Jaki kolor ma dobrze dobrany zespół?
W czasie warsztatów zespołowych ze Stylów Myślenia FRIS (Fakty – Relacje – Idee – Struktury) często słyszę pytanie:
To jakiego koloru powinien być zespół?
Wyjaśnię, że FRIS – podobnie jak wiele innych metod – posługuje się kolorami dla oznaczenia poszczególnych kategorii (tu: perspektyw poznawczych, czyli filtru, przez który widzimy świat).
- Kolor zielony oznacza nastawionego na cel i szybki efekt Zawodnika.
- Kolor czerwony – uważnego na ludzi, atmosferę i integrację Partnera.
- Kolor żółty symbolizuje pomysłowego, inicjującego, wielowątkowego Wizjonera.
- Kolor niebieski to kolor perfekcjonistycznego, metodycznego, analitycznego Badacza. Każdy z nas jest paletą wszystkich barw, jednak jeden kolor (perspektywa) dominuje i włącza się jako pierwszy, jest dla nas naturalny i… przyjemny.
W każdej firmie, organizacji czy zespole istnieją 4 pokoje. Odwiedźmy je.
W pokoju żółtym mieszkają Wizjonerzy. Już zza drzwi słychać ożywioną rozmowę, może nawet śpiew czy muzykę. W środku zobaczymy podekscytowane osoby, które przerzucają się pomysłami, a te lądują na kolorowych karteczkach porozklejanych w każdym wolnym miejscu. To kolebka pomysłów, zmian i inspiracji. Stąd wywodzą się wizje, zarysy i ogóły. Jednak aby któryś pomysł ujrzał światło dzienne, powinien trafić do pokoju niebieskiego, który zajmują Badacze. Z pozoru jest on pusty, bo nie dobiega z niego żaden dźwięk. Jeśli cicho uchylimy drzwi, ujrzymy skupionych ekspertów, którzy pochyleni nad swoimi projektami metodycznie, konsekwentnie i w swoim tempie poszukują najwyższej jakości. Pssst, lepiej im nie przeszkadzać. Odwiedźmy Zawodników w pokoju zielonym. W środku nikogo nie ma! Okazuje się, że wszyscy są w terenie: ktoś dopina kontrakt, ktoś śrubuje wynik sprzedaży, ktoś inny gasi pożar u klienta. No tak, przecież to ludzie czynu, nie usiedzą na miejscu… Partnerów nie trzeba odwiedzać w ich czerwonym pokoju, wystarczy rozejrzeć się dookoła. Oni są przecież wszędzie tam, gdzie są ludzie. Bo kogoś chcą wysłuchać, kogoś pocieszyć, komuś złożyć życzenia, a kogoś pochwalić. Pewnie jeden z nich towarzyszyłby mi w tej wycieczce, żebym się nie zgubił 😉
Tak wygląda każdy zespół, który wymyśla jak Wizjoner, przygotowuje jak Badacz, realizuje jak Zawodnik, a dzięki Partnerowi… jest zespołem.
Czy można wyobrazić sobie firmę bez któregoś z pokoi?
Spróbujmy.
- Firma bez żółtego pokoju to urząd. Trzyma standard, pilnuje terminów, na zapleczu ma miłą atmosferę, ale prochu nie wymyśli.
- Firma bez niebieskiego pokoju to typowy startup. Chce więcej niż może, więc ryzykuje. 9 na 10 nie przetrwa, lecz co dziesiąty odniesie spektakularny sukces.
- Organizacja pozbawiona zielonego pokoju może sprawnie działać pod biznesowym kloszem. Jednak działanie w warunkach wysokiej konkurencji przy terminowych celach będzie dla niej wyzwaniem.
- A zespół bez czerwonego pokoju? Jest kreatywny, metodyczny, zadaniowy, ale… to zbiór indywidualności, których łączy tylko ten sam pracodawca na umowach. A więc czy to nadal jest zespół?
W raporcie zespołowym badania FRIS jest wizualizacja rozkładów poszczególnych Stylów Myślenia w kolorowych pokojach.
Często któryś z kolorów dominuje. Żółty w działach marketingu, kreacji, PR. Niebieski w branży prawniczej, księgowej, badawczej. Zielony w zespołach sprzedażowych i formacjach mundurowych. A czerwony w fundacjach, ośrodkach opieki czy edukacji.
Dlatego za każdym razem, gdy słyszę po badaniu FRIS pytanie:
Jaki kolor powinien mieć nasz zespół?
odpowiadam niezmiennie
Nie powinno żadnego zabraknąć. Bo tylko wszystkie razem dadzą pełną paletę możliwości.
Zapraszam do udziału w szkoleniu z wykorzystaniem modelu FRIS.