Kreatywne myślenie i twórcze rozwiązywanie problemów – szkolenie na zamówienie – stacjonarne
Jest to warsztat generowania pomysłów – prezentujący narzędzia przydatne w funkcjonowaniu każdej firmy, każdego managera oraz każdego zespołu pracującego koncepcyjnie. Warsztat ma formę tzw. Treningu Twórczości – skupiony jest na poznaniu różnych technik generowania pomysłów z założeniem pracy na tzw. „dyżurnych” zagadnieniach, nie związanych z bieżącą pracą zespołu ani branżą Klienta. Celem jest rozwijanie twórczych zdolności osób i zespołu*.
Warsztat ten jest autorską hybrydą najskuteczniejszych spośród profesjonalnych technik, metod oraz narzędzi kreatywnego i twórczego myślenia.
To warsztat z niewielką ilością teorii i – przede wszystkim – z obfitością sesji kreatywnych.
* Na życzenie Zleceniodawcy trening twórczości można poprowadzić, jako efektywny model pracy z celem, którym jest znalezienie pomysłu, pokonanie trudności, odnalezienie najlepszego wyjścia w oparciu o konkretne tematy, realne problemy, prawdziwe sprawy danej firmy, danego zespołu; praca warsztatowa kończy się wówczas wypracowaniem rozwiązania lub puli rozwiązań, na których można budować dalej, pracować od zaraz (przykłady realizacji – poniżej).
Kreatywne myślenie i twórcze rozwiązywanie problemów – szkolenie na zamówienie – stacjonarne
Jest to warsztat generowania pomysłów – prezentujący narzędzia przydatne w funkcjonowaniu każdej firmy, każdego managera oraz każdego zespołu pracującego koncepcyjnie. Warsztat ma formę tzw. Treningu Twórczości – skupiony jest na poznaniu różnych technik generowania pomysłów z założeniem pracy na tzw. „dyżurnych” zagadnieniach, nie związanych z bieżącą pracą zespołu ani branżą Klienta. Celem jest rozwijanie twórczych zdolności osób i zespołu*.
Warsztat ten jest autorską hybrydą najskuteczniejszych spośród profesjonalnych technik, metod oraz narzędzi kreatywnego i twórczego myślenia.
To warsztat z niewielką ilością teorii i – przede wszystkim – z obfitością sesji kreatywnych.
* Na życzenie Zleceniodawcy trening twórczości można poprowadzić, jako efektywny model pracy z celem, którym jest znalezienie pomysłu, pokonanie trudności, odnalezienie najlepszego wyjścia w oparciu o konkretne tematy, realne problemy, prawdziwe sprawy danej firmy, danego zespołu; praca warsztatowa kończy się wówczas wypracowaniem rozwiązania lub puli rozwiązań, na których można budować dalej, pracować od zaraz (przykłady realizacji – poniżej).
Cele i Korzyści
Cele szkolenia:
- Rozwijanie twórczych zdolności osób i zespołu – zapoznanie i przećwiczenie konkretnych technik generowania pomysłów.
- Zrozumienie procesu – drogi, jaką musi pokonać umysł aby wypracować pomysł, bądź zbliżyć się do niego (poprzez wygenerowanie idei bliskich rozwiązaniu ostatecznemu).
- Poznanie czynników i okoliczności, jakie są niezbędne ludzkiemu umysłowi do swobodnego generowania pomysłów (inteligencja emocjonalna).
- Odblokowanie schematycznego myślenia, ale także pobudzenie gotowości do zmian, odkrywanie potencjału własnego i potencjału drzemiącego w każdym produkcie, przedmiocie i… Osobie.
- Uruchomienie lub wzbogacenie twórczego myślenia, twórczej postawy wobec problemów.
- Trening buduje w uczestnikach świadomość, że kreatywność nie jest talentem, tylko sposobem myślenia, na który dajemy sobie zgodę lub nie, oraz, że kreatywność jest cechą i częścią inteligencji emocjonalnej – a więc cechą, którą można kształtować i modelować całe życie.
Program Szkolenia
Program szkolenia: Kreatywne myślenie i twórcze rozwiązywanie problemów – jak skuteczne generowanie pomysłów czyli o sprawnym tworzeniu idei, wyborze najlepszych rozwiązań i odwadze do wyrażania ich?
Proponowany program na 1 lub 2 dni szkoleniowe.
Autor programu: Agnieszka Nadstawna
Część teoretyczna – wiadomości podawane „w pigułkach”:
- Prawdy i mity o kreatywności. Kreatywność, jako dobrowolny sposób myślenia i świadomość własnych możliwości rozwoju, jako jeden z filarów inteligencji emocjonalnej.
- Ciekawość poznawcza, motywacja twórcza, zaufanie do własnych możliwości – podstawowe sprawności poznawcze związane z umiejętnością generowania pomysłów i wyboru najlepszego.
- Kreatywność ≠ twórczość ≠ innowacyjność.
- Jak radzić sobie ze zniechęceniem, prokrastynacją, spadkiem motywacji, wypaleniem, lękiem przed impotencją twórczą, przekonaniem o własnej niekompetencji intelektualnej.
- Przeszkody we wspólnym myśleniu – wspólnym generowaniu pomysłów (aspekty słuchania emocjonalnego i „idea killers”).
- Podstawowe założenia treningu twórczości – zasady i strategie technik stymulacji myślenia.
Sesje kreatywne (zadania indywidualne i w grupach):
- Rozgrzewka mózgu – proste sposoby na rozpoczęcie działania kreatywnego.
- Klimat grupowy – techniki tworzenia klimatu sprzyjającemu tzw. efektowi grupowemu, czyli zdolności wspólnego myślenia (techniki: kojarzysz mi się z, część większej całości i/lub podobne).
- Abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, dedukcja, analogie, myślenie metaforyczne – wybór technik rozwijających indywidualny poziom sprawności w wykonywaniu operacji intelektualnej (jest to najbardziej rozbudowana część treningu – wśród prezentowanych technik mogą znaleźć się: popularny diagram ryby, łańcuch i gwiazda, piramidy skojarzeń, pytania Osborna, chińska encyklopedia, zalety wad i wady zalet, i inne).
- Ciekawość poznawcza i tzw. potrzeba naprawiania, czyli motywatory wspierające aktywność twórczą – przykładowe techniki rozwijające umiejętność pobudzania procesu motywacyjnego w celu zamierzonej aktywności twórczej (techniki: co mnie dziwi, ciekaw jestem czy rzeczywiście, ulepszanie produktu).
- Profesjonalna burza mózgów – klasyczna i pisemna.
- Myślenie równoległe a argumentacja klasyczna – metoda 6 kapeluszy Edwarda de Bono.
- Uwaga – warsztat nie dzieli się w wyraźny sposób na część teoretyczną i praktyczną. Teoria podawana jest „w pigułkach” – towarzyszy sesjom kreatywnym, uzupełniając wiedzę i wspomagając rozumienie technik.
- Trener zastrzega sobie swobodę kolejności oraz wprowadzenia drobnych zmian w ustalonym programie w oparciu o proces grupowy i bieżące potrzeby.
- Wszystkie zadania (prezentowane techniki) kończą się komentarzem i zachętą do dyskusji. Od zaangażowania uczestników w tę część zależy ostatecznie dobór i ilość przeprowadzonych ćwiczeń. Praktyka pokazuje, że w grupie około 30-osobowej, w ciągu 6 godzin zegarowych (plus przerwy), można rzetelnie zaprezentować w praktyce 6 – 8 technik (czyli tylko część z ujętych w proponowanym programie – do dalszej dyskusji ze Zleceniodawcą).
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem jest element zaskoczenia.
- Pracę kreatywną zaleca się, w miarę możliwości, poza miejscem codziennej pracy uczestników.
- Realizacja szkolenia może odbyć się także – w sprzyjających warunkach pogodowych „outoorowo” – należy wówczas rozważyć precyzyjnie przestrzeń i możliwość pracy w niej, aranżację miejsca i nagłośnienie.
- Program idealnie łączy się także z team-buildingiem, badaniem sposobu myślenia MINDSONAR i warsztatami typu „edutainment” – realizacja przez tego samego trenera, opcjonalnie z asystentami/kotrenerami.
Program szkolenia: Kreatywne myślenie i twórcze rozwiązywanie problemów – jak skuteczne generowanie pomysłów czyli o sprawnym tworzeniu idei, wyborze najlepszych rozwiązań i odwadze do wyrażania ich?
Proponowany program na 1 lub 2 dni szkoleniowe.
Autor programu: Agnieszka Nadstawna
Część teoretyczna – wiadomości podawane „w pigułkach”:
- Prawdy i mity o kreatywności. Kreatywność, jako dobrowolny sposób myślenia i świadomość własnych możliwości rozwoju, jako jeden z filarów inteligencji emocjonalnej.
- Ciekawość poznawcza, motywacja twórcza, zaufanie do własnych możliwości – podstawowe sprawności poznawcze związane z umiejętnością generowania pomysłów i wyboru najlepszego.
- Kreatywność ≠ twórczość ≠ innowacyjność.
- Jak radzić sobie ze zniechęceniem, prokrastynacją, spadkiem motywacji, wypaleniem, lękiem przed impotencją twórczą, przekonaniem o własnej niekompetencji intelektualnej.
- Przeszkody we wspólnym myśleniu – wspólnym generowaniu pomysłów (aspekty słuchania emocjonalnego i „idea killers”).
- Podstawowe założenia treningu twórczości – zasady i strategie technik stymulacji myślenia.
Sesje kreatywne (zadania indywidualne i w grupach):
- Rozgrzewka mózgu – proste sposoby na rozpoczęcie działania kreatywnego.
- Klimat grupowy – techniki tworzenia klimatu sprzyjającemu tzw. efektowi grupowemu, czyli zdolności wspólnego myślenia (techniki: kojarzysz mi się z, część większej całości i/lub podobne).
- Abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, dedukcja, analogie, myślenie metaforyczne – wybór technik rozwijających indywidualny poziom sprawności w wykonywaniu operacji intelektualnej (jest to najbardziej rozbudowana część treningu – wśród prezentowanych technik mogą znaleźć się: popularny diagram ryby, łańcuch i gwiazda, piramidy skojarzeń, pytania Osborna, chińska encyklopedia, zalety wad i wady zalet, i inne).
- Ciekawość poznawcza i tzw. potrzeba naprawiania, czyli motywatory wspierające aktywność twórczą – przykładowe techniki rozwijające umiejętność pobudzania procesu motywacyjnego w celu zamierzonej aktywności twórczej (techniki: co mnie dziwi, ciekaw jestem czy rzeczywiście, ulepszanie produktu).
- Profesjonalna burza mózgów – klasyczna i pisemna.
- Myślenie równoległe a argumentacja klasyczna – metoda 6 kapeluszy Edwarda de Bono.
- Uwaga – warsztat nie dzieli się w wyraźny sposób na część teoretyczną i praktyczną. Teoria podawana jest „w pigułkach” – towarzyszy sesjom kreatywnym, uzupełniając wiedzę i wspomagając rozumienie technik.
- Trener zastrzega sobie swobodę kolejności oraz wprowadzenia drobnych zmian w ustalonym programie w oparciu o proces grupowy i bieżące potrzeby.
- Wszystkie zadania (prezentowane techniki) kończą się komentarzem i zachętą do dyskusji. Od zaangażowania uczestników w tę część zależy ostatecznie dobór i ilość przeprowadzonych ćwiczeń. Praktyka pokazuje, że w grupie około 30-osobowej, w ciągu 6 godzin zegarowych (plus przerwy), można rzetelnie zaprezentować w praktyce 6 – 8 technik (czyli tylko część z ujętych w proponowanym programie – do dalszej dyskusji ze Zleceniodawcą).
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem jest element zaskoczenia.
- Pracę kreatywną zaleca się, w miarę możliwości, poza miejscem codziennej pracy uczestników.
- Realizacja szkolenia może odbyć się także – w sprzyjających warunkach pogodowych „outoorowo” – należy wówczas rozważyć precyzyjnie przestrzeń i możliwość pracy w niej, aranżację miejsca i nagłośnienie.
- Program idealnie łączy się także z team-buildingiem, badaniem sposobu myślenia MINDSONAR i warsztatami typu „edutainment” – realizacja przez tego samego trenera, opcjonalnie z asystentami/kotrenerami.
Eksperci
METODY SZKOLENIA
Activity Based Learning
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)
Ćwiczenia
Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.
Feedback
Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.
Pełna Aktywizacja
Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.
Dyskusja
Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.
Opinie o Szkoleniu
Unikatowa osobowość Pani Iwony, szeroki zakres przekazywanej teoretycznej i praktycznej wiedzy, ciekawe ćwiczenia sprawiły, że szkolenie było bardzo interesujące i wielce inspirujące. Szkoda, że dzień warsztatowy minął tak szybko.Agnieszka Socha, Zespół Rozwoju BiznesuExatel S. A.
“Interesujące ćwiczenia, zdobycie nowych umiejętności. Trener z ogromną wiedzą , chęcią jak najlepszego przekazania informacji.”
„Nowe treści, ciekawy sposób prowadzenia szkolenia. Wysokiej jakości materiały szkoleniowe.”
“Szkolenie przeprowadzone w bardzo miłej atmosferze. Swoboda wypowiedzi. Trener kompetentny z profesjonalnym podejściem do swojej pracy. Dużo ciekawych materiałów.”
„Świetne szkolenie z dużą dawką bardzo ciekawej wiedzy. Zadania mocno angażujące uczestników, dzięki czemu teorię można było od razu sprawdzić z praktyką. Bardzo kompetentny prowadzący, reagujący na potrzeby uczestników. Polecam szkolenie w 100%!”
„Przykłady z życia wzięte i ciekawe ćwiczenia myślowe.”
„100% zaangażowania od początku do końca. Różnorodność, dużo praktycznych ćwiczeń pobudzających zaangażowanie. Przemiła atmosfera.”
Przydatne treści szkolenia: „Odwrócona burza mózgów – bardzo skuteczny sposób; techniki, ćwiczenia praktyczne – pokazywanie działania technik.”
„Wszystkie nowe sposoby kreatywnego myślenia (np. kwestionowanie status quo) – wyprowadzają ze ślepego zaułka.”
„Bardzo przydatne szkolenie, trener super. Dobre wykorzystanie czasu.”
Klienci
Przykłady ciekawych realizacji warsztatów metodą treningu twórczości w ciągu ostatnich lat:
- Generowanie pomysłów na współpracę pomiędzy działami w dwóch budynkach (Volkswagen)
- Koncepcja działań CSR i zaangażowania poszczególnych grup pracowników (Pfizer)
- Wypracowanie wewnętrznego kodeksu pracy w oparciu o wartości pracowników (Gedeon Richter)
- Opracowanie koncepcji rozdzielenia spółki na mniejsze pod katem wizerunkowym (Biuro Podróży i Agencja Eventowa Życie to Przygoda)
- Opracowanie zasad dobrej współpracy w sytuacji kryzysowej (Futureal Cordia)
- Spis pomysłów na budownictwo drugiej połowy XXI wieku (Futureal Cordia)
- Wewnętrzne zasady i wartości funkcjonowania grup przedsiębiorców (BNI POWER)
- Generowanie pomysłów na współpracę w teamach branżowych (BNI POWER)
- Odblokowanie schematycznego myślenia (BNI POWER)
- Dress code dla działu obsługi klienta i pracowników „front office” (Budimex)
- Złota dziesiątka dobrej komunikacji (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju)
- Identyfikacja zasobów zespołu (Urząd Miasta Gdańska)
- Sposoby przedstawiania siebie i biznesu w networkingu i nie tylko (Sensi Gray)
- Opracowanie wizji firmy i wyodrębnienie pomysłu na nazwę marketingową spółki (Ardea Consulting)
- Trening umiejętności grupowego myślenia i indywidualnego generowania pomysłów w grupie brand managerów (Carlsberg)
- Wypracowanie konkurencyjnego systemu obsługi klienta (agencja ubezpieczeniowa)
- Odblokowanie schematycznego myślenia w grupie inżynierskiej (branża samochodowa)
- Opracowanie wspólnego systemu wartości oraz misji i wizji firmy (międzynarodowa grupa szkoleniowa)
- Creative Problem Solving – kreatywne podejście do rozwiązywania problemów (Ministerstwo Infrastruktury)
- Techniki kreatywnego i twórczego myślenia ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego etapu projektowania produktów i profilowania odbiorców (Archiwum Narodowe w Krakowie)
Informacje organizacyjne
Jak tworzymy szkolenia dla firm ?
Analiza potrzeb szkoleniowych
Weryfikacja celów szkolenia
Zaprojektowa-
nie programu szkolenia
Ustalenia logiczno – administracyjne
Realizacja szkolenia
5 powodów, dla których warto wybrać to szkolenie:
1. Wnikliwie zbadamy Twoje potrzeby szkoleniowe, a następnie dopasujemy do nich odpowiedniego Trenera oraz propozycję programu szkolenia.
2. Przydzielimy Ci opiekuna, który zapewni stałą opiekę merytoryczną i organizacyjną nad projektem.
3. Uczestnicy Twojego projektu otrzymają niezbędny pakiet materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej formie.
4. W trakcie projektu gwarantujemy stosowanie przez Trenera różnorodnych metod i narzędzi szkoleniowych.
5. Twój projekt zakończymy szczegółowym raportem poszkoleniowym, wraz z ewaluacją i rekomendacjami na przyszłość.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami:
ul. Widok 18/2, 00-023 Warszawa
(22) 224 21 95
603 906 655
biuro@humanskills.pl
Mogą Ci się również spodobać
Zastanawiasz się, czy to szkolenie jest dla Ciebie? Skorzystaj z doświadczenia naszych ekspertów w bezpłatnej konsultacji:
(22) 224 21 95
Zadzwoń do nas
biuro@humanskills.pl
Napisz do nas