Dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zawiera się w także w biznesowym savoir-vivre, do którego należą także specyficzne zachowania zarezerwowane dla środowiska biznesowego.
Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one spowodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie, savoir-vivre jest równie ważny jak wiedza i umiejętności. Etykieta biznesu to zasady, które podpowiadają jak z klasą prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas ważnych spotkań, ale również sposób, by profesjonalnie reprezentować siebie i swoją firmę, również podczas trudnych sytuacji oraz w komunikacji podczas pracy zdalnej.
Ogólne wskazówki dotyczące pracy zdalnej
- Jeśli pracujesz z domu pamiętaj, że naturalnym jest trudność z zachowaniem wysokiej motywacji i wydajności pracy, dlatego ustal sobie godziny pracy, zaplanuj je w notesie tak, jak pracę w biurze.
- Wykonując rozmowy telefoniczne do klientów, staraj się zachować pozytywne emocje, ustalaj zasady dalszej współpracy z zachowaniem bezpieczeństwa i pełnej szacunku współpracy.
- Fakt, że w tle waszych rozmów, będą krzyczeć dzieci czy szczekać psy, że łącza będą działały gorzej, powinny być traktowane z dużym taktem. Najlepiej nie zwracać na nie uwagi.
Netykieta
- Wiele rozmów przejdzie na drogę email, zachowaj wiec zasady netykiety, czyli etykiety w sieci.
- Nie rozpoczynaj od słowa “Witam”, jest ono zarezerwowane do powitania kogoś kto przyjechał do Ciebie w odwiedziny. Zachowaj grzecznościowe “Dzień dobry” lub “Szanowny Panie..”
- Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, aby sprawdzić czy nie ma błędów i literówek.
- Jeśli prowadziłeś korespondencję i ktoś czeka na Twoją odpowiedź, odpisz, nie zmuszaj kogoś to „ścigania” Cię z prośbą o odpowiedź.
- Na końcu zawsze obowiązuje nas grzecznościowa formułka „Z wyrazami szacunku” „Pozdrawiam serdecznie”, ale w tych trudnych czasach, jeśli współpracujemy z kimś dłużej, możemy sobie pozwolić na teksty w stylu „Z życzeniami zdrowia”, to ociepli nasze relacje.
- Zawsze na końcu musimy umieszczać stopkę z kontaktem do nas. Zwłaszcza teraz, gdy część osób nie pracuje na firmowych sprzętach.
- Jeśli pracując z domu, łączysz się przez video, nie jesteś zobligowany do biznesowego stroju, jednak nadal powinieneś zadbać o to aby Twój strój był czysty i odpowiedni do kontaktu z drugą osobą.
Telefon
- Jeśli umówiłeś się na telefon, oddzwoń.
- Odbierając telefon, pamiętaj o przedstawieniu się.
- Dzwoniąc, również się przedstaw.
- Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.
Twój spokój i opanowanie, wyrażone intonacją jest niezmiernie ważne podczas biznesowych rozmów i jest tak samo ważne jak wyrażanie gotowości do współpracy. Traktuj ten czas jak swój osobisty czas na zarządzanie zmianą i zarządzanie stresem.
Pozdrawiam,
Trener biznesu / Trener rozwoju osobistego / Coach icf/ Wykładowca akademicki/ Autorka poradników rozwojowych/ Konsultantka MaxieDISC