Jak zadbać o swoje samopoczucie w sytuacji kryzysowej?

samopoczucie w sytuacji kryzysowej

Czym jest kryzys?

Kryzys definiujemy jako punkt przełomowy, sytuację zakłócającą przebieg zdarzeń oraz wymagającą zmiany sposobu myślenia i działania. Kryzys jest czasem transformacji – pożegnania starego porządku i nastania nowego. Może być zarówno zagrożeniem, jak i szansą.  Jak sobie z tym poradzić? Oto kilka podpowiedzi:

Zauważ swoje emocje

W sytuacji kryzysowej może pojawić się wiele trudnych emocji: bezradność, smutek, niepokój o siebie i bliskich, lęk o przyszłość, poczucie niezrozumienia, bunt przeciwko temu co się dzieje. Daj sobie odczuć te emocje. Masz do nich prawo. Pozwól sobie na doświadczenie niemocy. Nie masz przecież wpływu na wszystko co się dzieje. Dla niektórych przyznanie się do słabości nie jest łatwe, ale poczucie bezradności jest czymś ludzkim. Ignorowanie tego może jedynie skutkować skumulowaniem emocji gdzieś w ciele i odchorowaniem tego w innym terminie.

Bądź w kontakcie z innymi ludźmi

Nie przeżywaj trudnych emocji w samotności. Inni też ich doświadczają. Rozmowa o tym co przeżywamy, czy też sięganie po humor są w stanie nam pomóc. Pamiętajmy, że form kontaktu mamy wiele – spotkanie się, rozmowa telefoniczna, rozmowa video, korzystanie z komunikatorów internetowych czy udzielanie się na forach i grupach internetowych.

Pomyśl, w jakim jesteś punkcie swojego życia

Moment sytuacji kryzysowej to doskonały moment na refleksję nad swoim życiem. Pomyśl, jak wygląda Twoja rzeczywistość. Czy jest w niej miejsce na Twoje wartości? Czy może zapomniałeś o nich pędząc za karierą, pieniędzmi? Czy przeznaczasz wystarczającą ilość czasu dla rodziny? Czy to co robisz daje Ci satysfakcję? Może chciałbyś coś zmienić? Być może to jest moment, by zmienić coś na lepsze?

Spróbuj podejść do tej sytuacji z akceptacją

Buntowanie się i brak zgody jest naturalną reakcją. Jednak etap ten nie powinien trwać zbyt długo, gdyż nie wnosi nic pozytywnego, zatrzymuje nas w tym, co odchodzi. Im szybciej zaakceptujemy to co się dzieje, tym szybciej ruszymy dalej kreować rzeczywistość. Warto skupić się na tym, na co mamy wpływ. 

Obserwuj, co się dzieje wokół Ciebie w poszukiwaniu szans

Wykorzystaj okres sytuacji kryzysowej do przygotowania się na nową rzeczywistość. Spróbuj pomyśleć, co możesz zrobić, aby lepiej poradzić sobie ze zmianami, jakie niewątpliwie nastąpią. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, ale warto „otworzyć głowę” na nowe możliwości i przygotować się na konsekwencje.

Życzę dużej dawki optymizmu!

Pozdrawiam,

Aneta Dreksler

Trener umiejętności interpersonalnych i społecznych, doradca zawodowy, coach

Zapraszamy na szkolenia Human Skills:

Chcesz przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu w swojej firmie? Zapoznaj się z programem szkolenia zamkniętego dla zespołów.

Szkolenia otwarte:

Szkolenia online:
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami w pracy

Szkolenia stacjonarne – spotkajmy się w Warszawie:
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami z inteligencją emocjonalną

Zainteresował Cię ten artykuł? Zainspiruj innych. Podziel się i podaj dalej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Autor artykułu:

Aneta Dreksler

TRENER UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNYCH I SPOŁECZNYCH, DORADCA ZAWODOWY, COACH W trakcie 15 lat pracy zawodowej, poznała specyfikę środowisk firm międzynarodowych i rodzinnych, agencji marketingowych, organizacji państwowych oraz trzeciego sektora. Ma 8 lat doświadczenia jako trener. Jako coach pracuje zgodnie ze standardami ICF. Prowadzi szkolenia z tematyki obejmującej profilaktykę wypalenia zawodowego oraz wpisującej się w programy i strategie wellbeingowe w organizacjach dla managerów a także liderów organizacji, specjalistów, szeregowych pracowników. Prowadzi również szkolenia z tematyki obsługi Klienta z niepełnosprawnością.

Przeczytaj również: