ZARZĄDZANIE WIELOKULTUROWOŚCIĄ W FIRMIE

Radzenie sobie ze zróżnicowanymi skryptami kulturowymi, technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy, ceremoniałem i psychologicznymi aspektami.


Obecnie w Polsce oficjalnie jest już ponad 1,5 miliona cudzoziemców, a ostrożne szacunki GUS dot. niezarejestrowanego pobytu mówią o prawie 3 milionach obcokrajowców.

Największym wyzwaniem komunikacji międzykulturowej i zarządczości międzykulturowej jest radzenie sobie ze zróżnicowanymi skryptami kulturowymi, różnymi technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy, ceremoniałem oraz psychologicznymi następstwami migracji

Szkolenie przeznaczone dla jest dla pracowników i kadry managerskiej firm, w których pracują zespoły zróżnicowane kulturowo lub które obsługują klientów cudzoziemskiego lub nie-Polskiego pochodzenia i przygotowuje do zarządzania wielokulturowym zespołem oraz prowadzenia efektywnej komunikacji w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Dzięki szkoleniu pracownicy i managerowie odświeżą swoje wiadomości z zakresu kompetencji miękkich, nabędą także świadomość kulturową (CCA – ­Cross-culture awareness) oraz kompetencje międzykulturowe (CCC – Cross-culture competence) w stopniu umożliwiającym obsługę klientów i pracowników cudzoziemskich.

Szkolenie skupia się na strategiach integracyjnych w środowisku wielokulturowym, metodach zarządzania, które wspierają integrację i adaptację nowych pracowników, studentów lub mieszkańców, a także na wspieraniu wychodzenia z szoku kulturowego i nabycia kompetencji międzykulturowych, dzięki którym możliwa jest efektywna komunikacja międzykulturowa.

Cele szkolenia:

Osoby, które ukończą kurs będą w stanie:

  • rozumieć jaki wpływ na komunikację mają aspekty kulturowe i skrypty kulturowe,
  • rozumieć jaki wpływ na komunikację mają: stereotypizacja, uprzedzenia, kulturowe filtry poznawcze, błędy atrybucyjne,
  • definiować podstawowe pojęcia z zakresu teorii komunikacji międzykulturowej,
  • zrozumieć specyfikę komunikacji międzykulturowej,
  • rozpoznawać, klasyfikować i interpretować style komunikacyjne,
  • tworzyć teksty i komunikaty uwzględniające kulturowe normy komunikacyjne,
  • rozpoznawać werbalne i niewerbalne nośniki treści kulturowych,
  • wybierać odpowiednie strategie komunikacyjne,
  • zrozumieć przyczyny i skutki barier kulturowych w komunikacji,
  • prezentować i odpowiednio reagować na różne kulturowe style komunikacyjne,
  • dostosowywać zachowania komunikacyjne do odbiorców z odmiennych kultur,
  • rozwiązywać konflikty komunikacyjne o podłożu kulturowym,
  • dostosować swoje zachowania do kontekstu kulturowego,
  • radzić sobie w sytuacjach kryzysowych wynikających ze zróżnicowania kulturowego,
  • stosować zasady grzeczności językowej,
  • pracować w środowisku międzykulturowym,
  • zarządzać kulturowo złożonym zespołem.

Uczestnicy nabędą wiedzę o:

  • zróżnicowaniu kulturowym i świadomości międzykulturowej (CCA – Cross-cultural awareness),
  • tożsamości kulturowej i jej wpływie na komunikację i zarządzanie,
  • typach kultur (według Richarda Gestelanda z uwzględnieniem sposobów komunikowania się międzykulturowego i wewnątrzkulturowego, nastawienia do rozmówcy, na cel, na czas, na transakcyjność, na tradycje i obyczaje, na kontekst).
  • wymiarach kultury i ich praktycznym zastosowaniu, czyli o tym jak i gdzie sprawdzić wartości i cechy naszego współpracownika, (wymiary kultury według Geerta Hofsetede – czyli jak zmierzyć kultury i jak z tego mierzenia wyciągać wnioski dla komunikacji? Komunikacja międzykulturowa, a dystans władzy, dychotomia egoizm-empatia, unikanie niepewności, indywidualizm i kolektywizm).
  • czynnikach wpływających na świadomość kulturową i jej wypracowywanie:
    • komunikacji międzykulturowej, czyli o tym jak rozmawiać z przedstawicielem odmiennej kultury? (w tym kontekście: kompetencjach międzykulturowych (CCC – Cross-culture Competence), błędach atrybucyjnych,przeszkodach w komunikacji międzykulturowej (manifestacjach kultury),wpływie szoku kulturowego ba komunikację międzykulturową, różnicach w komunikacji werbalnej i niewerbalnej pomiędzy przedstawicielami różnych kultur), :
    • zasadach pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo (m.in. o zasadach współpracy międzykulturowej – wskazówki praktyczne, czterech makrospołecznych wariantach relacji międzygrupowych: wyłączeniu, segregacji, tyglu etnicznym i wielokulturowości, radzeniu sobie z problemami w międzykulturowej firmie.

Uczestnicy nabędą umiejętności:

  • aktywnej komunikacji międzykulturowej,
  • stosowania arkuszy Wymiarów Kultury Geerta Hofstede (oceny wpływu kultury i jej wymiarów na komunikację i współpracę międzykulturową),
  • informowania i stosowania pozytywnego wzmocnienia zgodnie z normami kulturowymi wszystkich kultur uczestniczących  w komunikacji,
  • rozwiązywania konfliktów międzykulturowych,
  • uwzględnienia zasad kulturowych i skryptów kultury w procesach negocjacyjnych i mediacyjnych,
  • motywowania dopasowanego do kultury uczestnika pracy lub działalności społecznej,
  • zarządzania wielokulturowym zespołem.

Uczestnicy pogłębią kompetencje związane z:

  • kompetencjami miękkimi (ogólnymi),
  • kompetencjami międzykulturowymi,
  • komunikacją międzykulturową,
  • negocjowaniem w środowisku zróżnicowanym kulturowo,
  • informowaniem i motywowaniem w środowisku zróżnicowanym kulturowo,
  • zarządzaniem zespołami międzykulturowymi,
  • współpracą w zespołach międzykulturowych.

Program szkolenia:

DZIEŃ I

Omówienie kontraktu, celów szkolenia i potrzeb uczestników.

MODUŁ I. Kultura i kultury – wprowadzenie do świadomości międzykulturowej.

  • Czym jest kultura i tożsamość kulturowa?
  • Zróżnicowanie kulturowe.
  • Typy kultur według R. Gestelanda z uwzględnieniem sposobów komunikowania się międzykulturowego
    i wewnątrzkulturowego.
    • Nastawienie do rozmówcy, na cel, na czas, na transakcyjność, na tradycje i obyczaje, na kontekst.
  • Wymiary kultury według G. Hofsetede – czyli jak zmierzyć kultury i jak z tego mierzenia wyciągać wnioski dla komunikacji?
    • Komunikacja międzykulturowa a dystans władzy, dychotomia egoizm-empatia, unikanie niepewności, indywidualizm i kolektywizm.
  • Czynniki wpływające na świadomość kulturową (i jak ją wypracować?):
    • Świadomość własnego zróżnicowania kulturowego.
    • Świadomość istnienia i wpływu na własne oceny, zachowania i działania odruchowe:
      • własnego profilu zniekształceń etnocentrycznych,
      • własnych kulturowych filtrów zniekształceń poznawczych.
    • Świadomość istnienia i wpływu na Innego:
      • jego lub jej profilu zniekształceń etnocentrycznych,
      • jego lub jej filtrów zniekształceń poznawczych.
    • Poziom wykształcenia, poziom tolerancji, poziom uprzedzeń. Podatność na stereotypizację
      i uprzedzenia:
      • stereotypy, uprzedzenia, ślepota kulturowa, autostereotypy, etnocentryzm.

MODUŁ II. Komunikacja międzykulturowa.

  • Kompetencja międzykulturowa (CCC – Cross-culture Competence).
  • Droga od świadomości kulturowej do komunikacji międzykulturowej i kompetencji międzykulturowej.
  • Błędy atrybucyjne. 
  • Przeszkody w komunikacji międzykulturowej – manifestacje kultury.
  • Szok kulturowy, a komunikacja międzykulturowa.
    • Neutralizacja szoku kulturowego.
    • Integracja, adaptacja, czy asymilacja (i dlaczego nie chcemy dążyć do asymilacji?)
  • Komunikacja międzykulturowa w praktyce.
    • Komunikacja werbalna. 
      • Elementy procesu komunikowania międzykulturowego. 
      • Jak tworzyć teksty i komunikaty dla cudzoziemców?
      • Komunikacja międzykulturowa, a cisza. 
      • Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla kultur najczęściej w Polsce.
      • Poziomy procesu komunikowania.
      • Komunikacja interpersonalna i instytucjonalna.
      • Umiejętności przydatne w komunikacji międzykulturowej.
      • Jak informować w komunikacji międzykulturowej?
      • Grzeczność językowa i językowe manifestacje władzy.
    • Komunikacja niewerbalna:
      • Kinezjetyka: mowa ciała, mimika, gestykulacja, ruchy ciała, spojrzenie.
      • Parajęzyk: ton, barwa, wysokość, natężenie głosu.
      • Samoprezentacja: wygląd fizyczny człowieka.
      • Dotyk. Proksemika: dystans interpersonalny, relacje przestrzenne między ludźmi.
      • Chronemika: czas jako sygnał komunikacyjny, kulturowe filozofie czasu.
      • Elementy otocznia: temperatura, oświetlenie, mogą wpływać na zachowania ludzi.
      • Płeć i role płci.

Podsumowanie pierwszego dnia szkolenia wraz omówieniem najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.

DZIEŃ II

MODUŁ III. Zasady pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

  • Zasady współpracy międzykulturowej – wskazówki praktyczne.
  • Cztery makrospołeczne warianty relacji międzygrupowych: wyłączenie, segregacja, tygiel etniczny, wielokulturowość.
  • Radzenie sobie z problemami w międzykulturowej w środowisku wielokulturowym – zmniejszanie uprzedzeń i budowanie więzi grupowej: 
    • sześć warunków, przy spełnieniu których kontakt istotnie zmniejsza uprzedzenia między grupami, pozwalając zbudować nowe jakościowo grupy mieszane kulturowo.
  • Modele zmiany w efekcie oddziaływania na stereotypy:
    • buchalteryjny (stopniowy), konwersyjny (radykalny), subtypizacja (ukształtowanie się uszczegółowiających kategorii).
  • Radzenie sobie z problemami w środowisku wielokulturowym.
  • Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania z migrantami i przedstawicielami odmiennych od dominującej kultur.

MODUŁ IV. Warsztaty międzykulturowe.

Metody szkoleniowe stosowane w czasie szkolenia

W czasie szkolenia trenerka sięga po zróżnicowany wachlarz metod szkoleniowych: wykład, pokaz, pogadanka, opis, w oparciu o materiały szkoleniowe, w oparciu o sprzęt audio-wizualny, zadanie projektowe, ćwiczenia, scenki symulacyjne, studium przypadku – sytuacja wielokulturowa w firmie itd., klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, mikronauczanie, gry dydaktyczne.

TRENER

Zainteresowało Cię to szkolenie – Skontaktuj się z nami

METODY SZKOLENIA

Activity Based Learning

Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)

Ćwiczenia

Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.

Feedback

Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.

Pełna Aktywizacja

Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.

Dyskusja

Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.

Skontaktuj się z naszym działem szkoleń zamkniętych

ZARZĄDZANIE WIELOKULTUROWOŚCIĄ W FIRMIE