32 praktyczne wskazówki dla menedżerów

32 wskazówki dla menedżerów

Jeśli dotarłeś/aś do tego miejsca to znaczy, że prawdopodobnie jesteś zaangażowanym menedżerem, który chciałby zbudować podobne zaangażowanie wśród pracowników w swoim zespole. Poniżej znajdziesz aż 32 wskazówki dla menedżerów, które z pewnością możesz zastosować od zaraz. 

  1. Pamiętaj, że w dużej mierze, to Ty jesteś odpowiedzialny/a za zaangażowanie i motywację Twojego zespołu do pracy.
  2. Dbaj o swój autorytet. Twoje zachowania w firmie z pewnością mają wpływ na zaangażowanie i motywację pracowników.
  3. Inwestuj w rozwój swoich kompetencji interpersonalnych, szczególnie w zakresie zarządzania emocjami.
  4. Traktuj pracowników jak swoich klientów. Pomyśl o niektórych trudnych sytuacjach – czy tak samo zachowałbyś/ łabyś się w stosunku do Twoich ważnych klientów?
  5. Jeśli wymagasz od pracowników określonych zachowań, to staraj się je promować, a nie wymuszać.
  6. Miej na uwadze, że pracownicy mogą mieć inne niż Ty potrzeby i oczekiwania odnośnie pracy.
  7. Mów jasno, czego oczekujesz od pracowników.
  8. Dbaj o komunikację z pracownikami opartą na szacunku i uznaniu ich kompetencji.
  9. Weryfikuj, czy Ty jako menedżer masz wystarczające kompetencje w obszarze komunikacji – to Ty jesteś główną „tubą informacyjną” w zespole.
  10. Sprawdź czy w firmie są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają zarządowi szybką i angażującą komunikację na wszystkich szczeblach organizacji.
  11. Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięć do tych reszty zespołu. W związku z tym, jasno wyjaśniaj zasady i reaguj na wszelkie przejawy błędnych ocen.
  12. Bądź przygotowany/a na dyplomatyczne odpieranie zarzutów o niesprawiedliwym traktowaniu różnych pracowników.
  13. Utrzymuj jasne „reguły gry”, bez wyjątków.
  14. Każdy pracownik potrzebuje bodźców motywacyjnychbądź uważny, aby nie było ich za mało i za dużo.
  15. Skupiaj się na weryfikowaniu osobistych motywatorów danego pracownika (już na etapie rekrutacji).
  16.  Podczas kontaktów z pracownikiem, analizujczy nie zmieniają się jego motywy postępowania.
  17. Zastanów się, jakie formy nagrody mogą autentycznie cieszyć Twoich pracowników. Nie skupiaj się tylko na dobrach materialnych.
  18. Chwal – krótko i konkretnie.
  19. Interesuj się sytuacją życiową swoich pracowników.
  20. Pomyśl, co może dawać satysfakcję Twoim pracownikom?
 

wskazówki dla menedżerów2

21. Oddziel osobiste sympatie i antypatie w rzetelnej ocenie pracy zespołu.
22. Bądź uważny na nieformalnych (naturalnych) liderów w Twoich zespołach. Interesuj się tym, jaki mogą mieć wpływ na zaangażowanie reszty zespołu.
23. Przygotuj scenariusze postępowania w trudnych i konfliktowych sytuacjach w Twoim zespole.
24. Korzystaj z okazji i pytaj pracowników czy są zadowoleni z pracy. Nie miej obaw, że możesz usłyszeć, że nie. Wysłuchaj pracownika i wskaż, co jest możliwe do zmiany, a co nie.
25. Naucz się odczytywać objawy „wypalenia zawodowego”.
26. Bądź uważny na takie sygnały o chęci do zmiany pracy, jak: brak satysfakcji z wykonywanych zadań, narastająca frustracja i zmęczenie.
27. Angażuj pracownika w życie firmy, dbaj o jego emocjonalne przywiązanie do organizacji.
28. Skupiaj się na wyrażaniu/ identyfikacji pracownika z celami i wartościami firmy na różnych jej poziomach.
29. Dbaj o chęć kontynuowania pracy dla organizacji (konkurencyjność).
30. Włączaj pracowników w sprawy firmy, które mają wpływ np. na ich stanowisko pracy lub płacę.
31. Zachęcaj pracowników do wywierania wpływu na decyzje i sprawy związane z ich środowiskiem pracy.
32. Weryfikuj, czy Twój pracownik zna odpowiedź na te pytania:

  • Kim, jako firma, jesteśmy i dokąd zmierzamy?
  • Jak to, co robi, wpływa na sukces całej firmy?
  • Jakie są firmowe/działowe cele biznesowe?
  • Na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja?
  • Jakie są nowe wyzwania i szanse dla firmy?
  • Co zagraża firmie?
  • W czym firma przewyższa konkurencję?

Jako menedżer, jesteś najbliżej swojego zespołu i to Ty jesteś odpowiedzialny/a za budowanie zaangażowania w zespole. Co jeszcze możesz zrobić?

  1. Pamiętaj, że udzie lubią być potrzebni. Potrzebują poczucia znaczenia dla zespołu i firmy.
  2. Podczas spotkań z pracownikami, odłóż komputer itp. – skup się spotkaniu.
  3. Nie skracaj i nie odwołuj spotkań z Twoimi pracownikami – to jest Twój klient (wewnętrzny). Kupujesz jego czas i jego kompetencje – daj o to, by chciał Ci je dalej sprzedawać.
  4. Daj pracownikom poczucie, że ich obecność w firmie jest ważna.
  5. Buduj poczucie ich zobowiązania, lojalność i wierność wobec organizacji.
  6. Staraj się dążyć do sytuacji, w której pracownicy wykonują Twoje polecenia z poczucia lojalności.
  7. Zbieraj opinię od pracowników i udzielaj im informacji zwrotnej o rezultatach wykonywanych przez nich zadań.
  8. Nie zapominaj o potrzebie bezpieczeństwa pracownika – załóż margines na błędy i niepowodzenia. Bądź uważny/a na to, czy pracownik wyciąga wnioski z takich lekcji. Ty też masz prawo się mylić. To, czego nie powinieneś/aś robić, to popełniać wciąż te same błędy, oczekując innych efektów.
  9. Doceniaj wyniki, ale również i starania. Każdy przejaw chęci doceń, a nie krytykuj, że to za mało.
  10. Wspieraj osobistą odpowiedzialność pracownika za jego wyniki.
  11. Uważaj na „oszczędności” w zakresie wynagrodzeń, aby móc utrzymać wysoko kompetentnych pracowników.
  12. Weryfikuj plany rozwojowe Twoich pracowników.
  13. Dbaj o dumę pracownika z faktu przynależności do Twojej organizacji.
  14. Weryfikuj, jak jesteś postrzegany jako pracodawca. Zastanów się co chcesz/możesz zmienić. Omów to z zarządem.

Na koniec, zadaj sobie poniższe pytania. Ułatwią Ci rozmowę z zarządem na temat zaangażowania wśród pracowników:

  • Czy chcemy, aby pracownicy byli zaangażowani?
  • Co rozumiemy pod pojęciem zaangażowania?
  • Jak chcemy budować angażujące środowisko pracy?
  • W jaki sposób będziemy mierzyć zaangażowanie?
  • Jak dostosujemy praktyki zarządcze do potrzeb pracowników?
  • W jaki sposób przeniesiemy kwestię zaangażowania pracowników do z pracowników działu HR do głównej strategii biznesowej firmy oraz codziennej rutyny?

Jeśli chcesz rozwijać budowanie zaangażowania swoich pracowników i poznać inne wskazówki dla menedżerów, zapraszamy do udziału w szkoleniach dla kadry menedżerskiej:

Szkolenia online:

Strategiczne zarządzanie zespołem 
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu

Szkolenia w Warszawie:

Strategiczne zarządzanie zespołem 
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Feedback z elementami feedforward
Zarządzanie projektami
Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów

Pozdrawiam,

Iwona Firmanty

Trener, Coach, Socjolog, Psycholog

Dodaj komentarz

15 − sześć =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Iwona Firmanty

Dyrektorka Zarządzająca firmy szkoleniowej Human Skills/ Trenerka biznesu/ Psycholożka/ Socjolożka/Coach ICC Doświadczenie zawodowe: Założyłam firmę Human Skills. wyróżnioną jako firma szkoleniowa 2019r. przez Gazetę Finansową. Posiadam wieloletnie doświadczenie korporacyjne, które zdobywałam w działach Human Resources, sprzedaży i obsługi klienta. Od kilkunastu lat prowadzę szkolenia i projekty rozwojowe dla biznesu. Posiadam wieloletnie doświadczenie korporacyjne, które zdobywałam w działach Human Resources, sprzedaży i obsługi klienta. Od ponad kilkunastu lat prowadzę szkolenia i projekty oceny kompetencji dla biznesu. Realizuję sesje coachingowe głównie dla kadry menedżerskiej.

Przeczytaj również:

pierwszy dzień w pracy
Iwona Firmanty

Pierwszy dzień w pracy

Poznaj porady HR-owca, który wprowadzał pracowników do pracy w korporacji. Poczuj się pewnie, tak, aby Twój pierwszy dzień w pracy był udany.

Czytaj więcej