Work-life balance, czyli nauka balansowania między pracą a życiem prywatnym.

work-life balance nauka balansowania

Jak zarządzać swoją życiową energią? Jak utrzymać harmonię dnia codziennego i żyć w zgodzie z samym/ą sobą? W osiąganiu tego stanu, na co dzień, pomaga nam właśnie idea work – life balance. Całkowita równowaga to MIT! Naucz się balansować między pracą a życiem prywatnym.

W moim codziennym życiu są dni, gdy sypiam mniej, gdy przygotowuję nowe teksty, piszę kolejną książkę lub jadę na kolejne szkolenia. Wiem jednak, że w następnym tygodniu pozwolę sobie na większy odpoczynek, dłuższy sen, spacer, spotkanie z przyjaciółmi, wspólny czas z rodziną, ulubiony sport lub  po prostu czas spędzony pod kocem z ciekawa książką i kubkiem herbaty.

Stan równowagi

Termin równowaga dla każdego będzie oznaczał coś innego, gdyż ludzie kierują się w życiu różnymi wartościami. Innymi wartościami kieruje się młoda mama, która spieszy po pracy do przedszkola, aby odebrać malucha, a innymi kobieta samotna rozpoczynająca karierę zawodową i pnąca się po szczeblach kariery, jeszcze inne ma dojrzała osoba, która już osiągnęła status społeczny i zawodowy. Warto więc zauważyć, że stan równowagi jest pojęciem względnym i bardzo indywidualnym.

Balans między pracą a życiem prywatnym

Używamy słowa równowaga, ale tak naprawdę nie ma możliwości życia w całkowitej równowadze. Naszym zadaniem jest raczej działanie, które nas do niej przybliża. W książce „Księga zrozumienia” Osho proponuje metaforyczną definicję równowagi w życiu i porównuje nasze życie do akrobaty, który chodzi po linie i próbując utrzymać się na linie przechyla się raz na prawo, raz na lewo. Kiedy czuje, że za bardzo przechyla się na jedną stronę i grozi mu upadek, świadomie kieruje swoje ciało i uwagę na stronę drugą. Działanie, czyli ruch rozumiemy zatem jako stałe balansowanie w celu zbliżania się do równowagi.

Potrzeby, które wpływają na jakość naszego życia

Tony Schwartz określił, że na jakość życia składają się różne potrzeby, które możemy podzielić na cztery kategorie:

  • na poziomie ciała: potrzeba równowagi, która wiąże się z regeneracją, odpoczynkiem naszego ciała (sen, sport)
  • na poziomie emocji: potrzeba bezpieczeństwa, która przejawia się w poczuciu bycia docenianym i troski ze strony innych,
  • na poziomie umysłu: potrzeba samorealizacji, czyli rozwoju i wykorzystywanie talentów oraz umiejętności,
  • na poziomie umysłu duchowym: potrzeba poczucia sensu, spełnienia i spójności.

Szanuj wszystkie obszary swojego życia

Nie da się w sztuczny sposób oddzielić pracy od życia rodzinnego, od przyjaciół i swoich pasji. Czy oddzielenie sprzyjałoby faktycznej równowadze? Działalność społeczna, towarzyska, hobby, wypoczynek, kształcenie – to tylko niektóre z istotnych elementów życia, które mogą pozostawać w równowadze lub konflikcie z Twoją pracą. Jesteś całością i każda strefa Twojego życia jest istotna. Gdy jesteś w pracy, masz prawo zadzwonić do przedszkola i sprawdzić czy wszystko jest dobrze, jeśli boisz się, że Twoje dziecko może źle się czuć. Gdy musisz dokończyć ważny i pilny raport, możesz zostać dłużej w pracy lub usiąść do niego wieczorem, gdy położysz dziecko spać. Nowe technologie umożliwiają nam pracę z domu w razie potrzeby. Jednym z istotnych sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu, zajmowanie się swoimi pasjami. Rekreacja, życie towarzyskie i rozwój osobisty są więc tak samo ważne w zdrowym funkcjonowaniu jak posiłek, praca i domowe obowiązki.

Słuchaj swoich potrzeb

Szczęście oznacza dążenie do harmonii w każdym obszarze mojego życia, w zgodzie ze sobą i z innymi. Żyj tak, aby wszystko co robisz było zgodne z Twoimi wartościami. Zwracaj uwagę na to, co w danym momencie jest dla Ciebie priorytetem – skończenie ważnego raportu czy 8 godzin snu?

Ideę work-life balance, rozumianą jako balans dążący do harmonii i zadowolenia z jakości własnego życia, warto wdrażać w swoje życie. Tak, abyś każdego dnia czuł/a, że robisz coś, co jest ważne dla Ciebie, że dbasz o wszystkie sfery swojego życia i że czujesz się szczęśliwy/a ze swoimi wyborami.

 

Zainteresował Cię ten artykuł? Zainspiruj innych. Podziel się i podaj dalej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Autor artykułu:

Renata Wrona

Trenerka biznesu, Coach ICF, Konsultantka, Wykładowczyni akademicka, Autorka książek, Konsultantka MAXIDISC Managerka z ponad 20 letnim doświadczeniem. Posiada wieloletnie korporacyjne doświadczenie w Public Relations i Marketingu, w budowania wizerunku firmy i marki osobistej. Na swojej zawodowej drodze obejmowała wiele stanowisk: Marketing Managera, Managera Komunikacji Marketingowej i Managera Public Relations oraz Właścicielki Agencji Public Relations. Od 2006 r prowadzi szkolenia. Prowadziła wykłady z Public Relations dla Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim i Wyższej Szkole Handlu i Prawa w lata 2008-2010 a obecnie na Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.

Przeczytaj również:

pierwszy dzień w pracy
Iwona Firmanty

Pierwszy dzień w pracy

Poznaj porady HR-owca, który wprowadzał pracowników do pracy w korporacji. Poczuj się pewnie, tak, aby Twój pierwszy dzień w pracy był udany.

Czytaj więcej
X