
Przeciwdziałanie zachowaniom nieetycznym w miejscu pracy – mobbing, dyskryminacja, molestowanie – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne
Przeciwdziałanie zachowaniom nieetycznym w miejscu pracy – mobbing, dyskryminacja, molestowanie – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne

Cele i Korzyści
CELE:
- dostarczenie pracownikom i kadrze kierowniczej kompleksowej wiedzy (w obszarze psychologicznym, społecznym i prawnym) o nieprawidłowych i nieetycznych zachowaniach, jak: mobbing, dyskryminacja, molestowanie,
- zapobieganie mobbingowi i innym nieprawidłowym zjawiskom będące podstawą do realizacji prawnego obowiązku przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji (zgodnie
z zapisami Kodeksu pracy), - eliminowanie nieetycznych zachowań na poziomie zespołów, działów oraz całej organizacji,
- dostarczenie pracownikom i przełożonym narzędzi reagowania na niewłaściwe zachowania, mogące nosić znamiona mobbingu, dyskryminacji i innych nieprawidłowości.
KORZYŚCI:
- dla wszystkich: szersza świadomość praw pracownika i obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów Kodeksu pracy,
- dla pracowników: wzmocniona pewność siebie i umiejętność obrony przed niewłaściwym zachowaniem,
- dla pracowników: wyższe prawdopodobieństwo zapobiegania mobbingowi
przez działanie w najbliższym otoczeniu i reagowanie w sytuacji zagrożenia nieprawidłowymi zjawiskami, - dla kadry kierowniczej, HR: skuteczniejsze przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji (na poziomie relacji pracowniczych, zespołów oraz w całej organizacji) a także podjęcia konkretnych działań, gdy nieprawidłowości mają miejsce.
SZKOLENIE WZMACNIA WIEDZĘ Z ZAKRESU:
- rozpoznawania zachowań mobbingowych,
- odróżniania mobbingu oraz dyskryminacji od innych nieprawidłowości (molestowanie, molestowanie seksualne, stalking),
- zapisów dotyczących mobbingu (w tym definicji mobbingu) zawartych w Kodeksie pracy i ich konsekwencji dla ofiary, osoby oskarżonej o mobbing oraz pracodawcy,
- znajomości warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby nieprawidłowe zachowania uznać za mobbing (m.in. w zakresie długości i uporczywości występowania zachowań),
- znajomości praw pracownika i obowiązków pracodawcy w kwestii przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi oraz odpowiedzialności za wystąpienie mobbingu (wg Kodeksu pracy),
- ostatnich ważnych zmian w Kodeksie pracy,
- skali występowania mobbingu i dyskryminacji w Polsce i Unii Europejskiej oraz szczególnego narażenia różnych grup na te zjawiska,
- orzecznictwa Sądu Najwyższego w sprawach o mobbing i dyskryminację (fragmenty wyroków, przykłady spraw),
- możliwości formalnego działania pracownika (w organizacji i poza nią) w sytuacji, gdy podejrzewa, że stosuje się wobec niego mobbing,
- postępowania świadka zachowań mobbingowych,
- możliwości działania pracodawcy w sytuacji wystąpienia mobbingu,
- narzędzi pozwalających zapobiegać nieprawidłowym zjawiskom w organizacji.
SZKOLENIE WZMACNIA UMIEJĘTNOŚCI Z ZAKRESU:
- rozpoznawania, czy mamy do czynienia z mobbingiem i dyskryminacją – wg. prawa pracy oraz psychologii,
- rozumienia mechanizmu powstawania mobbingu i dyskryminacji w zespołach
i organizacji (jakie czynniki temu sprzyjają oraz czy istnieje osobowość mobbera i ofiary mobbingu, dlaczego dyskryminujemy), - rozróżnienia pomiędzy konfliktem a mobbingiem
- oceny narażenia poszczególnych osób na mobbing i dyskryminację,
- rozpoznawania, czy pracownik znajduje się w grupie ryzyka mobbingu (wg testu PIP),
- sposobów radzenia sobie z zachowaniami mobbingowymi i dyskryminacyjnymi (uwzględniających własne zasoby pracownika, sytuację w organizacji oraz motywy i „siłę rażenia” mobbera),
- przeciwdziałania nieetycznym zjawiskom i budowania dobrej atmosfery w miejscu pracy.
SZKOLENIA WZMACNIA KOMPETNECJE ZWIĄZANE Z:
- świadomością prawną obowiązków i praw pracownika i pracodawcy,
- rozumieniem mechanizmów psychologicznych nieprawidłowych i nieetycznych zjawisk w pracy,
- rozpoznawaniem społecznych i organizacyjnych czynników narażenia na mobbing
i dyskryminację w pracy, - profilaktyką mobbingu w organizacjach i zespołach, w relacjach między pracownikami oraz na linii przełożony-podwładny,
- strategią radzenia sobie z mobbingiem.
METODA SZKOLENIOWA:
- zajęcia są prowadzone metodą warsztatową połączoną z mini-wykładami. Aktywizujemy uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz ćwiczenia, gry, studia przypadków (przykłady orzeczeń Sądu Najwyższego w sprawach o mobbing, artykuły), pracę indywidualną.
Program Szkolenia
MODUŁ I. MOBBING, DYSKRYMINACJA I MOLESTOWANIE W PSYCHOLOGII
- Wprowadzenie do tematyki,
- Charakterystyka zjawiska mobbingu,
- 5 kluczowych obszarów zachowań mobbingowych,
- Mobbing a dyskryminacja,
- Inne nieprawidłowe zjawiska, np. molestowanie, molestowanie seksualne, stalking.
MODUŁ II. MOBBING, DYSKRYMINACJA I MOLESTOWANIE– DEFINICJE KODEKSOWE I ICH KONSEKWENCJE
- Mobbing w świetle Kodeksu pracy,
- Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy,
- Warunki uznania zachowań za mobbing,
- Ile trwa mobbing,
- Kto może być mobberem – prawo pracy vs. psychologia,
- Odpowiedzialność za wystąpienie mobbingu (wg Kodeksu pracy).
- Dyskryminacja i molestowanie w przepisach.
MODUŁ III. PRZYCZYNY I SKALA ZJAWISKA MOBBINGU I DYSKRYMINACJI
- Skąd się bierze mobbing – czynniki społeczne i ekonomiczne, cechy organizacji, relacje międzyludzkie,
- Konflikt a mobbing,
- Czy istnieje osobowość mobbera i ofiary mobbingu,
- Dlaczego dyskryminujemy,
- Występowanie zjawisk w Unii Europejskiej i w Polsce,
- Kto jest szczególnie narażony na mobbing i dyskryminację.
MODUŁ IV: JAK ROZWIJA SIĘ MOBBING?
- Fazy mobbingu,
- Skutki mobbingu.
MODUŁ V. MOBBING I DYSKRYMINACJA W ORZECZENIACH SĄDU NAJWYŻSZEGO
- Co jest, a co nie jest mobbingiem,
- Przykładowe wyroki w sprawach o mobbing i dyskryminację.
MODUŁ VI. ZWALCZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI – POSTĘPOWANIE, GDY MOBBING
I DYSKRYMINACJA WYSTĄPIĄ
- Jak sprawdzić, czy to już mobbing,
- Co może zrobić ofiara, a co świadek niewłaściwych zachowań,
- Możliwe działania pracownika, którego dotknął mobbing (w organizacji i poza nią),
- Droga sądowa i uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy,
- Statystyki spraw sądowych,
- Czy łatwo jest sprawę o mobbing i dyskryminację wygrać,
- Dowody w sprawach o mobbing,
- Przepisy, na podstawie których można dochodzić swoich praw – Kodeks pracy, Kodeks cywilny, Kodeks karny,
- Działanie pracodawcy w sytuacji wystąpienia mobbingu.
MODUŁ VII. PROFILAKTYKA MOBBINGU
- Jak przeciwdziałać mobbingowi w organizacji (wewnętrzna polityka antymobbingowa, ankiety, komisje antymobbingowe i inne narzędzia),
- Zapobieganie mobbingowi w zespołach pracowniczych,
- Jak może chronić siebie pracownik – różne strategie radzenia sobie.
MODUŁ VIII. ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA
- Podsumowanie wiedzy na temat problematyki szkolenia.
MODUŁ I. MOBBING, DYSKRYMINACJA I MOLESTOWANIE W PSYCHOLOGII
- Wprowadzenie do tematyki,
- Charakterystyka zjawiska mobbingu,
- 5 kluczowych obszarów zachowań mobbingowych,
- Mobbing a dyskryminacja,
- Inne nieprawidłowe zjawiska, np. molestowanie, molestowanie seksualne, stalking.
MODUŁ II. MOBBING, DYSKRYMINACJA I MOLESTOWANIE– DEFINICJE KODEKSOWE I ICH KONSEKWENCJE
- Mobbing w świetle Kodeksu pracy,
- Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy,
- Warunki uznania zachowań za mobbing,
- Ile trwa mobbing,
- Kto może być mobberem – prawo pracy vs. psychologia,
- Odpowiedzialność za wystąpienie mobbingu (wg Kodeksu pracy).
- Dyskryminacja i molestowanie w przepisach.
MODUŁ III. PRZYCZYNY I SKALA ZJAWISKA MOBBINGU I DYSKRYMINACJI
- Skąd się bierze mobbing – czynniki społeczne i ekonomiczne, cechy organizacji, relacje międzyludzkie,
- Konflikt a mobbing,
- Czy istnieje osobowość mobbera i ofiary mobbingu,
- Dlaczego dyskryminujemy,
- Występowanie zjawisk w Unii Europejskiej i w Polsce,
- Kto jest szczególnie narażony na mobbing i dyskryminację.
MODUŁ IV: JAK ROZWIJA SIĘ MOBBING?
- Fazy mobbingu,
- Skutki mobbingu.
MODUŁ V. MOBBING I DYSKRYMINACJA W ORZECZENIACH SĄDU NAJWYŻSZEGO
- Co jest, a co nie jest mobbingiem,
- Przykładowe wyroki w sprawach o mobbing i dyskryminację.
MODUŁ VI. ZWALCZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI – POSTĘPOWANIE, GDY MOBBING
I DYSKRYMINACJA WYSTĄPIĄ
- Jak sprawdzić, czy to już mobbing,
- Co może zrobić ofiara, a co świadek niewłaściwych zachowań,
- Możliwe działania pracownika, którego dotknął mobbing (w organizacji i poza nią),
- Droga sądowa i uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy,
- Statystyki spraw sądowych,
- Czy łatwo jest sprawę o mobbing i dyskryminację wygrać,
- Dowody w sprawach o mobbing,
- Przepisy, na podstawie których można dochodzić swoich praw – Kodeks pracy, Kodeks cywilny, Kodeks karny,
- Działanie pracodawcy w sytuacji wystąpienia mobbingu.
MODUŁ VII. PROFILAKTYKA MOBBINGU
- Jak przeciwdziałać mobbingowi w organizacji (wewnętrzna polityka antymobbingowa, ankiety, komisje antymobbingowe i inne narzędzia),
- Zapobieganie mobbingowi w zespołach pracowniczych,
- Jak może chronić siebie pracownik – różne strategie radzenia sobie.
MODUŁ VIII. ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA
- Podsumowanie wiedzy na temat problematyki szkolenia.
Eksperci
METODY SZKOLENIA
Activity Based Learning
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)
Ćwiczenia
Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.
Feedback
Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.
Pełna Aktywizacja
Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.
Dyskusja
Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.
Opinie o Szkoleniu
„Kontakt z ww.firmą w celu przygotowania szkolenia przebiegał w sposób sprawny i profesjonalny. Materiały zostały przesłane przed szkoleniem, a po szkoleniu zostały przesłane certyfikaty dla wszystkich uczestników szkolenia. Prowadząca w sposób rzeczowy i wyczerpujący zapoznawała słuchaczy z tematyką szkolenia. Wprowadziła urozmaicone metody pracy, co urozmaiciło formę spotkania i zapewniło jego wysoki poziom. Podawała wiele przykładów, budząc żywe zainteresowanie uczestników. Zdolności interpersonalne Pani trener oraz umiejętności budowania relacji sprawiły, że zajęcia przebiegły w atmosferze życzliwości i wzajemnej współpracy. Wysoka jakość szkolenia z pewnością zaowocuje kontynuacją współpracy w przyszłości. Z całym przekonaniem rekomendujemy firmę jako solidnego, rzetelnego i godnego zaufania partnera w świadczeniu usług tego rodzaju.”
Dyrektor szkoły mgr Marek Rutkowski
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. A. Świętochowskigo w Gołotczyźnie
„Uprzejmie informuję, że w dniu 7 grudnia 2022 roku firma szkoleniowa Human Skills przeprowadziła profesjonalne szkolenie na temat Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy dla pracowników Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie. Szkolenie zostało zorganizowane i przeprowadzone zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego, w sposób profesjonalny i z zachowaniem wysokiej jakości. Prowadząca szkolenie wykazała się wysokim poziomem merytorycznym i organizacyjnym, szybko budowała relacje z uczestnikami dostosowując się do ich oczekiwań. Wysoki poziom świadczonych usług, sprawia, że możemy polecić firmę Human Skills jako rzetelnego o profesjonalnego partnera szkoleniowego.”
„Ważne znaczenie dla mnie miała postawa trenera podczas szkolenia, dobór słów podczas udzielania odpowiedzi uczestnikom, panowanie nad grupą. Szkolenie interesujące, ciekawie prowadzone, dobra komunikacja między uczestnikami a grupą. Otrzymałam nie tylko twardą wiedzę, ale nauczyłam się zachowywać w różnych sytuacjach. Trafne wskazówki, życiowe przykłady.”
„Kompleksowa wiedza o temacie, jasność wypowiedzi trenera, prawodawstwo, aktualne orzeczenia, procedury.”
„Szkolenie przydatne i umożliwiające zwrócenie szerszej uwagi na potencjalnie szkodliwe zjawiska.”
„Szkolenie bardzo przydatne w zrozumieniu pojęcia dyskryminacji w miejscu pracy czy mobbingu oraz omówienie różnych przypadków zachowań pracodawcy. Dziękuję za porcję ciekawych informacji.”
„Szkolenie przydatne i umożliwiające zwrócenie szerszej uwagi na potencjalnie szkodliwe zjawiska.”
„Przydatne było doprecyzowanie , co to jest mobbing i inne oraz co mogę zrobić w danej sytuacji.”
„Komunikatywność, bezstresowość, gotowość odpowiedzi.”
„Swoboda w operowaniu faktami, przygotowanie na wysokim poziomie oraz komunikatywność i zaangażowanie.”
„Interesujące były rozwinięcie pojęć dyskryminacja, mobbing i molestowanie. Dzięki szkoleniu dowiedziałem się kiedy te pojęcia mają zastosowanie i jak reagować, że można zadziałać dużo wcześniej i nie dopuścić do tego tego typu zachowań. Uświadomiłem sobie że kilka lat temu zostałem zaatakowany właśnie takimi zachowaniami, ale nie wiedziałem jak się zachować i nie otrzymałem fachowego wsparcia. Teraz postąpiłbym zupełnie inaczej. Dzięki 🙂
„Dużo praktycznych przykładów. Szczegółowe omówienie kiedy mamy do czynienia z mobbingiem a kiedy z dyskryminacją.”
„Szkolenie było interesujące w całości. Super, że były podawane przykłady z życia wzięte. Bardzo merytoryczne spotkanie. Sesja Q&A – wspaniale, że pochyliliśmy się szczegółowo nad pytaniami zadanymi w ankietach, które były rozsyłane przed spotkaniem.”
„Interesujący był temat dotyczący tego, czym jest mobbing oraz czym nie jest. Różnice / definicje. wiele przykładów pozwoliło mi bardziej zrozumieć tę tematykę.”
„Przydatne były praktyczne wskazówki jak postępować w różnych rolach podczas mobbingu; definicje poszczególnych zagadnień: mobbing / dyskryminacja.”
„Przydatne treści: omówienie zagadnień związanych z mobbingiem i dyskryminacją, to jak mobing i dyskryminacja wpływa na zdrowie i godność pracowników i jakie niesie negatywne efekty jak gorsza efektywność, atmosfera w pracy, rotacje.”
„Na szkoleniu wartościowe było rozdzielenie pojęcia dyskryminacji i mobbingu, ciekawym elementem wzbogacającym i ożywiającym szkolenie był fragment filmu, świetny był obraz gotowanej żaby.”
„Ważne kwestie dyskryminacji/ mobbingu z konkretnymi przykładami + cenne wskazówki jak radzić sobie z przejawami dyskryminacji/ mobbingu przekazane w bardzo przystępny
sposób wyjaśniającej stan bierności osoby pokrzywdzonej. Dodatkowo rola menadżera w zapobieganiu przejawom dyskryminacji w pracy, granice możliwosci działania.”
„Bardzo ciekawe szkolenie, cenne wskazówki od osoby mającej duże doświadczenie, poparte
konkretnymi przykładami. Bardzo istotnym elementem było przedstawienie sposobów radzenia sobie z dyskryminacją. Pozytywna energia prowadzącej, dużo wiedzy przekazanej w przystępny sposób.”
Klienci
Informacje organizacyjne
Jak tworzymy szkolenia dla firm ?

Analiza potrzeb szkoleniowych

Weryfikacja celów szkolenia

Zaprojektowa-
nie programu szkolenia


Ustalenia logiczno – administracyjne


Realizacja szkolenia
5 powodów, dla których warto wybrać to szkolenie:
1. Wnikliwie zbadamy Twoje potrzeby szkoleniowe, a następnie dopasujemy do nich odpowiedniego Trenera oraz propozycję programu szkolenia.
2. Przydzielimy Ci opiekuna, który zapewni stałą opiekę merytoryczną i organizacyjną nad projektem.
3. Uczestnicy Twojego projektu otrzymają niezbędny pakiet materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej formie.
4. W trakcie projektu gwarantujemy stosowanie przez Trenera różnorodnych metod i narzędzi szkoleniowych.
5. Twój projekt zakończymy szczegółowym raportem poszkoleniowym, wraz z ewaluacją i rekomendacjami na przyszłość.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami:
ul. Widok 18/2, 00-023 Warszawa
(22) 224 21 95
603 906 655
biuro@humanskills.pl
Mogą Ci się również spodobać
Zastanawiasz się, czy to szkolenie jest dla Ciebie? Skorzystaj z doświadczenia naszych ekspertów w bezpłatnej konsultacji:
(22) 224 21 95
Zadzwoń do nas
biuro@humanskills.pl
Napisz do nas