Menedżer w sytuacji zmiany, czyli co możesz zrobić?

menedżer w sytuacji zmiany

Kiedy planujemy coś prywatnie, czy zawodowo, często zakładamy bufor na tzw. nieprzewidziane sytuacje. Menedżer w sytuacji zmiany, powinien działać podobnie. Jeżeli stoisz przed nową sytuacją, zastanów się: co zrobię w swojej roli w najbliższym czasie? Jaki mam plan na jutro i na kolejne dni, tygodnie, czy miesiące?

Kiedy mija pierwszy szok, zaskoczenie daną sytuacją, zaczynamy się dostosowywać. Jest to dobra pora, aby wyciągnąć wnioski i stworzyć plan działania. Ten plan działania powinien być dopasowany do sytuacji, do wymogów Twojej firmy i roli, do możliwości pracowników, ale przede wszystkim do danej sytuacji, w której priorytetem jest bezpieczeństwo i dobro pracowników, a także nas samych.

Menedżer w sytuacji zmiany – co możesz zrobić?

  • Zacznij od tego, aby porozmawiać z członkami zespołu, jakie mają pomysły wobec sytuacji zmiany.
  • Czego potrzebują, żeby móc kontynuować pracę?
  • Zapytaj, jak radzą sobie z tą sytuacją?
  • Zbierz uwagi i wnioski z pierwszych dni pracy w nowych warunkach (zawsze można coś zmienić, ulepszyć).
  • Sprawdź czy sytuacja jest dla nich wystarczająco komfortowa.
  • Poszukuj w ludziach odpowiedzi na pytania dotyczące sposobów funkcjonowania. Współpraca jednoczy, daje siłę i poczucie sprawczości. Dodatkowo, osoby z zespołu mogą być źródłem dobrych pomysłów wobec stworzenia nowej rzeczywistości.

    Przykładem takiego działania jest pracownik małej firmy, który wpadł na pomysł, by w dobie pandemii koronawirusa zaoferować swoim stałym klientom bony na zakupy, które będą mogli zrealizować kiedy wszystko wróci do normy. Ten pomysł okazał się kluczowym działaniem, bo klienci kupując bony, wspierają firmę finansowo w najtrudniejszym momencie.

Menedżer w sytuacji zmiany – pomóż wyjść ze strefy komfortu

Czasem, kiedy okopujemy się w swojej strefie komfortu i nie dopuszczamy do siebie jakiejkolwiek myśli na temat nowych działań czy zmian,  budujemy sobie świat w bańce mydlanej. Wydaje nam się, że im dłużej będziemy opierać się zmianom, im bardziej będziemy udowadniać wszystkim naokoło, że zmiany są niepotrzebne,  tym bardziej reszta świata się do tego dopasuje. Może nawet zrobi z nami pięć kroków w tył. Tymczasem nasza bańka zaczyna pękać. Często właśnie przez tak nieprzewidywalne, nieplanowane i zupełnie niezależne sytuacje od nas jak ta obecna. Kiedy ta bańka już pęknie, wpadamy do strefy paniki. To moment, w którym nie potrafimy racjonalnie funkcjonować, mamy katastroficzne myśli, a często zwyczajnie wycofujemy się. Samemu bardzo trudno wychodzić ze strefy komfortu i świadomie wchodzić do strefy ryzyka, dlatego potrzebujemy wsparcia. Tym wsparciem właśnie powinni być szefowie, liderzy zmian.

Menedżer w sytuacji zmiany – działaj

  • Jasno wskazuj pracownikom cel zmiany.
  • Podejmuj strategiczne decyzje.
  • Świadomie i umiejętnie przeprowadzaj ludzi przez cały proces zmiany.

Najważniejszymi działaniami w obliczu zmian są działania wspierające i poszukujące rozwiązań w zmiennej rzeczywistości, a także przygotowywanie siebie i zespołu do wychodzenia ze strefy komfortu. Wszystko to, aby być przygotowanym na życie w nowej rzeczywistości. W związku z tym, sytuacje zmian mogą być traktowane jako okazje do wzmacniania strategii przewidywania zjawisk i zapobiegania kryzysom, a także okazje do nauki i wypracowania nowych modeli funkcjonowania.

Pomyślności,

Marta Orzeł

Trenerka, konsultantka

Jeżeli interesuje Cię rozwój Twoich kompetencji menedżerskich, zapraszamy na szkolenia:

Szkolenia online:

Strategiczne zarządzanie zespołem 
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Feedback z elementami feedforward
Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów

Szkolenia w Warszawie:

Strategiczne zarządzanie zespołem 
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Feedback z elementami feedforward
Zarządzanie projektami
Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów
Motywowanie pracowników
Zarządzanie zespołem różnorodnym
Zarządzanie zespołem w zmianie

Dodaj komentarz

9 + 14 =

Myślisz o rozwoju osobistym?

Skorzystaj z darmowej konsultacji z naszym specjalistą:

Autor artykułu:

Marta Orzeł

TRENERKA, KONSULTANTKA - MARTA ORZEŁ Wspiera liderów organizacji podczas tworzenia i wdrażania programów rozwojowych oraz w całym procesie komunikacji z pracownikami. Specjalizuje się w szkoleniach z efektywności osobistej, umiejętności menedżerskich, typologii zachowań DISC® i pracy opartej na mocnych stronach wg. Gallupa. Od 2005 r prowadzi szkolenia. Doświadczenie w biznesie zdobyła pracując w firmie motoryzacyjnej, doradczej i szkoleniowej. Projektując procesy rozwojowe spotyka się ze stwierdzeniami: „u nas jest inaczej”, „u mnie to nie zadziała”. Dlatego najpierw analizuje branżę i konkretne sytuacje, a dopiero potem tworzy programy (także wielomodułowe np. 116 szkoleń dla branży budowlanej, trzyletni projekt Akademii Zarządzania). Pracuje z ludźmi na potencjalne i mocnych stronach, bo tylko tak można zbudować mistrzostwo i realizować cele w zmieniającej się rzeczywistości. Wspólna praca z klientem opiera się na szukaniu rozwiązań korzystając z najlepszych praktyk, narzędzi, wiedzy i doświadczeniu trenerki i uczestników.

Przeczytaj również:

kompetencje lidera przyszlosci
Iwona Firmanty

Odkryj 5 kompetencji lidera przyszłości

W jakie kompetencje zainwestować, aby wyróżnić się ponad przeciętność w dynamicznym świecie biznesu? Poznaj wyniki badań i dowiedz się, na jakie 5 kompetencji lidera przyszłości stawiają organizacje. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej
asertywność a relacje w pracy
Emilia Sałacka- Mańka

Asertywność a dobre relacje w pracy. Czy jest się czego bać?

Asertywność jest pożądaną postawą w życiu zawodowym – pozwala nam lepiej dbać o nasze cele i interesy, komunikować się z innymi na jasnych zasadach i wyznaczać czytelne granice. Dowiedz się, jak rozwijać swoją asertywność, nie tracąc jednocześnie udanych relacji zawodowych. Przeczytaj artykuł z bazy wiedzy Human Skills!

Czytaj więcej