Jak zarządzać stresem w życiu prywatnym i zawodowym?

26 marca, 2020

Czy wiesz, że stres może mieć rolę mobilizującą do działania? Pozwól, że pokażę Ci, że to jest możliwe. Zacznę od tego, że lęk towarzyszący nam w ciągu dnia jest nieproduktywny, a energia potrzebna do jego wyprodukowania zostaje niewykorzystana i utracona. Ok, to co teraz w takim razie? Skup się na tym, na co masz wpływ i dowiedz się jak zarządzać stresem w sposób produktywny!

Zastanów się razem ze mną. Jeśli masz możliwość, zapisz sobie odpowiedzi w najwygodniejszy dla Ciebie sposób – na kartce czy w komputerze, a potem przeanalizuj je.

Produktywne zarządzanie stresem w życiu prywatnym

  1. Jak interpretujesz daną sytuację? Skupiasz się na faktach czy na przypuszczeniach? Czy przypadkiem nad tą sytuacją nie panują emocje?
  2. Stres Cię paraliżuje czy aktywizuje do działania? Czy masz wgląd w siebie i rozumiesz dlaczego tak reagujesz?

Jeżeli aktualna sytuacja powoduje, że czujesz się zagubiony, poszukaj kogoś w swoim otoczeniu, kto działa. Podpatruj w jaki sposób się zachowuje, jak reaguje na różne przeciwności i spróbuj czerpać od niego przykład. Jeżeli ten ktoś przejmuje rolę „kapitana statku”, to zastanów się jak możesz go odciążyć i wesprzeć. Często tacy działacze nie mają czasu na sen, na jedzenie. Pomyśl jak mógłbyś umilić mu dzień.

  1. Jak mógłbyś zabezpieczyć swoje zdrowie i zdrowie Twojego otoczenia?
  2. W jaki sposób aktualnie dbasz o swoją efektywność osobistą? Jak wygląda Twój dzień? Jak wykorzystujesz ten czas?
  3. Jak zarządzasz swoimi finansami? Co robisz w tym kierunku?
  4. W jaki sposób dbasz o swój rozwój osobisty?
  5. Jak dbasz o swoje relacje – z bliską osobą, z dziećmi, z rodziną, z dalszymi znajomymi?
  6. Czy masz hobby i pasje, które możesz realizować w tej aktualnej sytuacji? Jeżeli takich nie masz, to czy ich szukasz? To może być wspaniała odskocznia od słuchania tego, co podają w wiadomościach.
  7. W jaki sposób zarządzasz swoim stresem? Jakie techniki stosujesz? Czy w ogóle wiesz jakie masz spektrum możliwości?
  8. Czy świadomie zarządzasz swoimi emocjami – np. strachu, lęku, niepokoju, żalu czy też gniewu?
  9. Co robisz aby „nie zwariować”?
  10. Jak wyglądają Twoje relacje z otoczeniem? Czy budujesz je świadomie?

Produktywne zarządzanie stresem w życiu zawodowym

  1. Jak dbasz o swoją efektywność zawodową?
  2. Czy dbasz o to, aby Twój szef miał poczucie, że jesteś partnerem biznesowym, odpowiedzialnym za podjęte działania? Czy na bieżąco informujesz go o statusach realizowanych przez Ciebie zadań?
  3. Jakie argumenty wskazują na to, że jesteś niezbędnym pracownikiem Twojej organizacji?
  4. W jaki sposób negocjowałbyś, negocjowałabyś warunki zatrudnienia lub warunki zwolnienia?
  5. Czy planujesz swoją dalszą ścieżkę kariery? Czy jesteś przygotowany na ewentualne zmiany – stanowiska bądź miejsca pracy?
  6. W jaki sposób wzmacniasz swoje kompetencje?
  7. Jak dbasz o swoją markę osobistą np. na LinkedInie?
  8. Czy odświeżasz lub budujesz nowe relacje zawodowe?

Powyższe zagadnienia nie wyczerpują oczywiście listy pytań jakie mogłabym Ci zadać. Na bazie tego, co sobie przeanalizowałaś – działaj, nie czekaj. Pamiętaj, że człowiek ma silną umiejętność adaptacji.

Zapraszam na sesje indywidualne oraz na szkolenia, które prowadzę:

Szkolenie w Warszawie: Zarządzanie stresem w pracy

Szkolenie online: 8 etapów zarządzania stresem w pracy

Pozdrawiam,

Iwona Firmanty

Psycholog, Socjolog, Coach ICC, Trener biznesu

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również:

Blog

Jak współpracować z trudnym szefem?

Szef to też człowiek. est to możliwe, jeżeli będziemy działali świadomie i strategicznie. Nie możemy sobie pozwolić na branie za bardzo do siebie tego co on/ona robi bądź mówi. Warto zastanowić się co chcemy zrobić w tej sytuacji. Warto działać.

Czytaj więcej