
Zarządzanie wielokulturowością w firmie
Obecnie w Polsce oficjalnie jest już ponad 1,5 miliona cudzoziemców, a ostrożne szacunki GUS dot. niezarejestrowanego pobytu mówią o prawie 3 milionach obcokrajowców.
Największym wyzwaniem komunikacji międzykulturowej i zarządczości międzykulturowej jest radzenie sobie ze zróżnicowanymi skryptami kulturowymi, różnymi technikami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi, relacjami władzy, ceremoniałem oraz psychologicznymi następstwami migracji
Szkolenie przeznaczone dla jest dla pracowników i kadry managerskiej firm, w których pracują zespoły zróżnicowane kulturowo lub które obsługują klientów cudzoziemskiego lub nie-Polskiego pochodzenia i przygotowuje do zarządzania wielokulturowym zespołem oraz prowadzenia efektywnej komunikacji w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Dzięki szkoleniu pracownicy i managerowie odświeżą swoje wiadomości z zakresu kompetencji miękkich, nabędą także świadomość kulturową (CCA – Cross-culture awareness) oraz kompetencje międzykulturowe (CCC – Cross-culture competence) w stopniu umożliwiającym obsługę klientów i pracowników cudzoziemskich.
Szkolenie skupia się na strategiach integracyjnych w środowisku wielokulturowym, metodach zarządzania, które wspierają integrację i adaptację nowych pracowników, studentów lub mieszkańców, a także na wspieraniu wychodzenia z szoku kulturowego i nabycia kompetencji międzykulturowych, dzięki którym możliwa jest efektywna komunikacja międzykulturowa.
Cele i Korzyści
Osoby, które ukończą kurs będą w stanie:
- rozumieć jaki wpływ na komunikację mają aspekty kulturowe i skrypty kulturowe,
- rozumieć jaki wpływ na komunikację mają: stereotypizacja, uprzedzenia, kulturowe filtry poznawcze, błędy atrybucyjne,
- definiować podstawowe pojęcia z zakresu teorii komunikacji międzykulturowej,
- zrozumieć specyfikę komunikacji międzykulturowej,
- rozpoznawać, klasyfikować i interpretować style komunikacyjne,
- tworzyć teksty i komunikaty uwzględniające kulturowe normy komunikacyjne,
- rozpoznawać werbalne i niewerbalne nośniki treści kulturowych,
- wybierać odpowiednie strategie komunikacyjne,
- zrozumieć przyczyny i skutki barier kulturowych w komunikacji,
- prezentować i odpowiednio reagować na różne kulturowe style komunikacyjne,
- dostosowywać zachowania komunikacyjne do odbiorców z odmiennych kultur,
- rozwiązywać konflikty komunikacyjne o podłożu kulturowym,
- dostosować swoje zachowania do kontekstu kulturowego,
- radzić sobie w sytuacjach kryzysowych wynikających ze zróżnicowania kulturowego,
- stosować zasady grzeczności językowej,
- pracować w środowisku międzykulturowym,
- zarządzać kulturowo złożonym zespołem.
Uczestnicy nabędą wiedzę o:
- zróżnicowaniu kulturowym i świadomości międzykulturowej (CCA – Cross-cultural awareness),
- tożsamości kulturowej i jej wpływie na komunikację i zarządzanie,
- typach kultur (według Richarda Gestelanda z uwzględnieniem sposobów komunikowania się międzykulturowego i wewnątrzkulturowego, nastawienia do rozmówcy, na cel, na czas, na transakcyjność, na tradycje i obyczaje, na kontekst).
- wymiarach kultury i ich praktycznym zastosowaniu, czyli o tym jak i gdzie sprawdzić wartości i cechy naszego współpracownika, (wymiary kultury według Geerta Hofsetede – czyli jak zmierzyć kultury i jak z tego mierzenia wyciągać wnioski dla komunikacji? Komunikacja międzykulturowa, a dystans władzy, dychotomia egoizm-empatia, unikanie niepewności, indywidualizm i kolektywizm).
- czynnikach wpływających na świadomość kulturową i jej wypracowywanie:
- komunikacji międzykulturowej, czyli o tym jak rozmawiać z przedstawicielem odmiennej kultury? (w tym kontekście: kompetencjach międzykulturowych (CCC – Cross-culture Competence), błędach atrybucyjnych,przeszkodach w komunikacji międzykulturowej (manifestacjach kultury),wpływie szoku kulturowego ba komunikację międzykulturową, różnicach w komunikacji werbalnej i niewerbalnej pomiędzy przedstawicielami różnych kultur), :
- zasadach pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo (m.in. o zasadach współpracy międzykulturowej – wskazówki praktyczne, czterech makrospołecznych wariantach relacji międzygrupowych: wyłączeniu, segregacji, tyglu etnicznym i wielokulturowości, radzeniu sobie z problemami w międzykulturowej firmie.
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- aktywnej komunikacji międzykulturowej,
- stosowania arkuszy Wymiarów Kultury Geerta Hofstede (oceny wpływu kultury i jej wymiarów na komunikację i współpracę międzykulturową),
- informowania i stosowania pozytywnego wzmocnienia zgodnie z normami kulturowymi wszystkich kultur uczestniczących w komunikacji,
- rozwiązywania konfliktów międzykulturowych,
- uwzględnienia zasad kulturowych i skryptów kultury w procesach negocjacyjnych i mediacyjnych,
- motywowania dopasowanego do kultury uczestnika pracy lub działalności społecznej,
- zarządzania wielokulturowym zespołem.
Uczestnicy pogłębią kompetencje związane z:
- kompetencjami miękkimi (ogólnymi),
- kompetencjami międzykulturowymi,
- komunikacją międzykulturową,
- negocjowaniem w środowisku zróżnicowanym kulturowo,
- informowaniem i motywowaniem w środowisku zróżnicowanym kulturowo,
- zarządzaniem zespołami międzykulturowymi,
- współpracą w zespołach międzykulturowych.
10 powodów, dla których warto wybrać to szkolenie:
1. Wnikliwie zbadamy Twoje potrzeby oraz oczekiwania szkoleniowe i dopasujemy do nich propozycję programu szkolenia.
3. Przebieg projektu zostanie możliwie elastycznie dostosowany do realiów i możliwości Twojej organizacji.
4. Do przeprowadzenia Twojego projektu zarekomendujemy odpowiedniego Trenera, bazując na jego doświadczeniu zawodowym, praktyce tematyki szkolenia, wykształceniu i stylu trenerskim.
5. Przydzielimy Ci opiekuna, który zapewni stałą opiekę merytoryczną i organizacyjną nad projektem.
6. Na każdym etapie projektu, masz możliwość konsultacji z trenerem.
7. Uczestnicy Twojego projektu otrzymają niezbędny pakiet materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej formie.
8. Szkolenie zostanie przeprowadzone w wysoce interaktywnej formie warsztatowej.
9. W trakcie projektu gwarantujemy stosowanie przez Trenera różnorodnych metod i narzędzi szkoleniowych.
10. Twój projekt zakończymy szczegółowym raportem poszkoleniowym, wraz z ewaluacją i rekomendacjami na przyszłość.

Program Szkolenia
Zarządzanie wielokulturowością w firmie
- Program, formę szkolenia oraz agendę godzinową dopasowujemy do potrzeb szkoleniowych Klienta.
Dzień I
Omówienie kontraktu, celów szkolenia i potrzeb uczestników.
Moduł I. Kultura i kultury – wprowadzenie do świadomości międzykulturowej.
- Czym jest kultura i tożsamość kulturowa?
- Zróżnicowanie kulturowe.
- Typy kultur według R. Gestelanda z uwzględnieniem sposobów komunikowania się międzykulturowego
i wewnątrzkulturowego.- Nastawienie do rozmówcy, na cel, na czas, na transakcyjność, na tradycje i obyczaje, na kontekst.
- Wymiary kultury według G. Hofsetede – czyli jak zmierzyć kultury i jak z tego mierzenia wyciągać wnioski dla komunikacji?
- Komunikacja międzykulturowa a dystans władzy, dychotomia egoizm-empatia, unikanie niepewności, indywidualizm i kolektywizm.
- Czynniki wpływające na świadomość kulturową (i jak ją wypracować?):
- Świadomość własnego zróżnicowania kulturowego.
- Świadomość istnienia i wpływu na własne oceny, zachowania i działania odruchowe:
- własnego profilu zniekształceń etnocentrycznych,
- własnych kulturowych filtrów zniekształceń poznawczych.
- Świadomość istnienia i wpływu na Innego:
- jego lub jej profilu zniekształceń etnocentrycznych,
- jego lub jej filtrów zniekształceń poznawczych.
- Poziom wykształcenia, poziom tolerancji, poziom uprzedzeń. Podatność na stereotypizację
i uprzedzenia:- stereotypy, uprzedzenia, ślepota kulturowa, autostereotypy, etnocentryzm.
Moduł II. Komunikacja międzykulturowa.
- Kompetencja międzykulturowa (CCC – Cross-culture Competence).
- Droga od świadomości kulturowej do komunikacji międzykulturowej i kompetencji międzykulturowej.
- Błędy atrybucyjne.
- Przeszkody w komunikacji międzykulturowej – manifestacje kultury.
- Szok kulturowy, a komunikacja międzykulturowa.
- Neutralizacja szoku kulturowego.
- Integracja, adaptacja, czy asymilacja (i dlaczego nie chcemy dążyć do asymilacji?)
- Komunikacja międzykulturowa w praktyce.
- Komunikacja werbalna.
- Elementy procesu komunikowania międzykulturowego.
- Jak tworzyć teksty i komunikaty dla cudzoziemców?
- Komunikacja międzykulturowa, a cisza.
- Style komunikacyjne i negocjacyjne charakterystyczne dla kultur najczęściej w Polsce.
- Poziomy procesu komunikowania.
- Komunikacja interpersonalna i instytucjonalna.
- Umiejętności przydatne w komunikacji międzykulturowej.
- Jak informować w komunikacji międzykulturowej?
- Grzeczność językowa i językowe manifestacje władzy.
- Komunikacja niewerbalna:
- Kinezjetyka: mowa ciała, mimika, gestykulacja, ruchy ciała, spojrzenie.
- Parajęzyk: ton, barwa, wysokość, natężenie głosu.
- Samoprezentacja: wygląd fizyczny człowieka.
- Dotyk. Proksemika: dystans interpersonalny, relacje przestrzenne między ludźmi.
- Chronemika: czas jako sygnał komunikacyjny, kulturowe filozofie czasu.
- Elementy otocznia: temperatura, oświetlenie, mogą wpływać na zachowania ludzi.
- Płeć i role płci.
- Komunikacja werbalna.
Podsumowanie pierwszego dnia szkolenia wraz omówieniem najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.
Dzień II
Moduł III. Zasady pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo.
- Zasady współpracy międzykulturowej – wskazówki praktyczne.
- Cztery makrospołeczne warianty relacji międzygrupowych: wyłączenie, segregacja, tygiel etniczny, wielokulturowość.
- Radzenie sobie z problemami w międzykulturowej w środowisku wielokulturowym – zmniejszanie uprzedzeń i budowanie więzi grupowej:
- sześć warunków, przy spełnieniu których kontakt istotnie zmniejsza uprzedzenia między grupami, pozwalając zbudować nowe jakościowo grupy mieszane kulturowo.
- Modele zmiany w efekcie oddziaływania na stereotypy:
- buchalteryjny (stopniowy), konwersyjny (radykalny), subtypizacja (ukształtowanie się uszczegółowiających kategorii).
- Radzenie sobie z problemami w środowisku wielokulturowym.
- Przygotowanie środowiska pracy do współdziałania z migrantami i przedstawicielami odmiennych od dominującej kultur.
Moduł IV. Warsztaty międzykulturowe.
Metody szkoleniowe stosowane w czasie szkolenia
W czasie szkolenia trenerka sięga po zróżnicowany wachlarz metod szkoleniowych: wykład, pokaz, pogadanka, opis, w oparciu o materiały szkoleniowe, w oparciu o sprzęt audio-wizualny, zadanie projektowe, ćwiczenia, scenki symulacyjne, studium przypadku – sytuacja wielokulturowa w firmie itd., klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, mikronauczanie, gry dydaktyczne.
Eksperci
METODY SZKOLENIA
Activity Based Learning
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)
Ćwiczenia
Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.
Feedback
Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.
Pełna Aktywizacja
Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.
Dyskusja
Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.
Opinie o Szkoleniu
Klienci
Informacje organizacyjne
Jak tworzymy szkolenia dla firm ?

Analiza potrzeb szkoleniowych

Weryfikacja celów szkolenia

Zaprojektowanie programu szkolenia


Ustalenia logiczno – administracyjne


Realizacja szkolenia

- Pobierz formularz zgłoszeniowy, wypełnij go i prześlij skan na adres: biuro@humanskills.pl
- Lub wypełnij formularz online:
Skontaktuj się z naszym działem szkoleń zamkniętych
Szkolenie - Zarządzanie wielokulturowością w firmie
ul. Widok 18/2, 00-023 Warszawa
(22) 224 21 95
603 906 655
biuro@humanskills.pl
Podobne szkolenia
Zastanawiasz się, czy to szkolenie jest dla Ciebie? Skorzystaj z doświadczenia naszych ekspertów i wybierz najlepsze rozwiązanie.
(22) 224 21 95
Zadzwoń do nas
biuro@humanskills.pl
Napisz do nas