakość i estetyka stroju, ale również zachowanie kanonów savoir-vivre, podkreślenie profesjonalizmu. Sposób, w jaki się zachowujemy wskazuje na poziom kultury, a tym samym bezpośrednio wpływa na jakość stosunków międzyludzkich.

Niezależnie od stroju służbowego, zawsze należy wyglądać schludnie. Stosowne, czyste ubranie i buty, zadbane włosy i dłonie, punktualność i dbałość o czystość w miejscu pracy, to podstawa.

Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Stosowanie się do kodeksu zachowania, nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale ma ścisłe przełożenie na karierę i zarobki. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one spowodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie, savoir-vivre jest na równi ważny z wiedzą i umiejętnościami.

Etykieta biznesu to zasady, które podpowiadają, jak z klasą prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas ważnych spotkań, ale również sposób, by profesjonalnie reprezentować siebie i swoją firmę, także podczas tych mniej oficjalnych okazji. Postawienie na naukę kreowania profesjonalnego wizerunku i etykiety w biznesie jest jedną z lepszych inwestycji pracownika, który wkracza w życie biznesowe. Znajomość zasad etykiety biznesu jest dziś niezbędna dla każdego menedżera – jest istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach, ale także podczas rozmów telefonicznych i wymiany korespondencji, zarówno tradycyjnej, jak i elektronicznej.

Pozdrawiam,

Renata Wrona

Autorka książek z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość” oraz  „Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek” oraz wielu artykułów z zakresu budowania marki, komunikacji interpersonalnej oraz Public Relations.

W firmie Human Skills prowadzi szkolenia z zakresu kreowania wizerunku, umiejętności miękkich oraz specjalistycznych.

Zapraszamy na szkolenia Human Skills:

Szkolenie stacjonarne w Warszawie: Profesjonalna asystentka / sekretarka 

Szkolenie online: Profesjonalna asystentka / sekretarka

Dodaj komentarz

szesnaście − 16 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Renata Wrona

Trenerka biznesu, Coach ICF, Konsultantka, Wykładowczyni akademicka, Autorka książek, Konsultantka MAXIDISC Managerka z ponad 20 letnim doświadczeniem. Posiada wieloletnie korporacyjne doświadczenie w Public Relations i Marketingu, w budowania wizerunku firmy i marki osobistej. Na swojej zawodowej drodze obejmowała wiele stanowisk: Marketing Managera, Managera Komunikacji Marketingowej i Managera Public Relations oraz Właścicielki Agencji Public Relations. Od 2006 r prowadzi szkolenia. Prowadziła wykłady z Public Relations dla Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim i Wyższej Szkole Handlu i Prawa w lata 2008-2010 a obecnie na Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej