Otwarta komunikacja w zespole – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne
Szkolenie jest skierowane do tych zespołów, w których brakuje zaufania, umożliwiającego komunikowanie w sposób otwarty i szczery trudnych kwestii. Pomoże zespołom, w których pojawiają się ukryte konflikty, a pracownicy nie potrafią artykułować wprost i otwarcie swoich potrzeb, obaw czy zastrzeżeń.
Gdy komunikacja w zespole jest otwarta, wszyscy członkowie zespołu mogą w sposób jasny i otwarty wyrażać swoje myśli i potrzeby. Otwartość na innych przejawia się w tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa i w dążeniu do pozyskiwania informacji zwrotnej. Otwarta komunikacja jest też formą interakcji eksponującej dialog i dyskusję w grupie, w której każdy ma możność wyłaniania i konfrontowania własnych opinii i uczuć. Wysoki poziom komunikacji otwartej w zespołach pojawia się w zachowaniach asertywnych pracowników, wysokiej identyfikacji grupowej, nastawieniu na współpracę i kreatywności. Komunikacja otwarta warunkuje tworzenie synergii, oddziałując zarówno na efekt organizacyjny (pracownicy rozwijają swoje kwalifikacje), jak i społeczny (pracownicy chętniej i bardziej efektywnie współpracują ze sobą).
Otwarta komunikacja w zespole – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne
Szkolenie jest skierowane do tych zespołów, w których brakuje zaufania, umożliwiającego komunikowanie w sposób otwarty i szczery trudnych kwestii. Pomoże zespołom, w których pojawiają się ukryte konflikty, a pracownicy nie potrafią artykułować wprost i otwarcie swoich potrzeb, obaw czy zastrzeżeń.
Gdy komunikacja w zespole jest otwarta, wszyscy członkowie zespołu mogą w sposób jasny i otwarty wyrażać swoje myśli i potrzeby. Otwartość na innych przejawia się w tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa i w dążeniu do pozyskiwania informacji zwrotnej. Otwarta komunikacja jest też formą interakcji eksponującej dialog i dyskusję w grupie, w której każdy ma możność wyłaniania i konfrontowania własnych opinii i uczuć. Wysoki poziom komunikacji otwartej w zespołach pojawia się w zachowaniach asertywnych pracowników, wysokiej identyfikacji grupowej, nastawieniu na współpracę i kreatywności. Komunikacja otwarta warunkuje tworzenie synergii, oddziałując zarówno na efekt organizacyjny (pracownicy rozwijają swoje kwalifikacje), jak i społeczny (pracownicy chętniej i bardziej efektywnie współpracują ze sobą).
Cele i Korzyści
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy:
- Będą potrafili ocenić poziom zaufania w swoim zespole i będą rozumieli co można zrobić, żeby go zwiększyć.
- Poznają swoje mocne i słabe strony w komunikowaniu się z innymi.
- Będą bardziej precyzyjnie komunikować swoje potrzeby i oczekiwania w kontekście współpracy w zespole.
- Będą przygotowani do przyjęcia, udzielenia i proszenia o informację zwrotną w swoim zespole.
- Będą przygotowani do radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi z członkami zespołu
- Pogłębią relację z członkami zespołu poprzez wspólne uczestniczenie w ćwiczeniach i dyskusjach zespołowych.
- Będą mogli skorzystać w codziennej pracy ze wspólnie opracowanych zasad komunikacji w swoim zespole.
METODA SZKOLENIOWA:
- Przed szkoleniem uczestnicy otrzymują anonimowy kwestionariusz ankietowy diagnozujący poziom zaufania w zespole, którego wyniki są analizowane również w trakcie szkolenia.
- W trakcie szkolenia uczestnicy biorą udział w specjalnie przygotowanych ćwiczenia uwzględniających realność ich zespołu. Ćwiczenia dotyczą formułowania indywidualnych potrzeb w zakresie komunikacji, słuchania ze zrozumieniem intencji, docierania do interesów drugiej strony, udzielania, otrzymywania i proszenia o informację zwrotną. Uczestnicy zostaną również zaproszeni do treningu rozwiązywania konfliktów i do wypracowania własnych, zespołowych zasad komunikowania się (w tym udzielania sobie informacji zwrotnej i podejścia do sytuacji konfliktowych).
Program Szkolenia
MODUł I. Budowanie atmosfery otwartości, zaufania i poczucia bezpieczeństwa w zespole
- Wprowadzenie: Jaka jest moja mocna strona w komunikacji/co pozytywnego wnoszę do komunikacji w moim zespole?
- Mapa diagnozy zespołu – o czynnikach zewnętrznych i wewnętrznych wspierających i osłabiających zespół (ćwiczenie dla zespołu).
- Wskaźniki zaufania w zespole – omówienie wyników badania ankietowego w zespole.
- Gra w otwarte karty.
MODUŁ II. O czym warto wiedzieć w obszarze komunikacji w zespole – dobre praktyki i główne błędy komunikacyjne
- Ćwiczenie na umiejętność słuchania ze zrozumieniem intencji (Expose).
- Ćwiczenie w podgrupach – „Moja główna trudność w komunikacji”.
- Pigułki wiedzy – co powoduje niedrożności komunikacyjne (koncepcja drabiny założeń, projekcje, toksyny komunikacyjne).
- Pigułki wiedzy – „o empatycznym słuchaniu”.
- Ćwiczenia w podgrupach (ćwiczenia umiejętności słuchania i zadawania pytań).
MODUŁ III Rola informacji zwrotnej w otwartej komunikacji w zespole
- Feedback w duchu radical candor – krótkie wprowadzenie do koncepcji oraz inne modele udzielania informacji zwrotnej.
- Dyskusja nad ew. trudnościami w udzielaniu feedbacku w nurcie RC.
- Informacja zwrotna: proszenie o nią, udzielanie i przyjmowanie – wyzwania.
- Prośba do członków zespołu o przekazanie informacji zwrotnej w formule „co takiego mógłbym zacząć robić/przestać robić, żeby nam się lepiej współpracowało?”
- Wzajemne udzielenia sobie bezpośredniej informacji zwrotnej przez członków zespołu.
MODUŁ IV Konflikt konstruktywny i destruktywny – jak się konfliktować w zespole, żeby stworzyć szansę na wypracowanie rozwiązań, uwzględniających potrzeby wszystkich zaangażowanych stron
- Rodzaje konfliktu (zgodnie z kołem konfliktu R. Moore’a).
- Oswajanie konfliktu: ustalanie zasad na konfliktowanie się (ustalanie granic zachowań akceptowalnych), model intensywności i częstotliwości konfliktu – o tym, że każdy trochę inaczej angażuje się w spór.
- Znaczenie znajomości własnego nawykowego stylu podchodzenia do konfliktu.
- Strategie radzenia sobie z konfliktem i ich opłacalność w różnych sytuacjach, podejście do rozwiązywania konfliktów oparte na NVC.
- Trening rozwiązywania konfliktu.
MODUŁ V Wypracowanie zasad i narzędzie komunikacji w zespole
- Facylitacja pracy zespołu w obszarze wypracowania ww. zasad i narzędzi.
- Stworzenie planu wdrożenia wypracowanych zasad i narzędzi.
- Podsumowanie szkolenia.
MODUł I. Budowanie atmosfery otwartości, zaufania i poczucia bezpieczeństwa w zespole
- Wprowadzenie: Jaka jest moja mocna strona w komunikacji/co pozytywnego wnoszę do komunikacji w moim zespole?
- Mapa diagnozy zespołu – o czynnikach zewnętrznych i wewnętrznych wspierających i osłabiających zespół (ćwiczenie dla zespołu).
- Wskaźniki zaufania w zespole – omówienie wyników badania ankietowego w zespole.
- Gra w otwarte karty.
MODUŁ II. O czym warto wiedzieć w obszarze komunikacji w zespole – dobre praktyki i główne błędy komunikacyjne
- Ćwiczenie na umiejętność słuchania ze zrozumieniem intencji (Expose).
- Ćwiczenie w podgrupach – „Moja główna trudność w komunikacji”.
- Pigułki wiedzy – co powoduje niedrożności komunikacyjne (koncepcja drabiny założeń, projekcje, toksyny komunikacyjne).
- Pigułki wiedzy – „o empatycznym słuchaniu”.
- Ćwiczenia w podgrupach (ćwiczenia umiejętności słuchania i zadawania pytań).
MODUŁ III Rola informacji zwrotnej w otwartej komunikacji w zespole
- Feedback w duchu radical candor – krótkie wprowadzenie do koncepcji oraz inne modele udzielania informacji zwrotnej.
- Dyskusja nad ew. trudnościami w udzielaniu feedbacku w nurcie RC.
- Informacja zwrotna: proszenie o nią, udzielanie i przyjmowanie – wyzwania.
- Prośba do członków zespołu o przekazanie informacji zwrotnej w formule „co takiego mógłbym zacząć robić/przestać robić, żeby nam się lepiej współpracowało?”
- Wzajemne udzielenia sobie bezpośredniej informacji zwrotnej przez członków zespołu.
MODUŁ IV Konflikt konstruktywny i destruktywny – jak się konfliktować w zespole, żeby stworzyć szansę na wypracowanie rozwiązań, uwzględniających potrzeby wszystkich zaangażowanych stron
- Rodzaje konfliktu (zgodnie z kołem konfliktu R. Moore’a).
- Oswajanie konfliktu: ustalanie zasad na konfliktowanie się (ustalanie granic zachowań akceptowalnych), model intensywności i częstotliwości konfliktu – o tym, że każdy trochę inaczej angażuje się w spór.
- Znaczenie znajomości własnego nawykowego stylu podchodzenia do konfliktu.
- Strategie radzenia sobie z konfliktem i ich opłacalność w różnych sytuacjach, podejście do rozwiązywania konfliktów oparte na NVC.
- Trening rozwiązywania konfliktu.
MODUŁ V Wypracowanie zasad i narzędzie komunikacji w zespole
- Facylitacja pracy zespołu w obszarze wypracowania ww. zasad i narzędzi.
- Stworzenie planu wdrożenia wypracowanych zasad i narzędzi.
- Podsumowanie szkolenia.
Eksperci
METODY SZKOLENIA
Activity Based Learning
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)
Ćwiczenia
Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.
Feedback
Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.
Pełna Aktywizacja
Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.
Dyskusja
Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.
Opinie o Szkoleniu
Klienci
Informacje organizacyjne
Jak tworzymy szkolenia dla firm ?
Analiza potrzeb szkoleniowych
Weryfikacja celów szkolenia
Zaprojektowa-
nie programu szkolenia
Ustalenia logiczno – administracyjne
Realizacja szkolenia
5 powodów, dla których warto wybrać to szkolenie:
1. Wnikliwie zbadamy Twoje potrzeby szkoleniowe, a następnie dopasujemy do nich odpowiedniego Trenera oraz propozycję programu szkolenia.
2. Przydzielimy Ci opiekuna, który zapewni stałą opiekę merytoryczną i organizacyjną nad projektem.
3. Uczestnicy Twojego projektu otrzymają niezbędny pakiet materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej formie.
4. W trakcie projektu gwarantujemy stosowanie przez Trenera różnorodnych metod i narzędzi szkoleniowych.
5. Twój projekt zakończymy szczegółowym raportem poszkoleniowym, wraz z ewaluacją i rekomendacjami na przyszłość.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami:
ul. Widok 18/2, 00-023 Warszawa
(22) 224 21 95
603 906 655
biuro@humanskills.pl
Mogą Ci się również spodobać
Zastanawiasz się, czy to szkolenie jest dla Ciebie? Skorzystaj z doświadczenia naszych ekspertów w bezpłatnej konsultacji:
(22) 224 21 95
Zadzwoń do nas
biuro@humanskills.pl
Napisz do nas