Barwa i wysokość głosu – jakie ma znaczenie?

głos i jego znaczenie

Jak cię słyszą, tak cię piszą… Tak powinno brzmieć to przysłowie. Bo w głosie zawiera się cała nasza osoba. Po barwie, wysokości ale przede wszystkim sposobie używania głosu, możemy wiele dowiedzieć się o naszym rozmówcy.

Osoby nerwowe, chaotyczne, będą chaotycznie mówić, ich linia melodyczna będzie poszarpana, z przypadkowymi akcentami. I odwrotnie, ludzie powolni, wolno mówią, ich głosy są spokojne, często monotonne, z długimi pauzami.

Barwa dana jest nam genetycznie poprzez budowę krtani i znajdujących się w niej fałdów głosowych. Choć nie możemy jej zmienić, możemy nadać jej charakteru. To tak jak z samochodem, poprzez wymianę niektórych części, nadajemy mu np. sportowego charakteru. Niby ten sam samochód, a jednak inny.

Z racji wysokiego skomplikowania procesu powstawania głosu, współpracy trzech układów: oddechowego, fonacyjnego i na końcu artykulacyjnego a do tego jeszcze naszej psychiki i ogólnej fizjologii, zajęcie się tylko tym wąskim wycinkiem nie jest możliwe. Powtarzam to jak mantrę, nie można pracować czy doskonalić tylko jednej części naszego ciała czy jednego obszaru umiejętności. Głos jest tego przykładem, bo powstaje w głowie, buduje się z oddechu za pomocą mięśni, nabiera formy dzięki krtani a treści poprzez artykulację czyli narządy jamy ustnej.

Dobry i pięknie brzmiący przyda się każdemu. Mówca zyska grono wiernych słuchaczy, aktor – widzów, a każdy człowiek – wyraz własnej osoby, takiej jaką jest, jaką chce być postrzegany. Często te dwie sfery są od siebie odległe, nie jesteśmy postrzegani tak, jakbyśmy chcieli. Pomimo inwestycji w modną odzież, szkolenia i warsztaty. Wszystko o czym do tej pory mówiliśmy, sprowadza i podporządkowuje się głosowi, nasza postawa, gesty, zachowania… Diabeł bowiem tkwi w szczegółach, czyli właśnie w głosie. W niego najlepiej się ubierać, nim zaprezentować. I korzystać z przyjemności komunikowania się ze światem.  

Fragment książki „Rozmowy o rozmowach czyli miej głos i nie wahaj się go użyć”

Trener Human Skills Katarzyna Bąkowicz, Marcin Kozłowski

Katarzyna Bąkowicz w firmie Human Skills prowadzi szkolenia z zakresu autoprezentacji i wystąpień publicznych oraz emisji głosu.

Dodaj komentarz

dwa + 13 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Katarzyna Bąkowicz

W biznesie współpracuje z kadrami zarządzającymi oraz zespołami pracowników, szkoląc z komunikacji wewnętrznej, zewnętrznej oraz prezentacji, budując wizerunek organizacji (PR, CSR), wpierając liderów indywidualnymi procesami rozwojowymi. Pomaga w planowaniu kariery zawodowej i osiąganiu sukcesu. Media zna „od podszewki”. Rekrutuje i przygotowuje do pracy mikrofonowej dziennikarzy radiowych i telewizyjnych, konsultuje aktorów i wokalistów (dykcja, emisja głosu). Prowadzi i produkuje programy, współtworzyła jedną ze stacji radiowych, pełniąc w niej funkcję dyrektorki programowej.

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej