Jak przeciwdziałać silnemu stresowi?

Jak przeciwdziałać silnemu stresowi?
19 lutego, 2020

Nie zawsze świadomie dbamy o nasze zdrowie i nasze potrzeby. Stres dotyka nas każdego dnia, dlatego bardzo ważne jest, aby dbać o właściwą profilaktykę i zarządzać własną energią. Zarządzanie stresem to bardzo ważny aspekt naszego życia. Zapraszam Cię do zapoznania się ze wstępem do tego, jak przeciwdziałać silnemu stresowi. Przygotowałam dla Ciebie 15 uniwersalnych zasad dbania o dobrą kondycję naszej psychiki i naszego organizmu.

Wstęp do technik, jak przeciwdziałać silnemu stresowi.

  1. Zastanów się co tak naprawdę chcesz zrobić ze swoim życiem zawodowo. Określ swoją ścieżkę kariery, zweryfikuj posiadane kompetencje i talenty. Negatywny stres i napięcie często wynika z tego, że w życiu nie robimy tego, co lubimy, ale to, co nam się przytrafiło.
  2. Naucz się gospodarować swoim czasem – stwórz plan dnia albo nawet tygodnia, spisz rzeczy, które musisz załatwić. Zastanów się, co musisz zrobić w pierwszej kolejności, a co może jeszcze zaczekać, zorganizuj sobie odpowiednie warunki pracy.
  3. Bądź bardziej asertywny – naucz się mówić „nie”, używając komunikatu „ja.” Pamiętaj o zachowaniu szacunku dla siebie i Twojego rozmówcy.
  4. Nie bierz zbyt wiele na siebie – stawiaj sobie realistyczne cele, ustal, co chciałbyś osiągnąć i w jakim czasie. Sporządź konkretny plan działania, ale bądź przy tym wyrozumiały dla siebie, znajdź czas na pracę, ale i na rozrywkę.
  5. Zaakceptuj fakt, że nie możesz być we wszystkim najlepszy – po prostu zaakceptuj siebie takiego, jakim jesteś, nikt nie jest doskonały (choć doskonalenie się jest jak najbardziej wskazane). Każdy popełnia błędy – bądź dla siebie tolerancyjny i świętuj nawet te najmniejsze sukcesy.
  6. Patrz z optymizmem w przyszłość – oczekuj najlepszego, nawet jeżeli spotka Cię rozczarowanie, to przynajmniej czas przed nim przeżyjesz bez stresu, a co za tym idzie – będziesz zdrowszy i szczęśliwszy.
  7. Odpoczywaj – zawsze staraj się znaleźć chwilę dla siebie, zatrzymaj się, zrelaksuj, odpręż po ciężkim dniu.
  8. Zadbaj o swój sen – wysypiaj się, sen to Twój największy sojusznik w walce z negatywnym stresem. Sen zwiększa produktywność, podwyższa koncentrację, poprawia nastrój, a dodatkowo wzmacnia system odpornościowy.
  9. Unikaj używek – często pogłębiają stres, wzmacniają lęk.
  10. Stosuj zdrową dietę – odpowiednia dieta wzmocni organizm, uspokoi nerwy i uodporni Cię na stres. Wzbogać ją o witaminy, produkty białkowe, węglowodany, świeże owoce i warzywa, orzechy, czekoladę (ale gorzką! – jest bogata w magnez), zioła, produkty zbożowe, pij także dużo wody mineralnej, niegazowanej (oczyszcza organizm).
  11. Uprawiaj sport – zredukuj niepotrzebne napięcie poprzez ruch.
  12. Dużo się śmiej – śmiech jest mistrzem w eliminowaniu napięcia. Rozluźnia mięśnie, rozjaśnia buzię, przywraca wiarę i ożywia nadzieję na lepsze jutro.
  13. Rozładuj nagromadzony stres poprzez kontakt z naturą – pobądź sam ze sobą, wsłuchaj się w odgłosy natury, nasyć oczy pięknymi widokami, pooddychaj świeżym powietrzem. W ten sposób poprawisz sobie nastrój, zredukujesz napięcie.
  14. Zrób coś, co sprawia Ci przyjemność – idź na spacer z psem, posłuchaj ulubionej muzyki, przeczytaj ciekawą książkę lub artykuł, przygotuj sobie odprężającą kąpiel. Możliwości jest niezliczona ilość.
  15. Zadbaj o najważniejsze dla Ciebie relacje z bliskimi Tobie osobami. Mniej skupiaj się na dobrach materialnych, a bardziej budowaniu zdrowych i silnych związków czy też przyjaźni.

To tylko początek inspiracji, jak można zacząć dbać o siebie.

Wiele z tych punktów nie jest odkrywczych. Zdarza się, że szukamy tzw. “magicznej różdżki”, która spowoduje, że lepiej będziemy sobie radzili z codziennością. W tym wpisie sugeruję zająć się na początek profilaktyką – to tańsze podejście, niż kiedy przychodzi moment, gdy musimy zająć się efektami nagromadzonego dystresu (stres negatywny).

Zajmij się sobą. Jesteś najważniejszą osobą w Twoim świecie.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w poszukiwaniu wiedzy i umiejętności, mam dla Ciebie dopasowane propozycje:

Szkolenia online:
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami w pracy

Szkolenia stacjonarne – spotkajmy się w Warszawie:
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami z inteligencją emocjonalną.
Trening antystresowy i warsztat kontroli emocji

Zapraszam również na indywidualne spotkania ze mną, czyli coaching, w trakcie których popracujemy nad ważnymi dla Ciebie obszarami.

Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Coach ICC, Psycholog, Socjolog, Trener biznesu

Zainteresował Cię ten artykuł? Zainspiruj innych. Podziel się i podaj dalej:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Przeczytaj również: