Czym jest asertywność i jak ją dobrze rozumieć?

Czym jest asertywność
19 lutego, 2020

Często słyszymy, że asertywność to pożądana cecha, która ułatwia codzienne funkcjonowanie i pomaga nam w zachowaniu równowagi. Nie każdy z nas jednak wie czym jest asertywność i jak ją dobrze rozumieć. W swoim artykule przedstawię po czym poznać osobę asertywną i jak dbać o swój poziom asertywności.

Każdy z nas rodzi się asertywny. 

Od samego początku natura dała nam potencjał do wyrażania naszych potrzeb. To dzięki sile Twojej komunikacji, Twoi opiekunowie rozumieli, że czegoś potrzebujesz. Każdy z nas głośniej lub ciszej prosił o jedzenie, przytulenie itp. Masz zatem ten potencjał w sobie. To, co przeżyłeś w swoim życiu oraz jaką posiadasz osobowość, ukształtowało Twój dziesiejszy poziom asertywności. Jednak bez względu na to, co przeżyłeś,  podczas szkoleń, sesji coachinowych, sesji z psychologiem, czy też nawet lektury różnych książek i opracowań, możesz każdego dnia pracować nad sobą i zwiększać swój poziom asertywności.

Asertywność to nic innego jak komunikowanie właśnych potrzeb z poczuciem, że masz do nich prawo.

Po czym poznać osobę asertywną?

  • Myśli o sobie, że jest ok. Otoczenie też tak postrzega, więc nie krępuje się prosić o to, czego potrzebuje. 
  • Skupia się na tym, czego potrzebuje oraz analizuje w jaki sposób może to osiągnąć.
  • Nie manipuluje, nie rości sobie praw i nie czeka, aż ktoś sie domyśli.
  • Komunikuje swoje potrzeby z szacunkiem do siebie i do otoczenia.
  • Nie zabiera komuś i nie ma pretensji do świata, że coś mu ktoś zabrał.
  • Wyznacza granice. jeśli coś się jej nie podoba.
  • Uczy się na własnych błędach. Może dwa razy przeżyć niemiłą dla siebie sytuację, ale z pewnoścą za trzecim razem będzie wstanie przewidzieć co należy zrobić.

To nad czym warto się zastanowić, troszcząc się o swój poziom asertywności to:

  • Kiedy możesz nieświadomie zachowywać się agresywnie, biernoagresywnie, ulegle, manipulacyjnie czy też asertywnie?
  • Jaki jest Twój wewnętrzny monolog? Czy wieszysz w siebie, czy też Twoje myśli pomniejszą codzinnie Twoją pewność siebie?
  • Czy wyrażasz swoje potrzeby?
  • Jakie masz opinie i przekonania?
  • Czy wyrażasz swoje negatywne odczucia i dbasz o to by ich w sobie nie blokować?
  • Czy dbasz o pozytywną energię w Twoim otoczeniu?
  • Jak reagujesz na krytykę i atak?
  • Jak przyjmujesz oceny?
  • Czy bronisz swoich praw?

Polecam robić sobie taki cotygodniowy przegląd i zatrzymać się na chwilę.

Jeśli chcesz lepiej poznać i wspólnie przećwiczyć umiejętność asertywności, mam dla Ciebie propozycję szkoleń Human Skills:

Szkolenia online:
Asertywność w biznesie

Szkolenie otwarte – spotkajmy się w Warszawie:
Asertywność w biznesie

Pozdrawiam,

Iwona Firmanty

Trener, Coach, Socjolog, Psycholog

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: