Program szkolenia oraz zawartość merytoryczna zostanie dopasowana finalnie do potrzeb Klienta.
Rozpoczęcie szkolenia, ustalenie kontraktu, omówienie celów szkolenia i potrzeb uczestników.
Moduł I. Budowanie zaangażowanych zespołów – wprowadzenie.
- Definicja zespołu.
- Warunki dobrej współpracy w kontekście misji i celów organizacji.
- Informacja zwrotna w zespole – ćwiczenie.
- Jak postrzegasz twój zespół – metafory.
Moduł II. Budowanie zaangażowanych zespołów – atrybuty członka zespołu.
- Kompetencje, kwalifikacje i wiedza.
- Doświadczenie zawodowe.
- Preferencje osobowościowe.
- Potencjał i automotywacja.
Moduł IV. Budowanie zaangażowanych zespołów – warunki dobrej współpracy w zespole.
- Zgodność celów (indywidualnych, zespołowych i organizacyjnych).
- Wzajemna wiedza o sobie (w kontekście indywidualnych atrybutów członków zespołu).
- Postawy i wspólne wartości.
- Współdziałanie (w realnych sytuacjach w pracy).
Moduł V. Budowanie zaangażowanych zespołów – organizacja pracy zespołu.
- Atrakcyjność celów zespołu w kontekście celów indywidualnych.
- Macierz zadań i odpowiedzialności w strukturze hierarchicznej.
- Listy zadań i role w projektach zwinnych.
- Metody monitorowania i kontroli wyników.
Moduł VI. Budowanie zaangażowanych zespołów – efektywność indywidualna członka zespołu.
- Percepcja – różne postrzeganie ludzi i otoczenia biznesowego.
- Preferencje – subiektywne podejście do zadań i ludzi.
- Identyfikacja mocnych i słabych stron.
- Różne podejścia do realizacji zadań.
Moduł VII. Budowanie zaangażowanych zespołów – mapa zespołu.
- Wymiar kompetencji.
- Wymiar motywacji i zaangażowania.
- Wymiar typu osobowości.
- Różnice kulturowe.
- Rozpoznawanie stylów poznawczych w kontaktach ze współpracownikami.
- Obszary funkcjonowania zespołu, które wymagają więcej uwagi.
- Akomodacja zachowań wobec członków zespołu.
Moduł VIII. Budowanie zaangażowanych zespołów – analiza interesariuszy.
- Definicja interesariusza wewnętrznego i zewnętrznego.
- Pozyskiwanie informacji o celach i oczekiwaniach interesariuszy.
- Mapowanie interesariuszy.
- Wywieranie wpływu.
Moduł IX. Budowanie zaangażowanych zespołów – budowanie lepszej komunikacji.
- Udzielanie informacji zwrotnej (metoda 4P).
- Informacja zwrotne od zespołu – obszar mocnych i słabych stron.
- Zasady komunikacji z różnymi osobowościami.
- Kluczowe wartości, które wnoszą do zespołu wszyscy jego członkowie.
- Tworzenie praktycznych planów komunikacji wg metody „Kontynuuj, Start, Stop”.
Moduł X. Budowanie zaangażowanych zespołów – kultura organizacyjna zespołu.
- Model efektywności zespołu: proces, koncentracja, synchronizacja, klimat.
- Fundamenty pracy zespołowej wg Patrick’a Lencioni’ego: zaufanie, twórczy konflikt, zaangażowanie, odpowiedzialność, dbałość o wyniki.
- Dyskusja kierowana na temat współpracy w zespołach i kultury organizacyjnej.