Jaki kolor ma dobrze dobrany zespół?

Superbohaterowie FRIS szkolenie dla zespołu

Jaki kolor ma dobrze dobrany zespół?

W czasie warsztatów zespołowych ze Stylów Myślenia FRIS (Fakty – Relacje – Idee – Struktury) często słyszę pytanie:

To jakiego koloru powinien być zespół?

Style myślenia FRIS

Wyjaśnię, że FRIS – podobnie jak wiele innych metod – posługuje się kolorami dla oznaczenia poszczególnych kategorii (tu: perspektyw poznawczych, czyli filtru, przez który widzimy świat).

  • Kolor zielony oznacza nastawionego na cel i szybki efekt Zawodnika.
  • Kolor czerwony – uważnego na ludzi, atmosferę i integrację Partnera.
  • Kolor żółty symbolizuje pomysłowego, inicjującego, wielowątkowego Wizjonera.
  • Kolor niebieski to kolor perfekcjonistycznego, metodycznego, analitycznego Badacza. Każdy z nas jest paletą wszystkich barw, jednak jeden kolor (perspektywa) dominuje i włącza się jako pierwszy, jest dla nas naturalny i… przyjemny.

W każdej firmie, organizacji czy zespole istnieją 4 pokoje. Odwiedźmy je.

W pokoju żółtym mieszkają Wizjonerzy. Już zza drzwi słychać ożywioną rozmowę, może nawet śpiew czy muzykę. W środku zobaczymy podekscytowane osoby, które przerzucają się pomysłami, a te lądują na kolorowych karteczkach porozklejanych w każdym wolnym miejscu.  To kolebka pomysłów, zmian i inspiracji. Stąd wywodzą się wizje, zarysy i ogóły. Jednak aby któryś pomysł ujrzał światło dzienne, powinien trafić do pokoju niebieskiego, który zajmują Badacze. Z pozoru jest on pusty, bo nie dobiega z niego żaden dźwięk. Jeśli cicho uchylimy drzwi, ujrzymy skupionych ekspertów, którzy pochyleni nad swoimi projektami metodycznie, konsekwentnie i w swoim tempie poszukują najwyższej jakości. Pssst, lepiej im nie przeszkadzać. Odwiedźmy Zawodników w pokoju zielonym. W środku nikogo nie ma! Okazuje się, że wszyscy są w terenie: ktoś dopina kontrakt, ktoś śrubuje wynik sprzedaży, ktoś inny gasi pożar u klienta. No tak, przecież to ludzie czynu, nie usiedzą na miejscu… Partnerów nie trzeba odwiedzać w ich czerwonym pokoju, wystarczy rozejrzeć się dookoła. Oni są przecież wszędzie tam, gdzie są ludzie. Bo kogoś chcą wysłuchać, kogoś pocieszyć, komuś złożyć życzenia, a kogoś pochwalić. Pewnie jeden z nich towarzyszyłby mi w tej wycieczce, żebym się nie zgubił 😉

Tak wygląda każdy zespół, który wymyśla jak Wizjoner, przygotowuje jak Badacz, realizuje jak Zawodnik, a dzięki Partnerowi… jest zespołem.

Czy można wyobrazić sobie firmę bez któregoś z pokoi?

Superbohaterowie FRIS szkolenie dla zespołu

Spróbujmy.

  • Firma bez żółtego pokoju to urząd. Trzyma standard, pilnuje terminów, na zapleczu ma miłą atmosferę, ale prochu nie wymyśli.
  • Firma bez niebieskiego pokoju to typowy startup. Chce więcej niż może, więc ryzykuje. 9 na 10 nie przetrwa, lecz co dziesiąty odniesie spektakularny sukces.
  • Organizacja pozbawiona zielonego pokoju może sprawnie działać pod biznesowym kloszem. Jednak działanie w warunkach wysokiej konkurencji przy terminowych celach będzie dla niej wyzwaniem.
  • A zespół bez czerwonego pokoju? Jest kreatywny, metodyczny, zadaniowy, ale… to zbiór indywidualności, których łączy tylko ten sam pracodawca na umowach. A więc czy to nadal jest zespół?

W raporcie zespołowym badania FRIS jest wizualizacja rozkładów poszczególnych Stylów Myślenia w kolorowych pokojach.

Często któryś z kolorów dominuje. Żółty w działach marketingu, kreacji, PR. Niebieski w branży prawniczej, księgowej, badawczej. Zielony w zespołach sprzedażowych i formacjach mundurowych. A czerwony w fundacjach, ośrodkach opieki czy edukacji.

Dlatego za każdym razem, gdy słyszę po badaniu FRIS pytanie:

Jaki kolor powinien mieć nasz zespół?

odpowiadam niezmiennie

Nie powinno żadnego zabraknąć. Bo tylko wszystkie razem dadzą pełną paletę możliwości.

Zapraszam do udziału w szkoleniu z wykorzystaniem modelu FRIS.

Tomek Biernacki

Dodaj komentarz

trzy + dwa =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Tomasz Biernacki

Trener, szkoleniowiec, nauczyciel, certyfikowany trener FRIS® i design thinking. Wykształcenie trenera: Trener Biznesu (Akademia im. Leona Koźmińskiego, Szkoła Trenerów Biznesu) Trener Stylów Myślenia (certyfikat Stylów Myślenia FRIS®) Moderator Design Thinking Orange (certyfikat Design Thinking Institute) Nauczyciel Historii (dyplom Uniwersytetu Warszawskiego) Facylitator szkoleń kadry kierowniczej (Grupa Szkoleniowa Kontrakt – OSH)

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej