Oceny okresowe – jak je prowadzić?

Dlaczego oceny okresowe są tak ważne i jakie korzyści przynosi firmie rzetelna ocena pracownika?

Ocena pracownicza jest jednym ze skuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych do zwiększania wydajności firm oraz pracujących na jej sukces ludzi i zespołów. Mimo iż, okresowa ocena pracowników jest procesem wymagającym sporego zaangażowania i ciągle jeszcze niektórym managerom trudno jest dostrzec jej liczne korzyści, systematyczne i prawidłowo prowadzone ocenianie pracowników jest w praktyce kluczem do lepszego zarządzania zasobami w firmie. Świadomi tej prawdy managerowie i właściciele firm coraz więcej uwagi poświęcają procesowi oceny, a ocena okresowa pracownika staje się w ich rękach instrumentem przydatnym m.in. przy podziale zadań między pracownikami czy skuteczniejszego ich motywowania. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona ocena pracownika może zresztą przełożyć się na różne korzyści biznesowe związane z rozwojem pracowników, wzrostem ich zaangażowania i efektywności. Niestety, organizowane przez nas szkolenia HR oraz liczne badania prowadzone wśród managerów dowodzą, że kadra zarządzająca często nie ma świadomości tego, jak wiele jest tych korzyści. Ocenianie w wielu firmach traktuje się jako przykrą i uciążliwą formalność do „odhaczenia”. Niewielu specjalistów zatrudnionych w działach personalnych może też przejść solidne szkolenie HR z zakresu oceniania, tymczasem taki wyspecjalizowany kurs HR może sprawić, że ocena wystawiana pracownikom dostarczy wielu cennych informacji managerom i będzie wartościową informacją zwrotną dla samych pracowników.

Okresowa ocena pracownicza ma szczególnie duże znaczenie właśnie teraz, gdy każdy biznes zmaga się z wyjątkowymi wyzwaniami, takimi, jak pandemia czy rosnące koszty prowadzenia działalności. Wszystkie firmy zdecydowanie uważniej przyglądają się dziś wydajności. Rzetelna ocena pracowników może stać się właśnie teraz jednym z niezbędnych narzędzi wspierania rozwoju personelu i zwiększania wydajności firmy. Pamiętajmy, że ocenianie pracowników może wywoływać obecnie obawy u ocenianych – 2022 rok według planów wielu firm ma być powrotem do wysokiego poziomu wydajności. Pracownicy mogą lękać się tych zapowiedzi i odczuwać większy dyskomfort w związku z procesem oceniania. Kluczowe znaczenie ma tu komunikacja oraz zaangażowanie zespołu HR, które sprawi, że ocena okresowa pracownika będzie realnie wspierała rozwój firmy i jednocześnie pozytywnie wpływała na zaangażowanie pracowników w wykonywane obowiązki.

Ocena pracownika musi być obiektywna, dokładna i adekwatna, a informacja zwrotna powinna być przydatna pracownikowi – nieść konkretne informacje, które pod przewodnictwem managera pozwolą mu ustalić dalszy plan rozwoju i działania. Unikajmy też ujednolicania ocen z sympatii, pośpiechu itp. – nieadekwatna ocena nie pozwala wyciągać prawidłowych wniosków i planować działań, które skutecznie odpowiedzą na realne potrzeby zespołu, działu czy całej organizacji.

Od lat wspieramy firmy z wielu branż będące na różnych etapach rozwoju, dlatego doskonale wiemy, że ocena pracownicza nie jest prostym zadaniem, a płynące z niej korzyści łatwo zaprzepaścić, gdy w organizacji brakuje czasu, fachowców lub firma nie ma zbyt dużego doświadczenia w zarządzaniu wydajnością poprzez instrumenty takie jak okresowa ocena pracownika. Powierzenie nam oceny pracowniczej to prosty sposób na osiągnięcie większej wydajności w firmie – rzeczowa, uczciwa i nastawiona na realizację strategicznych celów organizacji ocena pracowników prowadzona przez naszych ekspertów pozwoli Ci lepiej zarządzać zespołami i zadaniami w firmie, skuteczniej motywować i angażować personel, a także planować na podstawie w pełni rzetelnych informacji.

Autorka: Anna Liszewska

Zapraszamy do obejrzenia nagrania godzinnego webinarium dotyczącego ocen okresowych.

Jeżeli ten temat Cię zainteresował lub potrzebujesz wsparcia w obszarze ocen okresowych, zapraszamy do kontaktu z nami. Możemy zaproponować Ci fachową pomoc, a także udział w szkoleniu otwartym (szkolenie HR z zakresu ocen okresowych w formule online lub stacjonarny kurs ocenianie pracowników) bądź w zaprojektowanym dla Ciebie, Twojego zespołu lub firmy szkoleniu zamkniętym (kurs HR – Prowadzenie ocen pracowniczych).

Pozdrawiamy Cię serdecznie,

  Tel: (22)2242195; (22)2242196
  biuro@humanskills.pl
  www.humanskills.pl

Dodaj komentarz

7 + 12 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Anna Liszewska

Konsultantka HR; Menadżerka projektów rozwojowych; Konsultantka MTQ48 I MTQ PLUS; Wykładowczyni akademicka; Psycholożka; Coach; Trenerka umiejętności miękkich. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w obszarze szkoleń i rozwoju w takich firmach jak Danone czy 3M. Łączy perspektywę zdobytą wewnętrznych działach HR z wiedzą konsultantki zewnętrznej. Posiada doświadczenie w zarządzaniu rozwojem w skali lokalnej, jak i międzynarodowej. Ma wiedzę na temat wyzwań rozwojowych zarówno w małych firmach, jak i w korporacjach.

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej