Potencjał zespołu – jak efektywniej pracować razem według Belbin Team Roles? – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne
Warsztat „Potencjał zespołu” skierowany jest do zespołów (w tym zespołów zarządczych, projektowych i funkcyjnych), w których sukces osiągany jest przede wszystkim dzięki jakości współpracy między członkami zespołu. Celem warsztatu jest pełniejsze wykorzystanie potencjału poszczególnych członków zespołu, w rezultacie zrozumienia wzajemnych mocnych stron i wynikających z nich słabości. Pozwoli to na ograniczenie nieporozumień w zespole dzięki lepszemu dostosowaniu przekazu do preferencji poszczególnych Ról i stosowanie języka współpracy zespołowej. Poprzez budowanie i poszerzanie świadomości uczestników w obszarze preferowanych i akceptowalnych Ról Zespołowych możliwe będzie zwiększenie efektywności pracy zarówno w roli członka zespołu, jak i w roli szefowskiej.
Potencjał zespołu – jak efektywniej pracować razem według Belbin Team Roles? – szkolenie na zamówienie – online oraz stacjonarne
Warsztat „Potencjał zespołu” skierowany jest do zespołów (w tym zespołów zarządczych, projektowych i funkcyjnych), w których sukces osiągany jest przede wszystkim dzięki jakości współpracy między członkami zespołu. Celem warsztatu jest pełniejsze wykorzystanie potencjału poszczególnych członków zespołu, w rezultacie zrozumienia wzajemnych mocnych stron i wynikających z nich słabości. Pozwoli to na ograniczenie nieporozumień w zespole dzięki lepszemu dostosowaniu przekazu do preferencji poszczególnych Ról i stosowanie języka współpracy zespołowej. Poprzez budowanie i poszerzanie świadomości uczestników w obszarze preferowanych i akceptowalnych Ról Zespołowych możliwe będzie zwiększenie efektywności pracy zarówno w roli członka zespołu, jak i w roli szefowskiej.
Cele i Korzyści
Po zakończeniu warsztatu Uczestnik:
- Jest świadomy własnych preferowanych Ról Zespołowych.
- Potrafi zdiagnozować własne silne i słabe strony zgodnie z teorią Ról.
- Rozróżnia poszczególne Role Zespołowe, reprezentowane przez innych.
- Potrafi zrozumieć i przewidzieć sposób komunikowania się poszczególnych Ról Zespołowych.
- Potrafi dostosować własny sposób komunikacji w zależności od tego z jaką Rolą Zespołową aktualnie się porozumiewa.
- Potrafi rozdzielić zadania w zespołach, uwzględniając potencjał indywidualny poszczególnych osób.
- Potrafi bardziej świadomie pracować jako szef lub członek zespołu.
METODA SZKOLENIOWA:
Przed właściwym warsztatem:
- Spotkanie online z uczestnikami w celu omówienia zasad wypełnienia testu oraz zapraszania obserwatorów, a także poznania oczekiwań i potrzeb uczestników w związku z warsztatem,
- Diagnoza online uczestników warsztatu poprzez wypełnienie testu ról zespołowych Belbina (samoocena) oraz wytypowanie od 4 do 8 obserwatorów w celu wypełnienie kwestionariusza „oceny obserwatora”.
Podczas warsztatu:
- Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się ze swoimi indywidualnymi raportami opartymi na wynikach testów oraz nauczą się je interpretować.
- Uczestnicy wezmą udział w wielu aktywnościach opartych o wyniki testów oraz będą zachęcani do zaaplikowania nowo nabytej wiedzy do realiów własnych zespołów poprzez dzielenie się studiami przypadków, wymianą pomysłów oraz informacją zwrotną.
Program Szkolenia
MODUł I Koncepcja Ról Zespołowych Belbina i jej wkład w wykorzystanie indywidualnych różnic w zespole i wzajemne zrozumienie się członków zespołu
- Efektywny zespół, czyli jaki?
- Zespół a grupa – podstawowe podobieństwa i różnice, w tym orientacja na zadania i na relacje.
- Barometr zdrowia zespołu, czyli kiedy zespół będzie działał efektywnie?
- Ćwiczenie – mapa diagnozy zespołu.
- Wprowadzenie do koncepcji Ról Zespołowych wg M. Belbina
- Czym jest Rola Zespołowa i co ją kształtuje?
- Trzy ukierunkowania Ról Zespołowych.
- Teoria Ról Zespołowych: dopuszczalne i niedopuszczalne słabości, wkład każdej z dziewięciu Ról we współpracę zespołową.
- Role przeciwstawne – konflikt czy współpraca?
- Style komunikacji charakterystyczne dla każdej z Ról
- W jaki sposób Role Zepołowe Belbina wpływają na komunikowanie się z innymi?
- Jak komunikować się podczas współpracy z poszczególnymi Rolami?
- Ćwiczenie „Przedstawienie potrzeb i wartości w kontekście komunikacji” na podstawie realności zespołu.
- Warunki w obszarze Ról Zespołowych, które powinny być spełnione, żeby zespół mógł działać efektywnie
- Występowanie reprezentacji wymaganych Ról Zespołowych, zrozumienie zarówno własnych mocnych i słabych stron, jak i mocnych i słabych stron pozostałych członków zespołu, występowanie relacji bazujących na mocnych stronach i akceptowaniu dopuszczalnych słabości.
- Ćwiczenie bazujące na dotychczasowych doświadczeniach pracy zespołowej uczestników – dzielenie się doświadczeniami w zespole.
MODUŁ II. Praca z wynikami Indywidualnych Raportów Ról Zespołowych oraz Raportu Możliwości Zespołu
- Zapoznanie się z wynikami testu Ról Zespołowych Belbina i jego interpretacja
- Wręczenie uczestnikom raportów indywidualnych zawierających informację zwrotną o preferowanym dla jednostki połączeniu Ról Zespołowych oraz wskazujących jej silne i słabe strony.
- Interpretacja wyników testów – zestawienie Ról Zespołowych, porównanie samooceny i ocen obserwatorów – koncepcja okna Johari, preferowane, akceptowalne i niezalecane Role Zespołowe, profile Ról Zespołowych (spójny, kompatybilny, niezgodny, pomieszany).
- Jak maksymalizować swój potencjał bazując na znajomości swoich silnych stron i możliwych słabości?
- Interpretacja i wykorzystanie Raportu Możliwości Zespołu
- W jaki sposób określona grupa osób będzie pracowała ze sobą jako zespół – poznanie całkowitego obrazu zespołu.
- Co i kto powinien robić – jak wkład danej Roli Zespołowej może być wniesiony w celu zwiększenia skuteczności zespołu?
- Koło Ról Zespołowych, czyli wizualny podział reprezentacji Ról Zespołowych w zespole wskazujący na luki i kolizje we wkładzie Ról Zespołowych.
- Poświęcenie Roli Zespołowej i dobre przykłady Ról Zespołowych.
- Zdiagnozowanie kultury zespołu na podstawie średnich Ról Zespołowych oraz odpowiedzi obserwatorów.
- Różnorodne zastosowania Raportów Zespołowych – tworzenie nowego zespołu lub integracja nowego członka zespołu, zebranie zespołu projektowego, odkrywanie silnych stron i słabości istniejącego zespołu, sprawdzanie wykorzystania potencjału członków zespołu, odkrywanie kultury zespołu, poszukiwanie luk w zespole, budowanie świadomości w zespole.
- Podsumowanie warsztatów
MODUł I Koncepcja Ról Zespołowych Belbina i jej wkład w wykorzystanie indywidualnych różnic w zespole i wzajemne zrozumienie się członków zespołu
- Efektywny zespół, czyli jaki?
- Zespół a grupa – podstawowe podobieństwa i różnice, w tym orientacja na zadania i na relacje.
- Barometr zdrowia zespołu, czyli kiedy zespół będzie działał efektywnie?
- Ćwiczenie – mapa diagnozy zespołu.
- Wprowadzenie do koncepcji Ról Zespołowych wg M. Belbina
- Czym jest Rola Zespołowa i co ją kształtuje?
- Trzy ukierunkowania Ról Zespołowych.
- Teoria Ról Zespołowych: dopuszczalne i niedopuszczalne słabości, wkład każdej z dziewięciu Ról we współpracę zespołową.
- Role przeciwstawne – konflikt czy współpraca?
- Style komunikacji charakterystyczne dla każdej z Ról
- W jaki sposób Role Zepołowe Belbina wpływają na komunikowanie się z innymi?
- Jak komunikować się podczas współpracy z poszczególnymi Rolami?
- Ćwiczenie „Przedstawienie potrzeb i wartości w kontekście komunikacji” na podstawie realności zespołu.
- Warunki w obszarze Ról Zespołowych, które powinny być spełnione, żeby zespół mógł działać efektywnie
- Występowanie reprezentacji wymaganych Ról Zespołowych, zrozumienie zarówno własnych mocnych i słabych stron, jak i mocnych i słabych stron pozostałych członków zespołu, występowanie relacji bazujących na mocnych stronach i akceptowaniu dopuszczalnych słabości.
- Ćwiczenie bazujące na dotychczasowych doświadczeniach pracy zespołowej uczestników – dzielenie się doświadczeniami w zespole.
MODUŁ II. Praca z wynikami Indywidualnych Raportów Ról Zespołowych oraz Raportu Możliwości Zespołu
- Zapoznanie się z wynikami testu Ról Zespołowych Belbina i jego interpretacja
- Wręczenie uczestnikom raportów indywidualnych zawierających informację zwrotną o preferowanym dla jednostki połączeniu Ról Zespołowych oraz wskazujących jej silne i słabe strony.
- Interpretacja wyników testów – zestawienie Ról Zespołowych, porównanie samooceny i ocen obserwatorów – koncepcja okna Johari, preferowane, akceptowalne i niezalecane Role Zespołowe, profile Ról Zespołowych (spójny, kompatybilny, niezgodny, pomieszany).
- Jak maksymalizować swój potencjał bazując na znajomości swoich silnych stron i możliwych słabości?
- Interpretacja i wykorzystanie Raportu Możliwości Zespołu
- W jaki sposób określona grupa osób będzie pracowała ze sobą jako zespół – poznanie całkowitego obrazu zespołu.
- Co i kto powinien robić – jak wkład danej Roli Zespołowej może być wniesiony w celu zwiększenia skuteczności zespołu?
- Koło Ról Zespołowych, czyli wizualny podział reprezentacji Ról Zespołowych w zespole wskazujący na luki i kolizje we wkładzie Ról Zespołowych.
- Poświęcenie Roli Zespołowej i dobre przykłady Ról Zespołowych.
- Zdiagnozowanie kultury zespołu na podstawie średnich Ról Zespołowych oraz odpowiedzi obserwatorów.
- Różnorodne zastosowania Raportów Zespołowych – tworzenie nowego zespołu lub integracja nowego członka zespołu, zebranie zespołu projektowego, odkrywanie silnych stron i słabości istniejącego zespołu, sprawdzanie wykorzystania potencjału członków zespołu, odkrywanie kultury zespołu, poszukiwanie luk w zespole, budowanie świadomości w zespole.
- Podsumowanie warsztatów
Eksperci
METODY SZKOLENIA
Activity Based Learning
Szkolenie jest prowadzone zgodnie z cyklem Kolba oraz zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning)
Ćwiczenia
Uczestnicy będą brali udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym.
Feedback
Uczestnicy będą mieli również możliwość autodiagnozy oraz otrzymają feedback od trenera.
Pełna Aktywizacja
Trener będzie przedstawiał merytorykę zgodnie z 3 kanałami przekazu informacji – wzrok, ruch, słuch.
Dyskusja
Panel dyskusyjny, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról, analiza przypadków i filmów poglądowych.
Opinie o Szkoleniu
Klienci
Informacje organizacyjne
Jak tworzymy szkolenia dla firm ?
Analiza potrzeb szkoleniowych
Weryfikacja celów szkolenia
Zaprojektowa-
nie programu szkolenia
Ustalenia logiczno – administracyjne
Realizacja szkolenia
5 powodów, dla których warto wybrać to szkolenie:
1. Wnikliwie zbadamy Twoje potrzeby szkoleniowe, a następnie dopasujemy do nich odpowiedniego Trenera oraz propozycję programu szkolenia.
2. Przydzielimy Ci opiekuna, który zapewni stałą opiekę merytoryczną i organizacyjną nad projektem.
3. Uczestnicy Twojego projektu otrzymają niezbędny pakiet materiałów szkoleniowych w atrakcyjnej formie.
4. W trakcie projektu gwarantujemy stosowanie przez Trenera różnorodnych metod i narzędzi szkoleniowych.
5. Twój projekt zakończymy szczegółowym raportem poszkoleniowym, wraz z ewaluacją i rekomendacjami na przyszłość.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami:
ul. Widok 18/2, 00-023 Warszawa
(22) 224 21 95
603 906 655
biuro@humanskills.pl
Mogą Ci się również spodobać
Zastanawiasz się, czy to szkolenie jest dla Ciebie? Skorzystaj z doświadczenia naszych ekspertów w bezpłatnej konsultacji:
(22) 224 21 95
Zadzwoń do nas
biuro@humanskills.pl
Napisz do nas