12 praktycznych wskazówek, jak rozwijać inteligencję emocjonalną

jak rozwijać inteligencję emocjonalną
8 lipca, 2020

Inteligencja emocjonalna odnosi się do naszych umiejętności społecznych. To dzięki niej, rozumiemy emocje własne i otaczających nas osób. Traktując emocje jako drogowskazy, jesteśmy w stanie komunikować się zrozumialej, budować lepsze relacje interpersonalne, a także zarządzać emocjami w codziennej pracy. W swoim artykule przedstawię Ci 12 praktycznych wskazówek, jak rozwijać inteligencję emocjonalną.

  1. Rozpoznawaj i nazywaj przeżywane emocje. Rozwijaj umiejętność opisywania i przedstawiania swoich emocji w taki sposób, aby druga osoba mogła je zrozumieć. Jeżeli na początku wydaje Ci się to zbyt trudne, możesz zacząć od ich spisywania – na komputerze czy w zeszycie. Chodzi o to, aby nie kumulować emocji i tym samym nie doprowadzać do ich wybuchu. Im większa świadomość tego, co się z nami dzieje, co czujemy, tym szybciej jesteśmy w stanie nabrać poczucia kontroli nad sytuacją.
  2. Wyrażaj emocje w przemyślany i strategiczny sposób. Dobieraj sposób, odbiorców i miejsce ujawniania emocji odpowiednio do sytuacji.
  3. Nie traktuj swoich emocji jako „słabości”, ale jako Twoją naturalną reakcję organizmu na zaistniałe sytuacje. Każdy z nas przeżywa emocje, a wypieranie się ich może negatywnie wpływać na naszą równowagę psychiczną. Emocje mają być naszym drogowskazem oraz formą radzenia sobie z codziennymi sytuacjami.
  4. Naucz się odwracać swoją uwagę od aktualnej, bolesnej emocji. Gdy jesteś w biurze albo na spotkaniu biznesowym, nie masz przestrzeni na to, aby zająć się swoimi emocjami. Proponujemy, abyś w takich chwilach odwrócił swoją uwagę i powrócił do emocji w możliwie komfortowej sytuacji. Powiedz sobie, że ten moment nie jest odpowiedni, abyś mógł/a się sobą zaopiekować, ale zrobisz to później. (Pamiętaj, aby do tego wrócić, nie zawiedź siebie 😉) Aby odwrócić swoją uwagę, poszukaj technik, które sprawdzają się akurat u Ciebie np. wybór jakiejś dużej liczby i pamięciowe odejmowanie od niej co 7, obserwowanie organizmu podczas oddychania przeponą, skupienie się na jednym przedmiocie i opisywanie wszystkich jego cech w myślach.
  5. Regularnie „czyść” emocje. Tak jak w Twoim domu zbierają się śmieci w kuchni, tak samo nasza psychika i ciało zbiera codzienne frustracje – jeżeli je gromadzisz, to psychika może się “psuć”. Możliwym rozwiązaniem jest spotkanie ze znajomymi, w którym opowiadacie sobie wzajemnie co wydarzyło się w poprzednim tygodniu.
  6. Daj komuś dobrą energię. Spróbuj pomóc innej osobie – uśmiech tej drugiej osoby czy słowo wdzięczności mogą doładować Twój wewnętrzny akumulator i dać Ci poczucie sprawczości.
  7. Pamiętaj o równowadze. Miej kontrolę nad tym, ile inwestujesz, a ile otrzymujesz. Czy przypadkiem nie czujesz się wykorzystywany/a ? Może to Ty zbyt mało angażujesz się w zadania, projekty?
  8. Niepowodzenie to najlepsza lekcja. Zarzucanie sobie niekompetencji czy przeżywanie bólu związanego z porażkami jest nieproduktywne. To strata czasu oraz Twojej energii. Przeszłości nie zmienisz, ale możesz wyciągnąć z niej wnioski. Spójrz na sytuację z perspektywy możliwych rozwiązań i innych reakcji. Podpowiadamy, aby spisywać takie sytuacje i możliwe scenariusze i czasami do nich wracać – w przyszłości w podobnych chwilach mogą odtworzyć się automatycznie.
  9. Zastanów się nad swoimi możliwościami. Zrób sobie analizę SWOT. Nabierz świadomości swoich mocnych i słabych stron, poznaj swoje możliwości i ograniczenia. Weryfikuj siebie i pracuj nad swoimi „obszarami do rozwoju”.
  10. Buduj sieć wsparcia. Inni ludzie to inne poglądy, inne życiorysy, inna energia. To wszystko może pomóc poszerzyć Ci swoją perspektywę. Co więcej, warto mieć wokół siebie osoby, które zapewnią Ci wsparcie, choćby samym wysłuchaniem Cię – pomoże Ci to w czyszczeniu swoich emocji. Pamiętaj, że to Ty sam budujesz relacje z innymi i decydujesz kto jest w Twoim życiu.
  11. Poświęcaj czas na odpoczynek. Rób coś dla siebie, ładuj swoją energię. Zastanów się kiedy czujesz się dobrze, jak się relaksujesz. Wpisz sobie w kalendarz konkretnie kiedy, gdzie, jak masz zablokowany dla siebie czas na ładowanie akumulatorów. Pamiętaj, że traktując się dobrze i dbając o swój komfort, powodujesz, że jesteś bardziej produktywny/a.
  12. Sięgaj po pomoc specjalistów. Czasami warto zainwestować w sesję z coachem/psychologiem, aby przerobić Twoją konkretną sytuację i otrzymać pomoc w budowaniu strategii życiowej. Jeżeli nie masz takiej możliwości, to szukaj rozwiązań np. w książkach, darmowych nagraniach czy webinarach. Chodzi o to, abyś miał/a poczucie sprawczości i poszukiwania rozwiązań.

Aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności dotyczące inteligencji emocjonalnej, zapraszamy na szkolenia:

Zachęcam do kontaktu,

Iwona Firmanty

Coach ICC, Psycholog, Socjolog, Trener biznesu

Zainteresował Cię ten artykuł? Zainspiruj innych. Podziel się i podaj dalej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Przeczytaj również: