Jak zadbać o swoje samopoczucie w sytuacji kryzysowej?

jak zadbać o siebie w kryzysie
17 marca, 2020

Jest marzec 2020. Cała Polska wstrzymała oddech, gdyż pojawiło się nad nami widmo nieznanego dotąd zagrożenia. Epidemia koronawirusa sprawiła, że wszystko „stanęło” w miejscu. Odwołano większe imprezy, szkolenia, zamknięto uczelnie, szkoły, restauracje, niektóre sklepy. Śledzimy liczbę osób zarażonych, wyleczonych, ale również niestety i zmarłych.  Ludzie znaleźli się w sytuacji trudnej, która wywołała wiele emocji i reakcji obronnych. Większość rozmów kręci się wokół pandemii. To co się dzieje można podsumować jednym słowem: kryzys i to w książkowym wydaniu.

Czym jest kryzys?

Kryzys definiujemy jako punkt przełomowy, sytuację zakłócającą przebieg zdarzeń oraz wymagającą zmiany sposobu myślenia i działania. Kryzys jest czasem transformacji – pożegnania starego porządku i nastania nowego. Może być zarówno zagrożeniem, jak i szansą.

W obliczu aktualnej sytuacji jaką jest epidemia, znaleźliśmy się na początku kryzysu, w czasie bezpośredniego zagrożenia oraz ograniczania możliwych szkód. Nie wiemy jak będzie wyglądał nasz świat po ogólnoświatowej pandemii. Jedno jest pewne – musimy przystosować się do nowych warunków funkcjonowania. Jak sobie z tym poradzić? Oto kilka podpowiedzi:

Zauważ swoje emocje

Prawdopodobnie jest obecnie w Tobie wiele trudnych emocji: bezradność, smutek, niepokój o zdrowie swoje i bliskich, lęk o przyszłość, poczucie izolacji, bunt przeciwko temu co się dzieje. Daj sobie odczuć te emocje. Masz do nich prawo. Pozwól sobie na doświadczenie niemocy. Nie masz przecież wpływu na to co się obecnie dzieje. Dla niektórych przyznanie się do słabości nie jest łatwe, ale poczucie bezradności jest czymś ludzkim. Ignorowanie tego może jedynie skutkować skumulowaniem emocji gdzieś w ciele i odchorowaniem tego w innym terminie.

Bądź w kontakcie z bliskimi

Nie przeżywaj trudnych emocji w samotności. Inni też ich doświadczają. To, że jesteśmy obecnie od siebie odizolowani nie jest żadną przeszkodą do budowania relacji i wzajemnego wsparcia. Wszak mamy telefony komórkowe i Internet. W obecnej sytuacji w większości jesteśmy połączeni niepokojem o jutro. Rozmowa o tym co przeżywamy, czy też sięganie po humor są w stanie nam pomóc.

Pomyśl, w jakim jesteś punkcie swojego życia

Wiele osób przebywa teraz w domu. Świat spowolnił, co sprawiło, że pojawiła się przestrzeń dla niektórych mało znana. To doskonały moment na refleksję nad swoim życiem. Pomyśl, jak wygląda Twoja rzeczywistość. Czy jest w niej miejsce na Twoje wartości? Czy może zapomniałeś o nich pędząc za karierą, pieniędzmi? Czy przeznaczasz wystarczającą ilość czasu dla rodziny? Czy to co robisz daje Ci satysfakcję? Może chciałbyś coś zmienić? Być może to jest moment, by zmienić coś na lepsze?

Spróbuj podejść do tej sytuacji z akceptacją

Buntowanie się i brak zgody jest naturalną reakcją. Jednak etap ten nie powinien trwać zbyt długo, gdyż nie wnosi nic pozytywnego, zatrzymuje nas w tym, co odchodzi. Im szybciej zaakceptujemy to co się dzieje, tym szybciej ruszymy dalej kreować rzeczywistość. Warto skupić się na tym, na co mamy wpływ. Pomyśl co możesz w tej sytuacji zrobić. Zaopiekuj się teraz sobą i swoimi najbliższymi. Pomyśl co sprawia Tobie, czy Twojej rodzinie przyjemność. Wymyśl jak możecie ten wspólny czas spędzić razem w domu budując głębszą więź.  Pomyśl co możesz zrobić, by łatwiej Ci było w pracy. Może masz jakieś zaległości? To doskonały czas by się nimi zająć.

Obserwuj, co się dzieje wokół Ciebie w poszukiwaniu szans

Jedno jest pewne. Ta cała sytuacja przyniesie nam w najlepszym przypadku spowolnienie gospodarcze. Już widać, które branże doznają największego uszczerbku. Jak to wygląda w Twojej branży? Jakie sygnały do Ciebie docierają? Wykorzystaj ten okres do przygotowania się na nową rzeczywistość. Spróbuj pomyśleć, co możesz zrobić, aby lepiej poradzić sobie ze zmianami, jakie niewątpliwie nastąpią. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, ale warto „otworzyć głowę” na nowe możliwości i przygotować się na konsekwencje pandemii.

Życzę zdrowia i dużej dawki optymizmu!

Pozdrawiam,

Aneta Dreksler

Trener umiejętności interpersonalnych i społecznych, doradca zawodowy, coach

Udostępnij

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj również: