Case study: Co z tymi konfliktami?

case study Konflikt

Każdy z nas spotyka się z konfliktami prawie codziennie. Jeżeli nie dotyczy on nas osobiście, to bywamy świadkami konfliktów, które odbywają się pomiędzy innymi ludźmi.

  • Skąd one się biorą?
  • Dlaczego tak często występują?
  • Jak temu zaradzić?
  • Jak nimi zarządzać?

Wielu z nas zadaje sobie często te pytania, wielu z nas musi się z nimi mierzyć.  Podchodząc do konfliktów  z pozycji menedżera można odnieść do nich na dwa sposoby.
Pierwszy z nich to angażowanie energii w rozwiązywanie konfliktów.

Drugi, moim zdaniem znacznie ważniejszy, to angażowanie energii na zapobieganie konfliktom.

Jak zapobiegać konfliktom?

By znaleźć odpowiedź na to pytanie trzeba znaleźć przyczyny ich powstawania. W tym artykule chciałbym się skupić na jednej z metod zapobiegania konfliktom, którą nazwałem ZROZUM.  Zanim wejdziesz z kimś w konflikt postaraj się ZROZUMIEĆ dlaczego postąpił on w ten czy inny sposób, co nim kierowało czy w końcu może o tym, że on tez ma racje.

Prezentacja branży i wyzwania Klienta, z którym się zgłosił.

Kilka miesięcy temu zwróciła się do mnie firma z branży produkcyjnej z problem często występujących konfliktów pomiędzy liderem zespołu a niektórymi jej członkami.  Uzgodniliśmy, że spotkamy się z całym zespołem podczas szkolenia o konfliktach. Kiedy przed szkoleniem rozmawiałem z liderem tego zespołu zadałem mu pytanie o to skąd jego zdaniem powstają konflikty? Odpowiedź wydawałoby się była prosta i dla wielu oczywista:

Ja im mówię, tłumaczę a oni i tak później robią inaczej.  Jestem pewien, że teraz wielu szefów może się pod tym podpisać J i powiedzieć – jak u mnie. 

 Sytuacja wyjściowa i nasze propozycje.

Lider tego zespołu przyznał się, że coraz częściej zaczyna tracić cierpliwość i rzeczywiście jego postępowanie może przyczyniać się do konfliktów w jego zespole. Oczywiście od razy dodał, że jest to spowodowane niezrozumieniem i postawą zespołu. Rozwiązywanie tego problemu można zacząć oczywiście od szkolenia związanego z odpowiednią komunikacją w zespole, przeprowadzić ćwiczenia z tego zakresu czy trening komunikacyjny. Ja postanowiłem zacząć od czegoś innego-  zrealizowaliśmy szkolenie z zapobiegania konfliktom z głównym przesłaniem zasady ZROZUM. Zaraz na początku szkolenia uczestnicy wzięli udział w bardzo prostym ćwiczeniu, które już na początku pokazało, jak ważne jest stosowanie zasady ZROZUM. Przeczytałem im tekst, który składał się dokładnie z czterech zdań, a następnie każdy z nich dostał do wypełnienia arkusz, na którym znajdowało się 14 stwierdzeń odnośnie usłyszanego tekstu. Każdy z nich miał zaznaczyć, które ze stwierdzeń na podstawie tego co usłyszeli jest prawdziwe, które fałszywe, a które nie były zawarte w tekście. Wydawałoby się zadanie banalne, przecież to tylko cztery zdania. Ale jakież zaskakujące były wyniki, gdy okazało się, że średnio każdy z nich udzielił 50% błędnych odpowiedzi włącznie z liderem.

Podsumowaniem tego ćwiczenia nie była następująca informacja zwrotna: ZROZUM, że naprawdę możemy słuchać tego samego a usłyszeć coś innego”! I każdy na początkowym etapie ma rację, dlaczego właśnie tak? Dlatego, że każdy z nas posiada własne filtry, przez które przepuszcza usłyszaną informację, każdy z nas ma swoje doświadczenia  w zakresie interpretowania informacji, każdy z nas potrafi się na sekundę wyłączyć i czegoś nie dosłyszy.

Uczestnicy dostali jasną informację, że tak po prostu jest, zanim zaczniesz z kimś wchodzić w konflikt- ZROZUM, że można słuchać tego samego a usłyszeć coś innego.

Kolejnym narzędziem, które miało pokazać zespołowi, że sztuka ZROZUMIENIA jest kluczowa w zapobieganiu konfliktom, było kolejne ćwiczenie, w trakcie którego uczestnicy oglądali wyświetlane z rzutnika obrazki. Zadanie wydawałoby się znów było banalne, gdyż mieli jednym słowem czy jednym zdaniem napisać co widzą na wyświetlanym obrazku. I bardzo szybko kazało się, że można patrzeć na to samo, a widzieć coś innego. Co jednak było najważniejsze, to informacja zwrotna, która brzmiała: ZROZUM, że możemy patrzeć na to samo, a widzieć coś innego i wszyscy mamy rację.

Tak naprawdę, te proste krótkie ćwiczenia pokazały uczestnikom, że klucz do zapobiegania konfliktom leży w zasadzie ZROZUM. Kiedy zespół ZROZUMIE, że słyszymy, widzimy czy czujemy inaczej, to dużo chętniej i z większą dbałością podejdzie do komunikacji, do dokładniejszego tłumaczenia sobie zadań czy celów do realizacji. Kiedy zespół ZROZUMIE, że mój współpracownik widzi inaczej niż ja, to zamiast wchodzić z nim w konflikt, denerwować się na niego, spożytkuję energię na to, aby pokazać mu co widzę ja i pomogę mu zobaczyć to samo.

W dalszej części naszego szkolenia uczestnicy zaczęli pracować nad ZROZUMIENIEM różnych aspektów wzajemnej współpracy, zaczęli szanować inne punkty widzenia i dążyć do budowania wspólnych płaszczyzn działania.

Odczucia uczestników po szkoleniu i efekty szkolenia.

Po kilku tygodniach od szkolenia spotkałem się ponownie z liderem zespołu, by porozmawiać o aktualnej sytuacji jego zespole. Był zaskoczony faktem jak wiele konfliktów nagle zniknęło, jak zespół zamiast spierać się o różne rzeczy zaczynają od ZROZUMIENIA innych członków zespołu. Zamiast wchodzić w konflikty tłumaczą sobie nawzajem jak oni to widzą, okazują więcej cierpliwości w tłumaczeniu sobie wzajemnie swoich punktów widzenia.

Na tym prostym przykładzie chciałbym pokazać jak ważne w radzeniu sobie z konfliktami jest używanie zasady ZROZUM, jak wielkie znaczenie ma ta zasada w zapobieganiu konfliktom. Pamiętaj, zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć. Zapobiegaj konfliktom, to jest znacznie łatwiejsze niż je rozwiązywać, zapobieganie uchroni ciebie i twój zespół, przed konsekwencjami konfliktów , które już wystąpiły. Nawet najlepiej rozwiązany konflikt ma gorsze skutki, niż ten któremu zapobiegniemy.

ZROZUM innych, a unikniesz wielu konfliktów.

Jeśli Twoja firma również mierzy się z wyzwaniem narastających napięć i konfliktów oraz nieskutecznej komunikacji – zgłoś się do nas!
Pomożemy Ci usprawnić komunikację w zespole, a nauczymy Twoich pracowników, jak skutecznie zapobiegać konfliktom.
Mamy wszelkie zasoby, doświadczenie i ekspertów, które pracują również na Twój sukces.

Zapraszamy także na sesje coachingowe z naszym trenerem Arturem Płonką.

Zadzwoń: 22 224 95-96

oraz zapoznaj się ze szkoleniem zamkniętym „Zarządzanie konfliktami”

Dodaj komentarz

piętnaście − 3 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Artur Płonka

Trener i konsultant sprzedaży i zarządzania. Certyfikowany konsultant Extended DISC.

Przeczytaj również:

pierwszy dzień w pracy
Iwona Firmanty

Pierwszy dzień w pracy

Poznaj porady HR-owca, który wprowadzał pracowników do pracy w korporacji. Poczuj się pewnie, tak, aby Twój pierwszy dzień w pracy był udany.

Czytaj więcej