Dlaczego feedback jest ważny, ale feedforward jeszcze lepszy?

Dlaczego feedback jest ważny, ale feedforward jeszcze lepszy

Wartość feedbacku

Na jednym ze swoich szkoleń zapytałam uczestników czy i jak często otrzymują feedback od swoich menedżerów. W odpowiedzi usłyszałam „No tak, raz w roku przy okazji oceny okresowej”. Czy dla kogoś to brzmi znajomo?

Dopytywałam jednak dalej, czy na co dzień nie otrzymują informacji zwrotnej dotyczącej wykonywanych przez siebie zadań. I wtedy usłyszałam „Oczywiście, że otrzymujemy, szczególnie wtedy, gdy zrobimy coś źle”.

Próbowałam zrozumieć o co chodzi z tą informacją zwrotną i feedbackiem. W końcu usłyszałam wyjaśnienie „Feedback jest raz w roku, a na co dzień to informacja zwrotna”.

Feedback – ważne narzędzie rozwojowe

Niezależnie jakiej nomenklatury używamy, feedback, czy informacja zwrotna, jest to niezwykle ważne narzędzie rozwojowe. Na szkoleniach prowadzonych przeze mnie w grupach są uczestnicy o różnym stażu pracy – np. w grupie są osoby, które pracują na danych stanowiskach pół roku oraz takie które pracują kilka, lub nawet kilkanaście lat. Dużą wartością dodaną jest oczywiście wzajemne dzielenie się doświadczeniami i własną perspektywą. Ostatnio pojawił się temat błędów popełnianych przez pracowników, które powodują konieczność ich naprawiania i wyjaśniania w innych komórkach organizacyjnych przez pracowników bardziej doświadczonych, co oczywiście wydłuża czas realizacji zadań dla klienta zewnętrznego i przysparza dodatkowych obowiązków innym pracownikom.

Okazało się, że brakuje informacji zwrotnej dla nowych pracowników czy robią coś dobrze, czy źle. Niektórzy menedżerowie są zbyt zajęci, lub nie widzą potrzeby takiego wsparcia, albo po prostu nie potrafią tego robić. I tak może być, bo udzielanie feedbacku nie zawsze jest łatwe i trzeba się do tego przygotować.

Natomiast bezdyskusyjne jest to, że nowy pracownik potrzebuje wsparcia, musi wiedzieć czy robi coś poprawnie, czy nie. Mówi o tym, m.in. teoria typologii rozwoju pracowników w Zarządzaniu sytuacyjnym Blancharda. Nowy pracownik potrzebuje instrukcji i feedbacku czy robi coś dobrze, czy źle. Pozytywnego feedbacku, żeby go motywować i potwierdzać, że wykonuje swoje zadania dobrze, a korygującego feedbacku, po to aby skorygować to, co robi niepoprawnie, żeby nie popełniał tych samych błędów w przyszłości.

Generalnie każdy z nas potrzebuje feedbacku i nie tylko w życiu zawodowym. Nasze zachowania i nasze intencje są często obszarem różnych nieporozumień w relacjach. W naszych relacjach osobistych i zawodowych warto umówić się na wzajemny feedback, zawrzeć nieformalny kontrakt, że będziemy mówić sobie i pytać się nawzajem o informację zwrotną.

Kluczową kwestią jest mówienie o zachowaniach (Jest mi przykro, bo zrobiłeś to i to), wtedy łatwiej drugiej osobie przyjąć taką informację, a nie o danej osobie (Jesteś taki niegrzeczny!). Kolejną kwestią jest informowanie o konsekwencjach takich zachowań, bo druga osoba często nie zdaje sobie sprawy z tych konsekwencji i nie ma wcale złych intencji.

Feedforward jako alteranatywa

Jakiś czas temu pojawiła się koncepcja Feedforward, czyli informacji ukierunkowanej na przyszłość. Autorem tego narzędzia jest prof. Marshall Goldshmith. W metodzie tej koncentrujemy się nie na tym, co było źle zrobione (ponieważ nie możemy zmienić przeszłości), ale poszukujemy pomysłów i przedstawiamy oczekiwania, propozycje jak robić coś w przyszłości, żeby było dobrze.

Jest to też metoda, w której menedżer może jasno przedstawić swoje oczekiwania co do zachowań pracownika w przyszłości, bez obwiniania i koncentracji na przeszłości, bo właśnie ten element sprawia, że nie udzielamy feedbacku, lub robimy to w nieodpowiedni sposób. Feedforwad to bardzo dobry sposób na uzyskanie konstruktywnej reakcji pracownika i pożądanej zmiany.

Feedforward można także wykorzystać do samorozwoju i poszukiwania różnych pomysłów i rozwiązań od innych osób w kwestii swojego obszaru rozwojowego. Na przykład „mam problem z odwlekaniem wykonania zadań” i przeszkadza mi to. Pytam się kilku osób jak sobie radzą z takim problemem, spisuję wszystkie pomysły i rady bez komentowania, a potem zastanawiam się jak je wykorzystać w swoim życiu.

Chwalenie to też sztuka!

Nie zapominajmy też o pozytywnej informacji zwrotnej! Każdy lubi usłyszeć coś miłego o sobie, o swoich umiejętnościach i zachowaniach. Pochwalmy indywidualnie, lub grupowo za dobry wynik, za zaangażowanie, za poświęcony czas, czy energię. Nie straćmy szansy na docenienie i zmotywowanie pracownika do dalszych zadań.

To nic nie kosztuje i zajmuje tylko chwilę!

Jeżeli chcesz poznać te i inne metody udzielania informacji zwrotnej oraz rozwinąć swoją wiedzę w tym zakresie, zapraszam na szkolenie Human Skills:

Zapraszam do kontaktu,

Mirosława Tkaczuk

Coach/ Trener biznesu/ Asesor/ Konsultant ds. Hr

Dodaj komentarz

5 × cztery =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Mirosława Tkaczuk

Jako Trenerka specjalizuje się w obszarach przywództwa, zarządzania zmianą oraz współpracą i komunikacją w ramach zespołów, wykorzystując także swoje doświadczenia coachingowe i biznesowe. Jako Coach, oprócz coachingu menedżerskiego, specjalizuje się w procesach feedbackowych i feedforward, diagnostycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi – oceny 360st, Upward Feedback, AC/DC, narzędzi diagnostycznych (m.in. Extended Disc, Thomas Int.) poprzedzających często prowadzone później procesy coachingowe.

Przeczytaj również:

pierwszy dzień w pracy
Iwona Firmanty

Pierwszy dzień w pracy

Poznaj porady HR-owca, który wprowadzał pracowników do pracy w korporacji. Poczuj się pewnie, tak, aby Twój pierwszy dzień w pracy był udany.

Czytaj więcej